|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۳۴۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷


ایسنا: اسناد دادگاهی در آمریکا نشان دادند که دادگاه بر اساس تحریم‌هایی که واشنگتن پس از حمله روسیه به اوکراین علیه مسکو اعمال کرد، به نفع توقیف دو هواپیمای لوکس متعلق به رومن آبراموویچ، میلیاردر روس رای داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اما احتمال اینکه دولت آمریکا در عمل این هواپیماهایی با ارزش نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار را در کنترل بگیرد مسلم نیست.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا گفت که این هواپیماها شامل هواپیمای ۳۵۰ میلیون دلاری بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر و هواپیمای ۶۰ میلیون دلاری گلف استریم مدل G۶۵۰ ER در حوزه اختیار آمریکا نیستند و این مقام از بیان اینکه آیا دولت آمریکا از مکان آنها اطلاع دارد یا خیر، خودداری کرد.

یک قاضی فدرال در منهتن آمریکا حکم مذکور را بر این مبنا صادر کرد که موارد پروازی اخیر این هواپیماها تدابیر کنترل صادراتی که آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه اعمال کرد، نقض می‌کنند. وزارت بازرگانی آمریکا مطرح‌کننده شکایت اداری مرتبط علیه آبراموویچ بوده است.

اما مقام مذکور بیان داشت که این احکام احتمالاً شرکت‌ها را از کمک به نقل و انتقالات این هواپیماها منصرف می‌کند. مقامات آمریکا به دنبال تحت فشار قرار دادن رهبران تجاری نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هستند تا به این ترتیب او را وادار کنند آنچه را که کرملین "عملیات نظامی ویژه" خود در اوکراین خوانده، متوقف کند.

سخنگوی آبراموویچ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر درباره این تحول پاسخ نداد. آبراموویچ در اظهاراتی داشتن ارتباط نزدیک با پوتین را رد کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا گفت که هواپیمای گلف استریم در ۱۲ مارس از استانبول به مسکو پرواز کرد، روز بعد از آن به مقصد تل آویو عازم شد و دوباره در ۱۵ مارس از استانبول به مسکو پرواز کرد. این وزارتخانه عنوان کرد که هواپیمای بوئینگ هم در چهارم مارس از دبی به مسکو پرواز داشت.

از آنجایی که این هواپیماها ساخت آمریکا هستند و پروازهای آنها پس از اعمال محدودیت‌های صادراتی انجام شده، آبراموویچ، یک تبعه روسیه، برای پرواز آنها به روسیه به کسب مجوز از وزارت بازرگانی آمریکا نیاز داشت. در این راستا درخواست هیچ مجوزی مطرح نشد، اما یک مقام دولتی به خبرنگاران گفت که سیاست این وزارتخانه رد چنین درخواست‌هایی است.

این وزارتخانه ممکن است به دنبال این برود که آبراموویچ را تا میزان ۳۲۸۱۲۱ دلار از بابت هر مورد پرواز بدون مجوز یا نزدیک به یک میلیون دلار برای سه مورد پرواز جریمه کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین