|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۸
کد خبر: ۳۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
معاون اول رئيس دولت اصلاحات در سخنان خود در اين همايش تاکيد کرد: ما به مجلسي نياز داريم که سعه صدر داشته باشد. براي همين برنامه ما در سال آينده پيروزي در انتخابات مجلس است.
در فاصله يک سال مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و در حاليکه حدود هجده ماه از روي کار آمدن دولتي معتدل و اصلاح‌طلب سپري شده، اصلاح‌طلبان در همايشي سراسري در کانون توحيد تهران گردهم آمدند تا برنامه‌هاي خود را براي کسب اکثريت مجلس آينده رسما کليد بزنند. اين همايش ظهر روز پنجشنبه در حالي آغاز شد که آيت‌الله اکبر ‌هاشمي‌رفسنجاني و حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌محمد خاتمي پيام‌هايي براي اين همايش صادر کرده بودند تا همچون انتخابات رياست جمهوري اخير که با حمايت خود از روحاني موجبات موفقيت او را فراهم ساختند، خود را به عنوان حامي اصلاح‌طلبان براي انتخابات آتي مجلس نيز معرفي کنند. سالن کانون توحيد مسجد توحيد بصورت کامل تکميل بود؛ به گونه‌اي که علاوه بر بالکن، در انتهاي سالن نيز صندلي‌هايي براي ساير مدعوان چيده شد. حدود ساعت يک و نيم بعد از ظهر قرآن کريم قرائت مي‌شود و همزمان با پخش سرود ملي کشورمان، مراسم حالت رسمي به خود مي‌گيرد و اندک‌اندک حواس‌ها براي شنيدن سخنان مدعوين جمع مي‌شود. در اين همايش مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري گفت که مجلسي مي‌خواهيم که مانع نطق علي‌ مطهري‌ها نشود.

تعداد زيادي از شخصيت‌هاي سياسي اصلاح‌طلب در اين همايش حضور داشتند که از جمله مي‌توان از حجت‌الاسلام محسن رهامي، ‌حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، ‌ علي‌محمد حاضري، ‌فاطمه راکعي، ژاله فرامرزيان، علي تاجرنيا، محمدرضا عارف، ‌روح‌الله تقوايان، ‌حسن رسولي،احمد حکيمي‌پور، ‌محمدجواد مظفر، مصطفي کواکبيان، ‌محمود ميرلوحي، حجت‌الاسلام رحمت‌الله بيگدلي، ‌علي‌محمد غريباني، شهربانو اماني، جهانبخش خانجاني، ‌مجيد محتشمي، مهدي خزعلي، علي شکوري‌راد، جواد امام، ‌محمد کيانوش‌راد، ‌حسين کمالي، ‌آذر منصوري، رحيم عبادي، حجت‌الاسلام محمد اشرفي اصفهاني، ‌نجفقلي حبيبي، محمود عليزاده طباطبايي، حجت‌الاسلام محمد شريعتي دهاقان، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي‌لاري، حجت‌الاسلام ‌هادي غفاري، ‌سيدمحمدصادق خرازي، حجت‌الاسلام سيد‌هادي خامنه‌اي، ‌فخرالسادات محتشمي‌پور، ‌افشين حبيب‌زاده، ‌قاسم شعله‌سعدي، فرج‌الله کميجاني، ولي‌الله شجاع پوريان، ‌ابراهيم اصغر‌زاده، ‌ غلامرضا انصاري، محمدجواد مظفر و محمد حسين خليلي اردکاني نام برد.

هاشمي‌رفسنجاني:

جمهوريت، مستلزم وجود احزاب قدرتمند است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيام خود به همايش سراسري اصلاح‌طلبان گفت: التزام به نظام جمهوريت، مستلزم وجود احزاب و تشکل‌هاي سياسي قدرتمند با سلايق مختلف در خانواده انقلاب و نظام اسلامي و فراهم ساختن زمينه فعاليت رسمي و موثر آن‌ها است. آيت‌الله «اکبر ‌هاشمي‌رفسنجاني» در پيام خود به همايش سراسري اصلاح‌طلبان کشور اضافه کرد: همايش سراسري احزاب و تشکل‌هاي اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستاي توسعه فعاليت احزاب و نهادهاي مدني به فال نيک مي‌گيريم.

در پيام آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني که توسط محمدتقي علي‌حسيني، سخنگوي حزب اسلامي کار قرائت شد آمده است :

همايش سراسري احزاب و تشکل‌هاي اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستاي توسعه فعاليت احزاب و نهادهاي مدني به فال نيک مي‌گيريم و اميدواريم گردهمايي‌ها و نشست‌هايي از اين نوع بتواند به بسط و گسترش هر چه بيشتر فضاي هم‌انديشي و تضارب آرا و انديشه‌هاي متفاوت سياسي و اجتماعي جامعه کمک نمايد. اصولاً التزام به نظام جمهوريت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌هاي سياسي قدرتمند و فراهم ساختن زمينه فعاليت رسمي و مؤثر آنها با سلايق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامي است و بدون وجود احزاب و نهادهاي سياسي مستقل از دولت و ساير قوا، امکان تعميق نظام جمهوريت و وصول به اهداف نهايي چنين نظامي ممکن نيست. احزابي که بتوانند به طور مؤثر و قانونمند زمينه مشارکت آحاد شهروندان يک کشور را در تصميم‌گيري‌هاي کلان نظام جمهوري از قبيل انتخابات رياست جمهوري، انتخابات مجلس و ساير مسائل مهم سياسي و اقتصادي و اجتماعي فراهم سازند. در همين راستا ضرورت دارد کليه مسوولين دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهاي مناسب را براي جلب مشارکت حداکثري مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمينه فعاليت رسمي و گسترده احزاب و تشکل‌هاي سياسي مهيا سازند و از اعمال شيوه‌هايي که موجب محدوديت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت مي‌شود خودداري کرده و خود را مکلف به اجراي قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتي مردم که حقيقتا «حق‌الناس» محسوب مي‌گردد، بدانند. در همين راستا تذکر چند نکته مهم را براي جمع حاضر در اين همايش، ساير دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامي لازم مي‌دانم:

1-‌ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تصريح چشمگير آن به اين امر که گردش کليه امور اساسي مردم مبتني بر آراي مردم مي‌باشد از جمله ميراث‌هاي گرانبهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني(قدس سره) مي‌باشد و از اين حيث ضرورت دارد بر اجراي تام و تمام همه اصول قانون اساسي از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکيد شود. و از گرايش‌هايي تقليل‌گرايانه و اجراي حداقلي قانون اساسي پرهيز شود.

2-‌ اصلاح‌طلبي و اعتدال‌گرايي در واقع ميراث جاودان و خط اصيل امام خميني(ره) است که از طريق قرائت اصيل ايشان، حفظ ارزش‌هاي ديني، ملي و دفاع از وجوه اسلاميت و جمهوريت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در اين قرائت هيچ اقدام و حاکميتي به نام دين، در غياب خواست و انتخاب مردم متصور نيست. اين تفکر و مبنا ميراث دار تلاش يک صد ساله روحانيون آگاه به شرايط زمان و مکان و روشنفکران دين باور در مسير تحقق جامعه اي آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عدالت‌محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهاي عقلاني و علمي بشريت و متکي به اجتهادي پويا و راهگشا در مسير برپائي جامعه‌اي پيشرفته، مرفه و مردم‌سالار مي‌باشد.

3- ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقاء بنيان‌هاي وحدت ملي از طريق به رسميت شناختن حقوق حقه همه ملت از همه اقوام و مذاهب تأکيد ورزيده و نيز بر لزوم احترام و تضمين هر چه بيشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌هاي مختلف جامعه و مديريتي کشور تلاش نمايند.

4- با توجه به آنچه که در کشورهاي اسلامي منطقه، به خصوص کشورهاي همجوار به نام دين و اجراي احکام اسلام از حيث اعمال خشونت و ترويج فرقه‌گرايي و توسعه عقايد تکفيري ملاحظه مي‌شود، لازم است چنين نشست‌هايي نسبت به محکوميت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آميز و تروريستي و باور به تقابل اين روش‌ها و منش‌هاي خارج از سيره رهبران اصيل اديان ابراهيمي از طريق اعمال رسالت رحماني همه انبيا و بويژه پيامبر گرامي اسلام و اصول وحياني اقدام نموده و خود نيز با تحمل و مدارا با ديدگاه‌ها و انديشه‌هاي مخالف در جهت هر چه بيشتر کاهش خشونت و افراطي‌گري و توسعه فضاي گفتمان و تضارب انديشه قدم بردارند.

5- احزاب و تشکل‌هاي سياسي ضمن حفظ و توسعه جايگاه احزاب و دفاع از حقوق قانوني نهادهاي مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جايگاه رهبران ديني و سياسي و پيشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگي سرمايه عظيم اجتماعي و ملي محسوب مي‌شوند تأکيد ورزيده و از حضور و جايگاه اين سرمايه‌هاي اجتماعي و ملي و احياء و تقويت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقاء تشکيلات قانونمند و نيز نهادينه کردن تفکر و انديشه‌هاي اصلاح‌طلبي و اعتدال‌گرايي حسن استفاده را بنمايند.

خاتمي‌:

چراغ اصلاح‌طلبي با سعه‌صدر روشن نگه داشته شد

رييس‌جمهور اسبق کشورمان نيز که گفته مي‌شد در اين همايش شرکت مي‌کند اما همانگونه که پيش‌بيني مي‌شد به دلايل امنيتي در اين مراسم حضور نيافت در پيامي به همايش سراسري شوراي هماهنگي جبهه اصلاح‌طلب کشور که توسط ژاله فرامرزي قرائت شد اعلام کرد‌: در دولت تدبير و اميد زمينه گردهم آمدن اين جمع با رويکرد نزديکتر کردن دل‌ها و زمينه‌سازي براي حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلي مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است. حجت‌الاسلام و‌المسلمين «سيد‌محمد خاتمي» در پيام خود افزوده است: شوراي هماهنگي اصلاحات يکي از رسالت‌هاي خود را نقد رويکردها و برنامه‌هاي مي‌داند و اين نقد را در جهت تقويت نظام و جست‌و‌جوي راهکارها و سياست‌هاي بهتر با آرمان‌هاي اصيل ملت بزرگوار ايران که در انقلاب اسلامي متجلي شده است، مي‌داند.

عضو مجمع روحانيون مبارز ادامه داده است: تقويت نظام به تقويت جمهوري اسلامي است که رکن رکين آن مردمي هستند که آزادي و پيشرفت و استقلال را با رعايت ارزش‌هاي والاي اسلامي طلب مي‌کنند و اين هم با حضور جريان‌ها و تشکل‌هاي مدني که در عين پايبندي به اصل نظام و حرکت در چارچوب قانون اساسي با راهبردها و سلايق متنوع از بخش‌هاي مختلف جامعه نمايندگي مي‌کنند. خاتمي اضافه کرده است: جا دارد که به طور ويژه از استقامت و تلاش ارزشمند شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات تقدير شود؛ شورايي که در همه فراز و نشيب‌ها و احيانا طوفان‌ها، با سعه صدر، چراغ اصلاح‌طلبي را روشن نگه داشته است و تشکل‌ها و گروه‌هاي چندي را گرد هم آورده است و راه‌هاي بهتر حضور در عرصه سرنوشت را جست و جو کرده است.

وي در اين پيام تصريح کرده است: خداوند منان را سپاسگزاريم که در دولت تدبير و اميد زمينه گردهم آمدن اين جمع با رويکرد نزديک‌تر کردن دل‌ها و زمينه‌سازي براي حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلي مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است و همچنين باعث تقويت اين اميد مي‌شود که به ياري خداوند هر چه بيشتر به فضاي سياسي باز و سالم نزديکتر شويم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پيشرفت کشور و نزديکتر شدن به اهداف بلندي که انقلاب داشته است ايفا کنند.

رييس‌جمهور اسبق کشورمان تاکيد کرده است: به جا است که شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در جهت هر چه بيشتر شدن نزديکي جريان‌هاي گوناگون اصلاح‌طلب و نيز همه آن‌هايي که اصل نظام و تلاش براي استوار کردن پايه‌هاي جمهوري اسلامي را پذيرفته اند تلاش کنند. خاتمي خاطر نشان کرده است: اين شورا با دفاع از اسلام رحماني که در آن انسان داراي کرامت، حرمت و حق است و از اخلاق و عدالت که روح اسلام عزيز و تجلي توحيد در عرصه حيات مردمي و اجتماعي است و بالاخره حفظ هوشياري در برابر توطئه‌هاي بيروني و دروني براي همگرايي بيشتر در جامعه، دين خود را به انقلاب و مردم ادا کند.

حکيمي‌پور‌:

اين همايش شروعي خوب براي اصلاح‌طلبان است

احمد حکيمي‌پور که به عنوان رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در همايش اصلاح‌طلبان حاضر شده بود به عنوان نخستين سخنران همايش گفت: فعاليت‌هاي حقوقي اصلاح‌طلبان در چارچوب شوراي هماهنگي سامان پيدا مي‌کند و اين همايش، شروعي خوب و اميدوارکننده براي اصلاح‌طلبان است.

وي ضمن خيرمقدم به همه اعضاي اصلاح‌طلب گفت: شوراي هماهنگي اصلاحات از مجمع دانش‌آموختگان ايران اسلامي به دليل برگزاري اجرايي اين همايش و اينکه اين همايش را با جديت و تلاش به نتيجه رساندند، تشکر مي‌کند. وي افزود: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، مجموعه حقوقي ريشه‌داري در نظام جمهوري اسلامي است که از درون بيانات حضرت امام شکل گرفته است.

حکيمي‌پور با اشاره به تاريخچه اين شورا گفت: در گذشته اين تشکل به عنوان مجموعه نيروهاي خط امام مرسوم بود و بعد از آن در حماسه خرداد سال 76 به عنوان شوراي هماهنگي گروه‌هاي خط امام و 12 سال پيش به عنوان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به کار خود ادامه داد. دبير کل حزب اراده ملت در ادامه با اشاره به اينکه اين مجموعه متشکل از 19 حزب، تشکل، انجمن و مجمع است گفت: همه اين تشکل‌ها و انجمن‌ها پروانه فعاليت رسمي خود را از کميسيون ماده 10 احزاب دريافت کرده‌اند و همگي تشکل‌هاي سراسري اصلاح‌طلبان هستند که امروز دور هم جمع شدند.

وي با اشاره به 4، 5 تشکل اصلاح‌طلب جديد گفت: اين گروه‌ها نيز به دنبال دريافت احراز هويت خود در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هستند.

وي با بيان اينکه فعاليت‌هاي حقوقي اصلاح‌طلبان در چارچوب شوراي هماهنگي اصلاحات سامان پيدا مي‌کند، گفت: اين همايش به عنوان شروعي خوب و اميدوارکننده در دوران جديد براي ما محسوب مي‌شود که به برکت حماسه دوم خرداد و با حضور پرنشاط مردم شکل گرفته و اميد دوباره را به جامعه ما برگردانده است.

وي افزود: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در تلاش است به همراه ديگر افراد گامي استوار در جهت ايجاد وحدت و هماهنگي بيشتر بردارد. احمد حکيمي‌پور اظهار کرد: ما اصلاح‌طلبان حضور فراگير مردم در فعاليت‌هاي سياسي، تلاش براي حضور همه سلايق و در ‌‌نهايت وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان را مد نظر داريم که اميدواريم به اين نتايج برسيم.

قلي‌زاده‌:

هدف اين همايش انسجام اعضا است

دبير اجرايي همايش سراسري اصلاح‌طلبان کشور نيز در سخنان خود در خصوص دليل برگزاري همايش گفت: هدف اصلي اين همايش، انسجام و وحدت بين همه اعضا و احزاب شوراي هماهنگي است و اين همايش مقدمه همايش گسترده‌تر خواهد بود.

رحمان قلي‌زاده گفت: هدف ما تعامل با همه احزاب اصلاح‌طلب چه عضو و چه غير عضو شوراي هماهنگي اصلاحات است.

دبير اجرايي همايش سراسري اصلاح‌طلبان کشور در مورد هدف ديگر توضيح داد: هدف ديگري که ما دنبال مي‌کنيم اين است که مي‌خواهيم با احزاب اصولگراي اصيل نيز تعامل داشته باشيم.

قلي‌زاده اضافه کرد: هدف مهم ديگري که ما دنبال مي‌کنيم ايجاد انگيزه بين همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب براي حضور در انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي است.

عارف‌:

مجلسي مي‌خواهيم که مطالبات مردم را

بدون واهمه مطرح کند

محمد‌رضا عارف که همچنان به دليل کناره‌گيري خود از انتخابات رياست جمهوري گذشته که زمينه‌ساز پيروزي روحاني شد در بين مردم و اصلاح‌طلبان از محبوبيت برخوردار است سخنران بعدي همايش بود. معاون اول رئيس دولت اصلاحات در سخنان خود در اين همايش تاکيد کرد: ما به مجلسي نياز داريم که سعه صدر داشته باشد. براي همين برنامه ما در سال آينده پيروزي در انتخابات مجلس است. اگر مشارکت مردم در انتخابات سال آينده مجلس بالاي 50 درصد باشد قطعا پيروزي از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود.

محمدرضا عارف در ابتدا پيروزي يک بر صفر تيم ملي فوتبال ايران برابر قطر را تبريک گفت که با تشويق حاضران در اين همايش روبرو شد. وي همچنين در خصوص پيام سيد‌محمد خاتمي به همايش سراسري اصلاح‌طلبان عنوان کرد: اميدواريم که در آينده بتوانيم نه تنها از پيام بلکه از حضور رهبر اصلاحات استفاده کنيم.

عارف با تاکيد بر اينکه هدف ما داشتن مجلسي توانا و مقتدر است، گفت: ما نياز به مجلسي متخصص و کارشناس داريم که منافع ملي و تلاش براي اجرايي کردن اسناد بالادستي نظام را در دستور کار خود قرار دهد.

وي افزود: ما به مجلسي نياز داريم که سعه صدر داشته باشد. براي همين برنامه ما در سال آينده پيروزي در انتخابات مجلس است. اگر مشارکت مردم در انتخابات سال آينده مجلس بالاي 50 درصد باشد قطعا پيروزي از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود.

عارف با تاکيد بر اينکه راهي جز اجماع کامل نداريم، گفت: ما درون جريان اصلاحات نياز به همگرايي و اجماع کامل داريم.

وي افزود: ما در اين وضعيت بيش از هر زمان ديگري به برگزاري اينگونه مراسم‌ها و وحدت و همگرايي نيازمنديم و انشاءالله اين مراسم‌ها مقدمه‌اي براي همايش‌هاي بزرگتر در سال‌هاي بعدي باشد.

عارف بيان کرد: جا داشت در اينجا از رهنمود‌ها و حضور رهبري اصلاحات استفاده مي‌کرديم اميدوارم در آينده شرايطي فراهم شود تا ايشان بتوانند حضوري در اين مراسم شرکت کنند.

وي گفت: ما درسال گذشته فاز اول پيروزي خودمان را با توکل به خدا بدست آورديم و آن را پشت سر گذاشته‌ايم که رعايت اخلاق، ‌عقلانيت، همدلي در اين رسيدن به اين پيروزي موثر بوده است.

وي گفت: چه بخواهيم و چه نخواهند ما در روي کار آمدن دولت سهيم بوده‌ايم، بنابراين بايد تلاش کنيم تا اين دولت موفق شود که خوشبختانه روند حرکت دولت نيز بسيار خوب و موفقيت‌آميز بوده است و در اين بين جا دارد ما به شرايط روي کار آمدن آن هم توجه کنيم. رئيس بنياد اميد ايرانيان تصريح کرد: انتظار ما اين است که همه نهادهاي حکومتي، از جمله مجلس، اين دولت را ياري کند و با توجه به شرايط منطقه‌اي و جهاني که وجود دارد در چارچوب مسووليت‌پذيري به دنبال حل مشکلات باشند، زيرا امروز بايد از کشور ما فقط يکصدا شنيده شود. وي تصريح کرد: ما بايد بتوانيم با توجه به اين وحدت و همدلي به مشکلات بوجود آمده فائق آييم و مسئله حصر را با درايت و از طريق مراجع قانوني حل و فصل کنيم زيرا امروز بيش از هر زمان ديگري ما به همگرايي نيازمنديم و همه جريان‌ها بايد منافع ملي را به منافع جناحي ترجيح دهند. عارف درباره جبهه اصلاحات نيز گفت: جبهه اصلاحات يکي از مهمترين جبهه‌هاي اصلي کشور است هر چند نقش بسيار مهمي در پيروزي انقلاب داشته است، اما ما ادعاي انحصارگري نداريم و آن را يکي از مهمترين جريان‌هاي انقلاب مي‌دانيم.

وي افزود: دغدغه اصلي جبهه اصلاحات، حاکميت ارزش‌ها و اصول کامل قانون اساسي بوده و است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: مهمترين مسئله‌اي که امروز ما بايد در کنار تقويت دولت دنبال کنيم تکميل پروژه انتخابات سال 92 با پيروزي در انتخابات سال 94 مي‌باشد که بايد بتوانيم شرايط آن را فراهم کنيم.

وي در مورد مجلس آينده نيز گفت: مجلس، بايد مجلسي باشد توانا که هر چند از حقوق قانوني خود استفاده مي‌کند ياري کننده و پشتيبان دولت نيز باشد اما متاسفانه مجلس فعلي پشتيبان دولت نيست. ما نيازمند مجلسي هستيم که در راستاي اهداف اصلي نظام حرکت کند و مجلسي که نمايندگان مردم بتوانند مطالبات مردم و خود را بدون هيچ ترس و واهمه‌اي مطرح کنند و به گوش مردم برسانند. عارف بيان کرد: نمايندگان نبايد براي رسيدن به خواسته‌هاي فردي خود از ابزارهاي نظارتي استفاده کنند، استفاده از ابزارهاي نظارتي فقط بايد در چارچوب قانون باشد و ما دنبال اينگونه مجلسي هستيم.

وي تاکيد کرد: ما بايد بدانيم عملکرد اصلاحات در سال 92 نويدبخش پيروزي ما در سال آينده است. ما بايد چند راهبرد اصلي را مد نظر خود قرار دهيم اولين راهبرد ما بايد تلاش براي افزايش مشارکت مردم و حفظ سرمايه اجتماعي بوجود آمده باشد بنابراين بايد مشارکت بالاي 73 درصد را فراهم کنيم زيرا تجربه نشان داده است هر‌گاه مشارکت بالاي 50 درصد باشد علي‌الاصول راي‌ها به سمت اصلاح‌طلبان ريخته مي‌شود. عارف بيان کرد: دومين راهبرد ما بايد ضرورت وجود حضور زنان و جوانان در مجلس باشد زيرا در جامعه‌اي که بالاي 50 درصد دانشگاهيان آن زنان هستند در شان آن نيست که حضور زنان در مجلس آن تک‌رقمي باشد.

وي در مورد جوانان نيز گفت: جوانان در پيروزي انتخابات سال گذشته نقش بسيار برجسته‌اي داشتند که هيچکس نمي‌تواند آن را انکار کنند بنابراين در مجلس آينده بايد حضور داشته باشند.

عارف گفت: از همه مهمتر اجماع کامل در جبهه اصلاحات به عنوان يک راهبرد اصلي بايد مد نظر باشد هر چند محدوديت‌ها و مشکلاتي وجوددارد اما به نظر من اين کار با دسترسي به اجماع کامل شدني است و بايد آن را دنبال کنيم.

وي در مورد گفتمان اصلاحات نيز گفت: در اين گفتمان، همکاري با ديگران حتي رقباي خودمان را براي رسيدن به مجلسي کارآمد بايد در دستور کار قرار دهيم در اين مسير همه احزاب و گروه‌هاي سياسي بايد فعاليت حداکثري داشته باشند و منتظر ديگران نباشند.

عارف بيان کرد: در انتخابات سال‌ آينده، آن چيزي که مهم است ما هيچ راهي به جز پيروزي نداريم بنابراين همه اعضا بايد فعال و در مسير همگرايي به وحدت باشند و بايد منيت‌ها و تحزب به نفع جبهه تبديل شود و مهمترين کانون را در اين بحث بايد حوزه انتخابي استان‌ها داشته باشد. وي درباره رهبري انتخابات سال آينده نيز بيان کرد: ما مي‌خواهيم راست بگوييم اما نياز نيست همه راهکارهاي خودمان را بيان کنيم. در مورد رهبري انتخابات سال‌ آينده سکوت کرده‌ايم و در موقع لازم راهبرد خودمان را بيان مي‌کنيم که راهبري انتخابات سال آينده بايد روشن و شفاف شود. وي در مورد فضاي مجازي نيز گفت: مشکلي که جديدا ما با آن روبرو هستيم فضاي مجازي است بجاي آنکه مشکلات خودمان را رو در رو حل کنيم در اين فضا مطرح مي‌کنيم گاهي يکي از جوانان مطلبي مي‌گذارد و بعدا روي آن فکر مي‌کندکه اين موضوع ممکن است مشکلاتي بوجود آورد ما بايد بتوانيم از مزايا و پتانسيل فضاي مجازي استفاده کنيم هر چند اين فضا نيز مي‌تواند خطرآفرين و مشکل آفرين باشد و ما بايد زمينه نکات مثبت آن را فراهم کنيم. وي افزود: گاهي يک سايت مجهول‌الهويه مسئله را از گذشته مطرح مي‌کند و اين مسئله مورد تحليل و بحث‌هاي گوناگوني قرار مي‌گيرد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: پذيرش مسووليت حداکثري بايد رويکرد همه جريان‌ها در جبهه اصلاحات در انتخابات سال آينده باشد ما بايد پيروزي تفکر اصلاحات را مدنظر قرار دهيم و با يکديگر همکاري و همراهي داشته باشيم.

وي درمورد انتخابات سال آينده نيز بيان کرد: اميدوارم همه نهاد‌هاي حکومتي صحبت مقام معظم رهبري را که فرمودند راي مردم حق‌الناس است را سرلوحه و مد نظر خود قرار دهند ما به هيچ وجه نگران اينگونه مسائل نيستيم زيرا تجربه کاشتن گل در پارک‌ها را داريم امروز ديگر کسي گل‌هاي پارک‌ها را نمي‌کند.

وي در مورد دستيابي به اجماع کامل نيز گفت: بايد اين اجماع را از حوزه انتخابي استان‌ها پيگيري کنيم که گاهي ممکن است در آنجا مشکلاتي وجود داشته باشد، در اين مسير بايد ساز و کاري ايجاد شود که يک ليست کامل در کل کشور داشته باشيم.

عارف افزود: در اين مسير بايد افتخار کنيم که اگر به نفع کسي کنار مي‌رويم، تلاش حداکثري براي رسيدن به وحدت داشته باشيم. نبايد فراموش کنيم که در راستاي هماهنگي با جبهه اصلاحات قدم بر مي‌داريم و خوشبين هستم که بتوانيم اکثريت را در مجلس بعدي بدست آوريم و بايد از بعضي از تحليل‌ها و مشابه‌سازي با مجلس پنجم دوري کنيم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: ما بايد اکثريت و بدست آوردن اکثريت را در دستور کار خودمان قرار دهيم و براي آن به ميدان بياييم و بايد به همه مردم بگوييم اگر ما اکثريت را بدست بياوريم کارهايي از جمله حق و حقوق قانوني آن‌ها و اجراي کامل قانون اساسي را در دستور کار خود داريم.

وي در پايان گفت: خوشحالم که امروز در بين شما حضور پيدا کردم هر چند نمي‌خواستم سخنراني کنم زيرا من بيشتر شنونده هستم تا گوينده هر چند امروز نيز کارهاي بسياري داشتم ولي در اينجا حضور پيدا کردم تا عدم حضور من دوباره محل تحليل‌هاي گوناگوني در فضاي مجازي قرار نگيرد.

زهرا شجاعي‌:

اگر متحد باشيم مثل سال 92 پيروز مي‌شويم

رئيس مجمع زنان اصلاح‌طلب ايران نيز تاکيد کرد: اصلاح‌طلبي يک جريان ريشه‌دار در انقلاب است و زماني که اين انقلاب رخ داد اصلاح‌طلبي از‌‌‌ همان اوايل در انقلاب به وجود آمد لذا اصلاحات قدمتي به درازاي انقلاب دارد. زهرا شجاعي در سخنان خود با اشاره به قدمت و جنس جريان اصلاح‌طلبي اظهار داشت: ريشه‌هاي اصلاح‌طلبي، هم در تفکر عالمان و هم در ابعاد ديگر کشور به وضوح ديده مي‌شود که اين ريشه‌ها در انقلابي که توسط معمار کبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) رخ داد، وجود داشته و مشهود است.

وي ادامه داد: گفتمان اصلاح‌طلبي بر‌اساس مردم‌سالاري، مردم‌داري شايسته، توسعه، امنيت و اخلاقي‌ست که اين اخلاق متاسفانه امروز گم شده است و بايد دانست که انسان از آن روي که مخلوق خداست اهميت دارد و جنسيت و رنگ ملاک نيست و تنها علم، تقوا و جهاد ملاک است، بنابراين جنسيت يک کرامت نيست.

شجاعي افزود: صفت خداوند، کريم و رزاق است و بايد دانست اهميت و کرامت زنان تنها پاي صندوق‌هاي راي معنا ندارد چراکه جدي گرفتن سرمايه انساني نظام، همانگونه که آقاي خاتمي اشاره مي‌کنند، حائز اهميت است. رئيس مجمع زنان اصلاح‌طلب با تاکيد بر تشکيل دولت تدبير و اميد ابراز داشت: تشکيل دولت تدبير و اميد براي ما سهم‌خواهي به وجود نمي‌آورد و تنها ابعاد استفاده و مشارکت‌دهي زنان و ظرفيت‌هاي آنان براي ما بسيار مهم است و اکنون که تفکر اصلاحات توانسته در ميان جامعه طنين‌انداز شود، بيش از هر زمان ديگر نيازمند وحدت و يکپارچگي هستيم. اين فعال اصلاح‌طلب در پايان با اشاره به سال‌هاي 84 و 92 اعلام کرد: تجربه‌هاي گذشته گفته است اگر با هم اتحاد داشته باشيم، مانند سال 92 به پيروزي خواهيم رسيد اما اگر مانند سال 84 عمل کرديم، شکست خواهيم خورد.

موسوي‌لاري:

جريان اصلاح‌طلبي حذف شدني نيست

وزير کشور دولت اصلاحات سخنران بعدي مراسم بود که با بيان اين که جريان اصيل اصلاحات خود را در متن نظام اسلامي ديده و مي‌بيند، گفت: نيروي اصلاح‌طلب جامعه حذف شدني نيست و براي وحدت و انسجام تلاش مي‌کند. حجت الاسلام «سيد‌عبدالواحد موسوي‌لاري» افزود: برگزاري چنين همايش‌هايي از نظر کيفيت و کميت بسيار مناسب است و ما اين گونه، از نظرات يکديگر بهره‌مند مي‌شويم. وي ادامه داد: تلقي من از اين اجتماع اين است که هم برگزار کنندگان برگزاري اين نشست و هم کساني که در اين مراسم حاضر شده‌اند، خواستار حضور پرشور اصلاح‌طلبان هستند.

اين فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اين که جريان اصيل اصلاحات خود را در متن نظام اسلامي ديده و مي‌بيند، گفت: براي تحقق آرمان‌هاي والاي اين نظام ما اعلام حضور کرده‌ايم، هر چند ناملايماتي در اين راه وجود داشته اما ما در جهت بهره‌گيري از توان و ظرفيت عمومي جامعه تلاش خواهيم کرد تا ناملايمات برطرف شود و مسير حرکت جامعه مسير عقلاني، منطقي و صحيح باشد.

موسوي‌لاري ادامه داد: پيام اصلي اين جمع اين است که اين مجموعه علاقه مند هستند در زير چتر قانون اساسي آنگونه که شايسته يک انسان هدفدار است تلاش کنند.

وي اضافه کرد: ما نمي‌توانيم در مورد مسايل جامعه بي‌هدف باشيم بلکه تکليفي داريم و بايد براي حل مشکلات جامعه کمک کنيم.

وزير کشور دولت اصلاحات افزود: اولين حقوقي که ملت ما دارند اين است که بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند، من فکر نمي‌کنم حقي از اين بالاتر وجود داشته باشد. حق همه مردم است که بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند و در عرصه‌هايي که مي‌بايست حضور يابند تا بتوانيم از توانايي‌هاي آن‌ها بهره‌مند شويم.

موسوي لاري ادامه داد: يکي از گذرگاه‌هايي که اين حق ظهور پيدا مي‌کند، حضور در عرصه گزينش و انتخاب است. آنجا که مسووليت‌ها شفاف مي‌شود، سلايق کنار هم قرار مي‌گيرند و يک داوري به نام ملت، قضاوت مي‌کند.

عضو مجمع روحانيون مبارز يادآور شد: در اين زمان است که انسجام و وحدت سلايق خود را به نمايش مي‌گذارند. ما براين معتقديم که سلايق بتوانند در کنار يکديگر قرار گيرند.

موسوي‌لاري اين نشست را داراي دو مخاطب دانست و گفت: نخستين مخاطب ما جريان اصلاح‌طلبي است، ما بايد تابلوي 84 و 92 را مشاهده کنيم‌. در تابلوي سال 84 ما شاهديم که علي‌رغم داشتن امکانات به دليل تشتت ناموفق هستيم اما در تابلوي سال 92 عليرغم محدوديت‌ها به دليل همدلي، موفقيم.

وي با اشاره به اين که پيام اين نشست، وحدت و انسجام است، افزود: ما بايد به انتخابات به صورت پروژه نگاه کنيم و نبايد اجازه دهيم اين پروژه به شکل ناقص انجام شود بلکه ما بايد شبکه اي واحد را در کل کشور در راستاي اين پروژه ايجاد کنيم.

وزير کشور دولت اصلاحات اضافه کرد: دومين پيام، به کساني است که ما آنان را رقيب مي‌دانيم اما آنان ما را دشمن مي‌دانند؛ نيروي اصلاح‌طلب جامعه حذف شدني نيستند. موسوي‌لاري گفت: چه قدر رسانه‌ها بر طبل تفرقه در طول اين چند سال کوبيدند و چه قدر تلاش شد که جريان اصلاح‌طلبي که ريشه در انقلاب دارد، حذف شود اما همگان بدانند که جريان اصلاح‌طلبي حذف شدني نيست.

عضو مجمع روحانيون مبارز با بيان اين که اصلاح‌طلبان اين آمادگي را دارند که با رعايت قانون، مسير آينده را تبيين کنند، اظهار داشت: ما بايد در حوزه اصلاح‌طلبي، گام‌هاي منسجمي برداريم و در مقابل آن عذري پذيرفته نيست.

کواکبيان:

دولت براي فرمانداران احمدي‌نژاد چاره‌انديشي کند

دبيرکل حزب مردم‌سالاري نيز در سخنان خود به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد و گفت: ما 290 کرسي مجلس دهم را مي‌خواهيم. «مصطفي کواکبيان» افزود: اصلاح‌طلبان با تکيه بر احزاب درون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات جز پيروزي براي انتخابات مجلس دهم به چيز ديگري فکر نمي‌کنند.

وي ادامه داد: ما مجلسي مي‌خواهيم که مانع سخنراني علي مطهري‌ها نشود. اين عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با اشاره به اينکه بايد براي نمايندگاني که مانع نطق مي‌شوند مجازات قائل شويم و براي نقض حقوق سياسي شهروندان حتما جرم‌انگاري شود گفت: ممکن است بنده هم با تمامي سخنان علي مطهري موافق نباشم اما مي‌گويم مطابق اصل 84 نماينده بايد آزادانه سخن بگويد کما اينکه ما براي محاکمه تقاضايي نداريم بلکه خواستار رفع حصر هستيم، مسوولان نظام خصوصا شوراي عالي امنيت ملي بر‌اساس قانون اساسي به اين کار مبادرت ورزند.

وي از سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري در دو هفته آينده خبر داد و گفت: انتخابات در کنگره اين حزب کليد خواهد خورد.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري خاطرنشان کرد: هيچ يک از احزاب به تنهايي قادر نخواهند بود همه کرسي‌هاي مجلس را داشته باشند و ما يک خانه تکاني جدي درون مجلس ايجاد مي‌کنيم. کواکبيان ادامه داد: از همه نهادهاي نظارتي و امنيتي مي‌خواهيم که رفتار خود را منطبق بر مطالبات ملت کنند. وي همچنين اضافه کرد: ما از دولت مي‌خواهيم فرمانداران احمدي‌نژاد را برکنار کند.

هادي خامنه‌اي:

نمي‌توان اصلاح‌طلبي را به ضديت با نظام متهم کرد

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) نيز در سخنان خود با بيان اين که بازگشت به قانون، اصل انقلاب اسلامي و دوران طلايي انقلاب اسلامي اصلي ترين هدف اصلاح‌طلبي است، گفت: طبيعتا چنين جرياني را نمي‌توان به ضديت با نظام، اسلام و ارزش‌ها متهم کرد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيدهادي خامنه اي افزود: اصلاح‌طلبي از لحاظ تاريخي ريشه اي به قدمت تاريخ زندگي انسان دارد. کساني که در اين حرکت هميشه پيشتاز بوده اند انبياي الهي بوده اند. امام حسين (ع) نيز در قيام خود مساله اصلاح را مطرح کرد. طبيعتا اصلاح‌طلبي بر ماهيت خودش نوعي بازگشت به اصول و اصالت‌ها را دارد.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) اضافه کرد: اصلاح‌طلبي بدون اعتدال امکان پذير نيست البته هيچگاه اصلاحات به طور کامل در جوامع برقرار نمي‌شود همان طور که هيچگاه ضداصلاحات هم نمي‌تواند به طور دايم جامعه را در اختيار داشته باشد.

هادي خامنه‌اي ادامه داد: براي اصلاحات بايد به فرهنگ و روش‌هاي فرهنگي توجه کرد. بايد کار فرهنگي صورت گيرد يعني همه چيز در فرهنگ ريشه دارد که اگر اين مهم صورت بگيرد همه روندها اصلاح مي‌شود. هادي خامنه‌اي يادآور شد: امروزه افرادي با ريشه‌هاي مستحکم از لحاظ سوابق، رنگ اصلاح‌طلبي دارند و شايد به ظاهر با اصلاحات ارتباطي نداشته باشند اما ما هر کسي که گرايش اصلاح‌طلبي داشته باشد را مي‌توانيم اصلاح‌طلب بناميم به همين دليل مي‌توان اشخاصي همچون علي مطهري را اصلاح‌طلب دانست ولو اين که شناسنامه اصلاح‌طلبي نداشته باشند.

وي افزود: اصلاح‌طلبي يک گرايش و گفتمان عام است که مبارزه با فساد، دروغ، بهتان و همه زشتي‌ها و پلشتي‌ها را دارد و هرکسي به اين اصل معتقد است اصلاح‌طلب ناميده مي‌شود.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) به انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات از راي استفاده مي‌کند و راي يعني آن چه هر انساني با چشمان عقل و انديشه خود رويت مي‌کند؛ پس احترام به راي مردم يکي از مباحث مهم به حساب مي‌آيد. مردم‌سالاري نيز ريشه‌هايش در دين و اسلام وجود دارد. هادي خامنه‌اي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر اينکه راي مردم حق‌الناس است و يا اين که همه در انتخابات شرکت کنند حتي کساني که مرا هم قبول ندارند، گفت: مفهومش اين است که کساني که ما را قبول ندارند به کسي که دوست دارند راي مي‌دهند نه کسي که من مي‌خواهم. وي توضيح داد: مفهوم اين مساله اين است که مميزين نبايد بيش از حد در صلاحيت‌هاي مردم دخالت کنند و اگر واقعا مسوولان و مميزين به سخنان مقام معظم رهبري اعتقاد دارند بايد به اين مطلب اهميت بدهند.

اين فعال اصلاح‌طلب يادآور شد: منظور از حق الناس فقط شمارش آرا نيست بلکه بايد کساني که حق شرکت در انتخابات دارند بتوانند به افراد مورد نظرشان راي بدهند، کسي حق ندارد کسي ديگر را از نظام بيرون بدارد و اميدوارم انتخابات آينده انتخاباتي باشکوه مبتني بر ارزش‌هاي انقلاب و اسلام باشد.

فاطمه راکعي:

مجلسي در سايه قانون اساسي مي‌خواهيم

فاطمه راکعي نماينده مجلس ششم شوراي اسلامي سخنران بعدي همايش بود که با انتقاد از رفتارهاي مجلس گفت: ما مجلسي مي‌خواهيم که در سايه قانون اساسي پيگير مطالبات مردمي باشد. اين چه مجلسي است که يک نماينده در آن نمي‌تواند آزادانه صحبت کند. وي افزود: اعتقاد دارم برخورد بسيار نامناسبي با علي مطهري در مجلس شد. راکعي افزود: سهم مشارکت زنان در فضاي سياسي کشور همچنان کمتر از 5 درصد است که انتظار مي‌رود اين قضيه با نگاهي به‌ آينده کشور و توسعه همه‌جانبه افزايش يابد.

راکعي افزود: آرزوي ما آزادي همه زندانيان سياسي در بند از جمله دکتر محسن ميردامادي و مصطفي تاج زاده مي‌باشد (مجري برنامه- خانم راکعي قرار بود شما در مورد مسائل زنان صحبت کنيد که صحبت‌هاي خانم راکعي با تشويق حضار ادامه پيدا کرد.)

راکعي افزود:‌آرزوي سوم ما مجلسي کار آمد و در ارتباط با قانون مي‌باشد که در چارچوب قانون اساسي حرکت کند و نمايندگان مردم همچون علي مطهري بتوانند حرف‌هايشان را بزنند.

وي در مورد نقش زنان نيز بيان کرد: زنان از اوايل انقلاب نقش بسيار برجسته اي داشته اند و ما نبايد ديگر نبايد حقوق خودمان را مطرح کنيم بلکه امروز حرف اول را در عرصه سياسي کشور مي‌زنيم و همه بايد آن را باور کنند. وي به رهبري امام خميني اشاره کرد و بيان کرد: ايشان همچون پيامبر به نقش زنان اعتقاد بسياري داشتند و آن را با قرآن که بسيار انساني است مقايسه مي‌کردند.

اين نماينده مجلس ششم تصريح کرد: ما نگران مسئله منطقه و جهان هستيم که عده اي به عنوان اسلام به اسم داعش فعاليتهايي مي‌کنند و تاکيد داريم که بايد به طور خاص به مسئله زنان در اين موضوعات بپردازيم. راکعي اظهار کرد: زنان هميشه در کابينه و مجلس حضور جدي داشتند و ما امروز توقع داريم نيمي از لسيت اصلاح‌طلبان به آنها اختصاص يابد و اين هدف را دنبال مي‌کنيم و از احزاب اصلاح‌طلب هم خواستاريم که اين موضوع را دنبال کنند که حداقل به سرانه جهاني که 30 درصد است برسيم.

رهامي:

صندوق‌هاي راي را از کفن‌ها بيرون بياوريم

مسوول کميته هماهنگي انتخابات اصلاح‌طلبان نيز با اشاره به اهميت مجلس آينده، گفت: اهميت مجلس آينده بسيار بالاست و تاثير فراواني بر توانايي و نوع عملکرد دولت دارد.

حجت‌الاسلام رهامي با يادآوري غائبين مراسم گفت: همايش امروز غائبيني دارد که اميدواريم با تدبير مسوولان نظام در سمينارهاي آينده حضور داشته باشند. نماينده مجلس ششم در ادامه افزود: پيشنهادي را همواره مطرح کرده‌ام که بسيار اهميت دارد و مجددا تکرار مي‌کنم؛ صندوق‌هاي راي را از کفن‌ها بيرون بياوريم. در همه دنيا از صندوق‌هاي شفاف شيشه‌اي استفاده مي‌شود که همگي به داخل آن اشراف دارند، مضاف بر اينکه راي‌دهي الکترونيک به کار مي‌رود لذا بايد سعي کنيم به سمت اينها حرکت کنيم. رهامي در خصوص وظايف دستگاه‌هاي نظارتي گفت: اميدوارم شوراي نگهبان مدافع حقوق مردم در برابر دولت و مرجعي براي شکايت باشد.

وي افزود: اميدوارم وقت اينگونه نهادها به غربالگري نگذرد، چراکه غربالگري کار مردم است و غربالگري را به بايد به مردم سپرد نه آنکه ته‌مانده‌ غربال‌ها را به مردم معرفي کنند چراکه بايد دانست حق انتخاب مردم، حق‌الناس است. مسوول کميته هماهنگي انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار داشت: محدوديت‌هايي در برگزاري همايش وجود داشت که اميدواريم در آينده اين محدوديت‌ها از ميان برداشته شود چرا که در اين همايش غيبت چند نفر کاملا مشهود است و صندلي‌هايشان در اينجا خالي است که اميدواريم حصر تمام شود و آن عزيزان هم به ميان ما بازگردند.

رهامي اظهار داشت: مجلسي که در قانون اساسي پيش‌بيني شده اختيارات زيادي در بوجود آوردن ساختار سياسي، اقتصادي و فرهنگي کشور دارد و همانطور که امام خميني(ره) فرمودند اگر مجلس اصلاح شود کشور هم اصلاح مي‌شود و بايد دانست هيچ مقامي حق بهم زدن مجلس و احوال آن را ندارد.

دبير کل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها بيان داشت: آنچه که در کشور ما در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي بر سر ملت ما آمد، بسيار تعجب‌برانگيز است که بايد به بلوکه‌شدن سرمايه‌قانوني کشور ما در کشورهاي ديگر اشاره کرد همچنين فسادهايي که در اين دوران به وجود آمده به ضعف مجلس برمي‌گردد که کم‌سابقه بود؛ چند روز پيش هم با رفتار ساختارشکنانه‌اي در مجلس برخورد کرديم و نمايندگان مردم نتوانستند نظرات خود را آزادانه بازگو کنند.

رهامي تصريح کرد: اگر کسي خطا مي‌کند بايد شهامت عذرخواهي داشته باشد که متاسفانه اين موضوع در بين بعضي‌ها وجود ندارد و اگر بخواهيم کشور اصلاح شود و دولت موفق شود و ثمره تلاش مردم در سال 92 را ببينيم، بايد به مجلس برگرديم؛ همه ما گلايه‌هايي درخصوص مجلس داريم و بايد تلاشي به مانند تلاش سال 92 صورت گيرد، چرا که رقيب براي رقيب فرش قرمز پهن نمي‌کند.

اين نماينده اسبق مجلس ابراز داشت: نبايد اميد مردم در صندوق‌ها را تبديل به ياس کنيم و بايد تلاش کنيم چراکه مردم چشمانشان به صندوق راي است و اگر غير از اين باشد مباحثي مانند سوريه و يمن پيش خواهد آمد که اين بي‌تدبيري مسوولان را نشان خواهد داد به گونه‌اي که با زور نمي‌توان مردم را راضي نگه داشت و راي جمع کرد. رهامي با تاکيد بر حضور حداکثري مردم در انتخابات اظهار کرد: لازمه حضور حداکثري مردم احزاب هستند و بايد دانست که معدل خطاي خردجمعي کمتر از معدل خطاي بزرگان بوده است، لذا نقش تشکل حزبي بسيار حائز اهميت است به طوري که درسال 92 هم شايد به قواعد ائتلاف اعتنايي نشد اما باز هم وحدت حائز اهميت است.

وي تصريح کرد: آنچه که در جمع‌بندي جلسات بدان رسيديم اين است که تلاش کنيم حداکثر مردم به پاي صندوق بيايند تا بتوانيم درصد بيشتري از آرا را در سبد آرا‌ کسب کنيم و اين درصد را افزايش دهيم و موضوع بعد اين است که نبايد در اين مسير کوتاه بياييم و بايد بررسي کنيم که کف انتخابات کجا و چيست؟ لذا تهران براي مابقي استان‌ها تصميم گيرنده نيست چرا که چهره‌هاي مناسبي در اين استان‌ها وجود دارند که بايد به ميدان بيايند و اگر هم حزبي در يک استان دفتر ندارد بايد دفترش دوباره برقرار و تاسيس شود.

رهامي در پايان تاکيد کرد: بايد کمک کنيم تا خروجي ما در تهران و شهرستان‌ها در مجموع کساني که در چرخه اصلاحات قرار مي‌گيرند، خروجي مناسب و بالايي باشد و اگر مي‌خواهيم که سختي مردم در هشت سال گذشته تکرار نشود، بايد مردم به پاي صندوق راي بروند.

منتجب‌نيا:

وجود احزاب فراگير از ضرورت‌هاي اجتناب ناپذير

جامعه مدني است

قائم مقام حزب اعتماد ملي نيز گفت: وجود احزاب فراگير و قدرتمند از ضرورت‌هاي اجتناب ناپذير جامعه مدني است بنابر اين به منظور ارزش دادن به آحاد ملت لازم است مسوولان کشور در جهت تقويت و حمايت از تشکل‌هاي سياسي قدم بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمين «رسول منتجب‌نيا» افزود: ما از همه مسوولان مي خواهيم در شرايط حساس کنوني که کشور ما آماج حربه‌هاي قدرت‌طلبانه است، از دامن زدن به اختلافات و زنده کردن زخم‌هاي کهنه با کرامت و بزرگواري عبور کنند و رسيدن به وحدت و آشتي ملي را به معناي واقعي آن فراهم کنند.

وي ادامه داد: از مسوولان مي‌خواهيم که همه احزاب، اقوام، مذاهب و سلايق مختلف را در جهت مقابله با توطئه‌هاي ايران اسلامي فراخوانند و فضايي دوستانه ايجاد کنند.

وي گفت: اصلاحات متعلق و وابسته به هيچ فرد و دولت و حکومتي نيست و اين ميراث بزرگ تا ابد استمرار دارد. انسان‌ها مي‌ميرند، ولي اصلاحات هميشه زنده است چون فکر و انديشه زنده است. منتجب‌نيا صداقت، ايمان، راستي، امانت داري، پاک دستي، مردمداري، اخلاق گرايي، مصلحت انديشي، قانون‌مداري و اعتدال‌گرايي را از شاخصه‌هاي اصلاحات و اصلاح‌طلبان عنوان کرد و گفت: اصلاحات حرکتي رو به جلو و تحول‌خواه است که هرگز به وضع موجود رضايت ندارد و به دنبال حاکم ساختن شايستگي‌ها و زدودن ناشايستگي‌ها است. در واقع اصلاحات نه تن دادن به وضع موجود و توجيه شرايط جاري و نه سير قهقرايي و تحجرگرايي را مدنظر دارد. وي تصريح کرد: همچنين از مسوولان برگزاري انتخابات نيز مي‌خواهم که با کمال بي طرفي و حفظ کرامت انساني زمينه انتخابات پرشور و کاملا بي‌حاشيه را فراهم کنند و به جاي هشدار و خط و نشان کشيدن‌ها، به اعتمادسازي و جلب اعتماد مردم و صيانت از حق‌الناس بپردازند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي افزود: از دولت و رييس‌جمهوري مي‌خواهم که با جديت و تلاش در جهت مطالبات مردم و بازکردن فضاي سياسي و توسعه فرهنگ مترقي اسلامي‌ايراني و همچنين مبارزه با تنگ‌نظري‌ها‌، انحصارطلبي‌ها و خشونت و کوتاه کردن دست افراط‌گرايان از ساحت نظام جمهوري اسلامي اقدام کنند. وي با اشاره به نطق «علي مطهري» در مجلس شوراي اسلامي و واکنش نمايندگان مجلس، گفت: ما بزرگواري برادر شجاع و دلسوزمان آقاي مطهري را ارج مي‌نهيم و از اقدامات وي تشکر مي‌کنيم؛ در ضمن اعمال غيرقانوني و ضداخلاقي برخي نمايندگان مجلس را محکوم مي‌کنيم.

بيانيه پاياني همايش اصلاح‌طلبان :

اصلاح‌طلبان مدافع همسويي اسلاميت و جمهوريتند

در بيانيه پاياني همايش سراسري شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات کشور تاکيد شده است: اين جريان، تبارش به دينداران روشن بين مشروطه طلب و آزادي خواه مي‌رسد و افتخار پيشتازي و پيشکسوتي در دفاع از خط اصيل امام خميني (ره)، انقلاب و ارزش‌هاي ديني و ملي را در کارنامه دارد و مدافع قرائتي از نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي است که در آن اسلاميت و جمهوريت سازواره اي همسو و هماهنگ است.

متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:

«بسمه‌تعالي

بيانيه پاياني همايش سراسري اصلاح‌طلبان کشور

برگزاري اجلاس سراسري نمايندگان اصلاح‌طلبان کشور فرصتي است تا اين جريان فکري و سياسي يک بار ديگر بر هويت تاريخي و پرافتخار خود پاي بفشارد.

اين جريان، تبارش به دينداران روشن بين مشروطه‌طلب و آزاديخواه مي‌رسد و افتخار پيشتازي و پيشکسوتي در دفاع از خط اصيل امام خميني (ره)، انقلاب و ارزش‌هاي ديني و ملي را در کارنامه دارد و مدافع قرائتي از نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي است که در آن اسلاميت و جمهوريت سازواره اي همسو و هماهنگ است.

شاخص‌ترين ويژگي اين جريان، دفاع عقلاني – برهاني از دين و باور به انتخابي و آگاهانه بودن آن است و بر اين مبنا، هيچ اعمال حاکميتي به نام دين در غياب خواست و انتخاب مردم را به رسميت نمي‌شناسد.

اصلاح‌طلبي، جرياني است در تداوم تلاش روحانيون روشن بين و روشنفکران دين باور در مسير بر‌پايي جامعه‌اي آزاد، آباد، اخلاق‌مدار و عادلانه که رويي گشاده نسبت به همه دستاوردهاي عقلاني و علمي بشريت دارد و به فرموده حضرت امام با تکيه بر اجتهادهاي پويا و منطبق با مقتضيات زمان و مکان از منابع ديني، در پي استقرار جامعه‌اي ديندار، پيشرفته، مرفه، مردم‌سالار و عادلانه است.

گروه‌ها و تشکل‌هايي که ذيل عنوان گروه‌هاي خط امام از زمان حيات امام در نزديک‌ترين پيوند اعتقادي با انديشه‌هاي ضد تحجر، مردم باور، عدالت خواه و استقلال‌طلبانه ايشان به صحنه آمدند و پس از آن حماسه دوم خرداد را با انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌محمد خاتمي رقم زدند و تا به امروز مستمرا بر قرائتي خردگرا و مردم‌سالار از دين، پاي فشرده اند و در جريان انتخابات 92 در پس آن همه تلاش و هجمه سنگين چندين‌ساله که براي حذف و بايکوت آن صورت گرفته بود، با شعار اعتدال و با همت و هوشياري مردم مجددا حضور و انسجام خود را تثبيت کرد.

اصلاح‌طلبان شرکت کننده در اين اجلاس با تاکيد و تجديد ميثاق با اين ميراث و مواضع پرافتخار، با توجه به شرايط خطير جهاني و موقعيت حساس ملي ملاحظات زير را مورد تاکيد قرار مي‌دهند.

1- ما به همه جهانيان اعلام مي‌کنيم اصلي ترين پشتوانه امنيت ملي خود را اتحاد، انسجام و اعتماد عمومي مي‌دانيم و بر اساس فتواي مقام معظم رهبري توليد و توسل به سلاح اتمي را حرام مي‌دانيم و پرچمدار و مدافع گفت‌و‌گوي تمدن‌ها و حامي ايده جهان عاري از خشونت هستيم. در همين راستا هر‌گونه اقدام و اعمال تروريستي و خشونت‌طلبانه را در تقابلي بنيادين با رسالت رحماني همه انبيا به ويژه پيامبر عظيم‌الشان اسلام(ص) و اصول وحياني دانسته و قويا محکوم مي‌کنيم و در عين حال رفتارهاي دو گانه و اقدامات زمينه‌ساز اينگونه جريان‌هاي افراطي و خشونت‌پرور را نيز محکوم مي‌کنيم.

2- ما معتقديم اينک که به يمن انتخاب مردم و رويکرد دولت تدبير و اميد گام‌هاي ارزنده و اعتماد‌آفريني در مسير حل مناقشات هسته اي برداشته شده است و نگاه همدلانه مجمو عه قواي کشور در حمايت از اين تلاش‌ها جهت يافته است قدرت‌هاي جهاني بايد از هرگونه فرصت‌سوزي اجتناب کرده و به حل کليدي ترين مناقشه موجود کمک کنند. ملت صلح طلب ايران با دقت فرآيند امور را رصد مي‌کند و کارشکنان داخلي و فرصت‌سوزان بين‌المللي بايد مراقب باشند تا خداي ناکرده مسووليت عواقب شکست اين تلاش‌ها دامنگيرشان نشود.

3- ما بر اين باوريم بنيادي ترين تضمين کننده امنيت ملي، وحدت و انسجام ملت است و اين امر منوط به رسميت شناختن حقوق حقه و قانوني همه اقوام، پيروان اديان الهي و مذاهب و سليقه‌هاي مختلف سياسي و فکري است و يوم‌الله‌ها و مناسبت‌هاي ديني، انقلابي و ملي بايد به عنوان فرصتي براي تحکيم و تقويت اين پيوندهاي امنيت‌آفرين فهميده و تفسير شود و هر اقدامي خلاف اين مسير را مغاير مصالح و منافع ملي ارزيابي مي‌کنيم و انتظار داريم هرچه سريع تر شاهد اقدامات وتدابير لازم جهت رفع عوامل استمرار شکاف‌هاي مخرب فعلي باشيم.

4- ما برضرورت اجراي تام و تمام همه اصول قانون اساسي و نفي برخورد تقليل‌گرايانه و گزينشي برخي وجوه و اصول آن در قبال اصول ديگر تاکيد داريم و ريشه بسياري از معضلات فعلي را همين برخوردهاي گزينشي ناموجه و تابوپنداري توجه به برخي اصول معطل مانده مي‌دانيم.

ما بر تامين و تضمين آزادي‌هاي مدني افراد، و احزاب و رسانه‌ها، برپايي کرسي‌ها و مناظره‌هاي آزاد‌انديشي، بويژه در عرصه‌هاي دانشگاهي و رسانه ملي، گردش آزاد اطلاعات و اخبار براي همه جريان‌هاي مسالمت‌جو در چارچوب قانون اساسي تاکيد داريم.

در نظامي که قانون اساسي و مقام رهبري، صراحتا بر حق نقد ونظر و نظارت همگاني بر همـه اجزا، ارکان و مسووليت‌هاي نظام تاکيد دارند جاي تعجب است که در عالي‌ترين نماد و مظهر اعمال اراده ملت، يعني مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان نتوانند از حق قانوني خود براي طرح ديدگاه‌هايشان استفاده کنند.

ما رخدادهاي چند روز اخير مجلس را نقصاني خطير و نمودي بسيار زشت، خشونت‌طلبانه و ناموجه مي‌دانيم و يکايک نمايندگان و هيات رييسه محترم مجلس را به دفاع از ايفاي اين حق نمايندگان فرا مي‌خوانيم.

5- ما بر ضرورت ايجاد بسترهاي مناسب براي جلب مشارکت حداکثري مردم در انتخابات آتي مجلس و نفي شيوه‌هاي محدوديت‌آفرين در حق انتخاب مردم و تضمين شرايط براي برقراري انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتي تاکيد داريم وبر اين باوريم که آموزه حق الناس محسوب کردن راي مردم راهبردي کليدي است.

بايد راهبردهايي اتخاذ شود که حتي مخالفين هم به فرآيند مشارکت در انتخابات دعوت و ترغيب شوند و همه باور داشته باشند که کليه ارکان نظام به نتايج برآمده از رقابت آزاد و سالم پايبند خواهند بود. در همين راستا از دولت محترم، به ويژه وزارت کشور که مسووليت اجرايي انتخابات را به عهده دارد، تقاضا داريم تمهيدات لازم براي تقويت اعتماد عمومي و نفي نگراني از تاثير سوء‌شائبه گرايش‌هاي سياسي مسوولان و دست‌اندرکاران اجرايي انتخابات را فراهم آوردند.

6- وحدت و انسجام جريان بزرگ همه طيف‌ها و نيروهاي اصلاح‌طلب و پيروان مشي اعتدال، ضرورتي حياتي است وهمه براين امر تصريح داريم که راهبردمان، پيروي از خرد جمعي و سازوکارهاي بر آمده از آن است که هيچ خير و مصلحتي بالا تر از اين راهبرد برايمان متصورنيست و پايبندي به خرد جمعي را از بارز ترين نمودهاي اثبات هويت اصلاح‌طلبانه محسوب مي‌کنيم.

7- ما بر ضرورت حفظ احترام و جايگاه رهبران و بزرگاني که سرمايه اجتماعي و ملي اين جريان محسوب مي‌شوند تاکيد داريم وحسن استفاده از اين بزرگان در تقويت انسجام و ارتقاي فرهنگ تحزب و تحکيم پيوندهاي تشکيلاتي و نهادمند کردن تفکر و انديشه اصلاح‌طلبي و مشي اعتدال‌گرايانه را فرصتي تاريخي مي‌دانيم و همه را به تحقق آن متعهد و ملتزم مي‌دانيم.

8- ما ضمن درک شرايط دشوار و بسيار سختي که بخش مهمي از آن محصول عملکردهاي ناصواب و تصميمات نسنجيده مدعيان اصول گرايي دولت‌هاي گذشته است، موکدا از دولت و مجلس مي‌خواهيم، راهبرد کاهش تورم، مقابله با بيکاري و رکود، و ارتقاي موقعيت اقتصادي و معيشت اقشار فرودست را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

در همين راستا از افراد و جريان‌هايي که خود مستقيم يا غير‌مستقيم در ايجاد و پيدايش اين بحران‌ها بيشترين سهم را داشته و کارنامه آميخته با فساد، اختلاس و حيف و ميل اموال و سرمايه‌هاي عمومي آن‌ها روز به روز با ابعاد و ارقام نجومي‌تر کشف و آشکار مي‌شود، مي‌خواهيم به جاي کارشکني و مقابله با دولت و اظهار دلواپسي‌هاي نابجا، اندکي به خودآيند و بيش از اين موجبات تاخير در تحقق انتظارات ملت را فراهم نسازند.

9- ما از دولت و قوه قضاييه مي‌خواهيم، سرچشمه‌هاي فساد و انحصارات بحران‌آفرين را که در کنار اقدام به وظايف قانونمند خود در خدمت به مردم و کشور در عرصه‌هاي اقتصادي، رسانه‌اي حضور همه جانبه پيدا کرده‌اند را بخشکانند و آنان را به عرصه‌هاي اصلي خود مقيد گردانند.

10- ما بر لزوم احترام و اعتناي هر چه بيشتر به حقوق مشروع زنان و ايجاد بسترهاي مناسب براي رفع ستم‌هاي تاريخي وارده بر آن‌ها و ارتقاي موقعيت‌هاي شغلي، علمي، مديريتي و سياسي آنان متناسب با کرامت انساني ايشان تاکيد داريم و از دولت محترم مي‌خواهيم با عنايت بيشتري به اين مهم توجه نشان دهند.

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات

همايش سراسري اصلاح‌طلبان کشور

صادق خرازي:

تولد اصلاحات در محيط افراطي شکل نمي‌گيرد

رييس شوراي مرکزي حزب نداي ايرانيان در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات آينده مطلقا يکي از انتخابات‌هاي دو قطبي ايران است. سيدصادق خرازي افزود: طبيعي است شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مسووليت هماهنگي ميان همه گروه‌ها و انديشه‌هاي فکري اصلاحات را برعهده دارد، ندا هم به عنوان يکي از گروه‌هاي اصلاح‌طلب در چارچوب وظايفي که دارد، از هماهنگي و همکاري خودش با جبهه اصلاحات مضايقه‌اي نمي‌کند.

خرازي با بيان اينکه موقعيت امروز ممتاز است، گفت: در اين موقعيت اگر با وحدت، همت و با اتحاد و جلوگيري از هرگونه انحراف تلاش کنيم، مي‌توانيم موقعيت ويژه‌اي را در کسب کرسي‌هاي انتخابات آينده مجلس به دست بياوريم.

رييس شوراي مرکزي حزب نداي ايرانيان افزود: حزب ندا به عنوان يکي از جريان‌هاي جديد اصلاح‌طلبي، حتما منويات خود را در متن اصلاحات پيگيري مي‌کند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: امروز همه صحبت از وحدت و همگرايي دارند، با وجود آقاي خاتمي به عنوان مسوول جريان فکري اصلاحات اصلاح‌طلبي در ايران اگر حرف‌شنوي خوبي وجودداشته باشد، مي‌توان وحدت خوبي داشت و به آينده اميدوار بود. وي در باره تعامل اصولگرايان در انتخابات آينده و برگزاري انتخابات آينده گفت: انتخابات سال آينده قطعا يکي از انتخابات دو قطبي ايران است. خرازي درباره مخالفت‌هايي که درخصوص حزب ندا صورت گرفته است، گفت: از زمان دکتر مصدق تا کنون هر حزبي که در ايران متولد مي‌شود، با واکنش‌هاي دروني و بيروني، واگرايي و همگرايي روبرو مي‌شود. زمان مشخص مي‌کند که اين احزاب چه جايگاهي مي‌توانند داشته باشند، اما عملکرد خود حزب و مسوولان آن نيز بسيار تعيين کننده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره حضور خزعلي و برخي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب که در گذشته محاکمه شده‌اند، در اين همايش گفت: راجع به افراد صحبت نمي‌کنم اما معتقدم اصلاحات در سرزمين اعتدل متولد مي‌شود. تولد اصلاحات در محيط تندروي شکل نمي‌گيرد بلکه در محيط‌هاي سياسي که در آن طمانينه و آرامش است شکل مي‌گيرد.

خرازي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، درباره احراز هويت حزب ندا در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نهادي است که در ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب که به هماهنگي مي‌پردازد، طبيعي است که هر جايي با مباني و مرامنامه حزب ندا باشد، همکاري مي‌کنيم زيرا ما به همگرايي معتقديم.

اقداماتي در موضوع حصر صورت گرفته

محمدرضا عارف نيز در حاشيه همايش سراسري اصلاح‌طلبان جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاري که مدعي بود اگر شما در ليست اصلاح‌طلبان نباشيد آيا بازي اصلاح‌طلبان را بهم مي‌زنيد؟ گفت: ما 290 يا 310 سرليست داريم و همه نمايندگان مجلس هستند.

رئيس بنياد اميد ايرانيان در خصوص اقدامات دولت براي رفع حصر ابراز داشت: ما بايد با بخش‌هاي مختلف حاکميت و دولت تعامل و همکاري داشته باشيم و اميدوارم از طريق شوراي عالي امنيت ملي اين مسئله در يک فضاي صميمي حل شود.

وي افزود: اقداماتي در اين‌باره صورت گرفته و اميدوارم هر چه زود‌تر نتيجه‌بخش شود.

عارف اضافه کرد: همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا بايد اين مسئله که مردم بايد در انتخابات شرکت کنند را وظيفه خودشان ‌بدانند تا در اين انتخابات شاهد حضور حداکثري مردم باشيم.

خبرنگاري از عارف پرسيد که آيا محکومين حوادث 88 مي‌توانند در انتخابات شرکت کنند که وي پاسخ داد: ملاک مر و نص قانون است و همه طبق قانون مي‌توانند در انتخابات شرکت کرده و کانديدا شوند و کسي نبايد مانع از حضور و کانديدا شدن آن‌ها بشود.

کنگره حزب مردم‌سالاري دو هفته ديگر

دبيرکل حزب مردم‌سالاري از برگزاري کنگره سالانه اين حزب در پنجشنبه نهم بهمن ماه امسال خبر داد.

به گزارش ايرنا مصطفي کواکبيان در حاشيه همايش سراسري شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات کشور با اشاره به اينکه جزييات کنگره سه روز قبل از برگزاري اعلام مي‌شود گفت: مسوولان هشت منطقه حزب مردم‌سالاري در کنگره بعدي تعيين و دبيرکل و شوراي مرکزي جديد نيز انتخاب مي‌شوند. وي ادامه داد: در اين گردهمايي قرار است راهبردهاي اساسي حزب براي انتخابات مجلس دهم به تصويب برسد. کواکبيان در پاسخ به سوالي درباره دخالت اعضاي دولت در انتخابات مجلس آينده، گفت: دولت حق ندارد براي انتخابات ليست بدهد، اما احزاب حامي دولت مي‌توانند ليست خود را ارايه کنند.

حزب مردم‌سالاري فعاليت خود را عملاً پس از 18 خرداد 1380 و به دنبال راه‌اندازي روزنامه «مردم‌سالاري» در نيمه دوم سال 1380 شروع کرده است.


منبع: مردم سالاری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین