|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۳۴۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

رئیس مرکز ملی فرش ایران معتقد است که اگرچه فرش دستبافت ایران هنوز بازارهای جهانی را از دست نداده اما تحریم‌ها ضربه مهلکی بر پیکره این هنر اصیل ایرانی و اقتصاد فرش دستبافت وارد کرده است.

فرحناز رافع در حاشیه فستیوال فرش خودرنگ ایل سنگسر و در نشست خبری با رسانه‌ها در مهدیشهر اظهار کرد: ایران به عنوان مهمترین تولیدکننده فرش دستبافت دنیا، همواره هم در کیفیت و هم در میزان صادرات در جایگاه نخست دنیا قرار داشته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی از دست رفتن برخی از بازارهای جهانی تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر مجموعه‌ای از علل از جمله تحریم‌های ظالمانه، شیوع عالمگیر کووید۱۹ و وجود برخی تحریم‌های داخلی و...سبب شده که اقتصاد فرش و صادرات فرش دستبافت ایران با فراز و نشیب‌هایی روبرو شود.

وی با بیان اینکه کشور ما همواره رتبه نخست صادرات فرش دستبافت را داشته ادامه داد: فرش ایران یک هنر-صنعت بی‌نظیر و بی‌بدیل در جهان است و کشورهای دیگر هیچکدام توان رقابت با ما را ندارند.

وی با بیان اینکه مدیریت دانش نظری فرش دستبافت دنیا با ایران است افزود: همچنان رهبری فرش دستبافت دنیا با ایران و هنرمندان ایرانی است و هیچ کشوری در این "هنر-صنعت" در حد و اندازه های ایران نیست.

فروش فرش هند و پاکستان به نام فرش ایرانی

رئیس مرکز ملی فرش ایران از فروش فرش هندی و پاکستان به نام فرش ایرانی به عنوان یکی از دلایل اقبال جهانیان به فرش ایرانی نام برد و گفت: فرش دستبافت ایران هنوز هم محبوب‌ترین فرش در جهان است.
وی به اثرات ویران‌گر تحریم ظالمانه غرب بر علیه فرش ایرانی پرداخت و افزود: تحریم‌ها ضربه مهلکی بر این صنعت-هنر بی بدیل ایرانی گذاشته است.

وی از وجود قانون تعهد ارزی به عنوان عامل موثر دیگر در کاهش صادرات فرش یاد کرد و افزود: صادرات فرش مثل صادرات دیگر کالاها نیست که بتوان به سهولت تعهد ارزی را اجرایی کرد چرا که فرش یک کالای هنری –صنعتی است و به راحتی و به سرعت به فروش نمی رسد که صادرکننده بتواند نسبت به رفع تعهد ارزی کالای صادراتی خود اقدام کند.

رافع با بیان اینکه کرونا در دو سه سال اخیر وضعیت فرش را بدتر از قبل کرده اضافه کرد:. امریکایی‌ها با شناخت دقیق از فرش و گستردگی بازار آن در ایران آن را تحریم کردند. فرش بواسطه گستردگی در کل شهرها و روستاها شاید دومین بازار اشتغال را بعد از نفت در ایران داشته باشد و همین ها سبب شد که امریکایی ها فرش ما را تحریم کنند.

وی با اشاره به پراکندگی بالای اشتغالزایی فرش در ایران گفت: شاید فرش تنها کالایی است که در همه شهرها و روستاها در سطح کشور تولیدکننده دارد. زنجیره ارزش فرش دستبافت در جای جای ایران و در همه استان‌ها و شهرها و روستاها قابل ردگیری است.

افزایش صادرات فرش با جدی‌تر شدن"برجام"  

وی با گلایه از آنچه تحریم داخلی می خواند خاطرنشان کرد: فرش دستبافت نه تنها از تحریم های امریکا که از ناحیه تحریم های داخلی نیز آسیب جدی دیده است.

این هنرمند و کارشناس حوزه فرش به نقش مذاکرات در اقتصاد فرش اشاره و تصریح کرد: هر وقت بحث "برجام" جدی‌تر شده به سرعت میزان صادرات فرش ایران نیز افزایش یافته و با بحث ازسرگیری و یا افزایش تحریم‌ها، میزان صادرات فرش نیز دوباره کاهش یافته است.

وی با اشاره به میزان صادرات فرش دستبافت کشورمان افزود: در حال حاضر نیز با وجود تحریم ها هنوز ایران به نوعی در عمل رتبه اول صادرات فرش را دارد. البته میزان صادرات فرش دستبافت از نظر میزان درآمد ارزی کاهش نیافته است . البته صادرات فرش دستبافت ایران از نظر میزان وزنی با کاهش روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه همچنان کل صادرات فرش دستبافت در دنیا به یک میلیارد دلار هم نرسیده اضافه کرد: کشور ما ظرفیت بسیار بالایی در حوزه فرش دستبافت دارد.
تلاش مرکز ملی فرش برای توسعه بازارهای صادراتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان صادرات هند در آمار از ما جلوتر است افزود: علت این اتفاق نیز این است که هند همه صادرات خود در بخش های مرتبط همچون کف‌پوش‌ها را نیز در آمار محاسبه کرده است وگرنه اصولا فرش هندی نه از نظر کیفیت و نه زیبایی و جذابیت قابل رقابت با هنر فرشبافی ایران نیست.

رافع ادامه داد: آمار مربوط به صادرات فرش ایرانی منحصر به صادرات فرش دستبافت است و این درحالی است که صادرات مربوط به کشور هند دربرگیرنده کفپوش‌ها، گلیم و برخی محصولات بافتنی دیگر نیز می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از تلاش‌های این مرکز برای توسعه بازارهای صادراتی فرش‌ ایرانی، خبر داد و گفت: در همین راستا تاکنون اقداماتی چه در داخل و چه در بازارهای جهانی صورت گرفته است.

وی راه‌اندازی خانه ‌های فرش در کشورهای هدف صادراتی را در همین ارتباط ارزیابی کرد و گفت:

 از تلاش برای راه‌اندازی خانه فرش در کشورهای هدف صادرات فرش ایران خبر داد . افزود: در همین ارتباط تاکنون رایزنی هایی برای ایجاد خانه های فرش در کشورهای قطر، ارمنستان، اندونزی، امارات، ایتالیا و ...صورت گرفته است.

فعالیت دو میلیون بافنده در ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران از فعالیت بیش از دو میلیون بافنده در ایران خبر داد و با اشاره به برپایی فستیوال فرش خودرنگ سنگسر در مهدیشهر گفت: برپایی این برنامه در آستانه روز ملی فرش را به فال نیک می گیریم.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات شهرستان مهدیشهر در حوزه احیای فرش خودرنگ افزود: جوانان مهدیشهری با احیای این هنر کهن،کار بزرگی را انجام دادند و مرکز ملی فرش ایران نیز از آنها حمایت می کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به برنامه های کارگروه فرش خودرنگ در حوزه معرفی این فرش اصیل به جهانیان افزود: این فرش که یک فرش کاملا ارگانیک است بازارهای خوبی در کشورهای اروپایی دارد.

رافع در پاسخ به پرسشی در ارتباط با بیمه بافنده ها گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار امکان افزایش تعداد بیمه شدگان نیست اما بیه تمامی بافنده ها همچنان پرداخت می شود.

وی افزود: هر بافنده ای که بیمه وی قطع شده در صورت پیگیری و تایید بافنده بودن وی، بیمه وی دوباره برقرار می شود.

وی ادامه داد: بیمه هیچ بافنده واقعی قطع نخواهد شد و مرکز فرش نیز پیگیر جدی بیمه بافنده هاست.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین