|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۳۴۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲


بی‌بی‌سی: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای چندمین بار در رسیدن به توافقی درباره تحریم نفتی روسیه ناکام مانده‌اند.

مجارستان که به شدت به نفت روسیه وابسته است، از مخالفان اصلی این تحریم است و این تحریم را مشابه "بمباران اتمی" به اقتصاد این کشور دانسته است.

اتحادیه اروپا برای رسیدن به چنین توافقی نیازمند تائید تمامی اعضای آن است.

نشست دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک پیش از اجلاس رهبران این اتحادیه که قرار است بزودی برگزار شود، انجام شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از برگزاری نشست در این باره ابراز امیدواری کرده بود و گفته بود: "قادر خواهیم بود به سران اتحادیه اروپا توافقی را پیشنهاد کنیم."

نمایندگان این کشورها نتوانسته‌اند پیشنهادی درباره توافقی که واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا از طریق دریا را تا پایان سال جاری میلادی ممنوع می‌کرد، ارائه دهند.

اتحادیه اروپا قرار است ادامه حمایت خود از اوکراین در حمله روسیه به این کشور را اعلام کند و همچنین رهبران این اتحادیه پیامدهای این جنگ، بخصوص بالا رفتن قیمت انرژی و بحران اختلال در عرضه جهانی مواد غذایی را مورد بحث قرار دهند.

تلاش‌های یک ماهه این اتحادیه برای ارائه بسته ششم تحریمی علیه روسیه البته بر این مذاکرات سایه انداخته است.

رابرت هبک، وزیر اقتصاد آلمان دیروز گفته بود: "بعد از حمله روسیه به اوکراین، ما دیدیم که با یکپارچگی اروپا چه اتفاقی می‌افتد".

او همچنین اظهار امیدواری کرده که در این نشست "روند به همین گونه پیش رود"؛ البته تا کنون توافقی در این زمینه حاصل نشده و مورد تائید همه اعضای آن قرار نگرفته است.

در دور ششم تحریم‌ها، به غیر از نفت، قطع دسترسی بزرگترین بانک روسیه (اسبر) از سیستم سوئیفت و همچنین محرومیت پخش رسانه‌های روسی در اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.

در این بسته تحریمی افراد بیشتری از روسیه در فهرست مشمولین مسدود شدن دارایی‌هایشان قرار گرفته‌اند.

یکی از نتایج ملموس نشست امروز احتمالا توافق درباره وام ۹/۷ میلیارد دلاری این اتحادیه به اوکراین خواهد بود؛ هدف از این کمک ادامه کار دولت این کشور و پرداخت حقوق برای حدود دو ماه است.

تصمیم برای چگونگی جمع آوری این پول، بعدا گرفته خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به جمع بندی پیش‌نویسی دست یافته که بر اساس آن رهبران اتحادیه اروپا از تاسیس صندوقی جهانی برای تامین مالی اوکراین به منظور بازسازی این کشور بعد از پایان جنگ، حمایت کرده‌اند که البته درباره جزئیات آن بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد.

احتمالا از دارایی‌های مسدود شده روسیه هم به همین منظور استفاده خواهد شد.

رهبران اتحادیه اروپا احتمالا به اوکراین کمک خواهند کرد تا غلات خود را از طریق قطار و تریلی به خریداران جهانی این محصولات برساند؛ روسیه مسیرهای دریایی را بسته است.

برداشتن گام‌هایی برای رفع سریع‌تر وابستگی به انرژی روسیه هم احتمالا از جمله این تصمیمات خواهد بود.

این پیش‌نویس همچنین نشان می‌دهند رهبران اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای مهار قیمت رو به رشد انرژی خواهند بود؛ از جمله معرفی سقف قیمت برای شرکت‌های عرضه کننده انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری در مرتبط کردن شبکه‌های ملی انرژی در مرز کشورهای عضو.

نفت ۱۲۰ دلاری

همزمان با نشست امروز و قوت گرفتن احتمال تحریم‌های جدید که عرضه را بیش از پیش محدودتر خواهد کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

هر بشکه نفت برنت در معاملات امروز به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

مجارستان به همراه سه کشور دیگر اروپایی، اسلکواکی، بلغارستان و جمهوری چک، از اتحادیه اروپا پیشتر از اتحادیه اروپا خواسته بودند که در صورت وضع تحریم‌ها علیه واردات نفت و گاز روسیه به داخل منطقه یورو، این چهار کشور از اعمال آنها معاف شوند؛ چون به شدت به واردات نفت و گاز از روسیه وابسته‌اند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کرد و بریتانیا هم طرحی گام‌به‌گام را اعلام کرد که بر اساس آن تا پایان سال جاری میلادی به واردات نفت روسیه پایان می‌دهد.

همزمان با اکراه بسیاری از کشورها برای خرید نفت روسیه، چین واردات نفتی خود از این کشور را افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بعضی داده‌ها نشان می‌دهد در ماه آوریل واردات نفت چین از روسیه در مقایسه با یک ماه قبل (مارس) حدود ۱۶ درصد بالا رفته و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین