|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۳۴۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸


سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری بود که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.

سعید خطیب زاده افزود: این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه نیست. بیم این می رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس گفت: آژانس باید حداکثر دقت را می‌کرد که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود. متاسفانه عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس همواره تلاش کردند هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم شاهد رفتارها و مداخلات آنها و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس بودیم و خرابکاری و دست بردن از اسناد بودیم. آژانس دقت کند مسیری که به سختی آمدیم به راحتی تخریب نکند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی با طراحی گفته می‌شود از تاکتیک‌های قدیمی است که موضوع جدیدی نیست. آن‌چه بین ایران و آمریکا در حال مذاکراه است موضوعاتی است که مرتبط با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن همه اجزای فشار حداکثری آمریکا. در موضوع FTO برجسته سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت و از آن زمان پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست. برای ما آنچه نهایت این توافق باید به دست بیاورد انتفاع قطعی مردم ایران است. اگر در انتفاع قطعی مردم ایران برخی موضوعات گنجانده شود فقط در میز مذاکرات و تصویر نهایی که از توافق در ذهن خود داریم و حداکثرها و حداقل‌هایی که تعریف کردیم و خطوط قرمز خود را گفتیم و لذا این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین