|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۳
کد خبر: ۳۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به منتقدان تندروی خود در کنگره، به تعهد خود برای کاستن از بخشی از تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه هاوانا عمل کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، این اقدامات امکان گسترش مبادلات تجاری و فعالیت های مالی آمریکا و کوبا و همچنین سفر بین دو کشور را فراهم می کند.

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به منتقدان تندروی خود در کنگره، به تعهد خود برای کاستن از بخشی از تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه هاوانا عمل کرد.

براساس این گزارش، وزارتخانه های خزانه داری و بازرگانی آمریکا بسته ای از قوانین جدید را منتشر کردند که زمینه صادرات تجهیزات ساختمانی، زراعی و ارتباطی به کوبا را مهیا می کند.

این بسته همچنین مجوز لازم برای افزایش سفر به کوبا را صادر می کند و انواعی از روابط بانکی را مجاز برمی شمرد.

این نخستین گام آمریکا برای تغییر است که اوباما چندی پیش نسبت به اجرای آن وعده داد . اوباما و 'رائول کاسترو' رییس جمهوری کوبا آذر ماه از طرح هایی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهای خود خبر دادند.

به موجب قوانین جدید، شهروندان آمریکایی می توانند برای اهداف مختلف از جمله ملاقات با خانواده های خود، آموزش و مراسم مذهبی به کوبا سفر کنند، بدون اینکه لازم باشد در ابتدا از دولت آمریکا مجوز مخصوص بگیرند.

همچنین این قوانین دست شرکت های آمریکایی برای صادرات سیستم های تلفن همراه و نرم افزار به کوبا و ارائه خدمات اینترنتی به این کشور را باز می گذارد.

این اقدام در پی آزادی همه 53 زندانی مورد نظر آمریکا توسط کوبا و در آستانه مذاکرات مقامات عالی رتبه دو کشور در هاوانا با هدف عادی سازی روابط به اجرا درآمد.

از سویی، اگرچه اوباما از قدرت اجرایی خود برای باز کردن روزنه هایی در موانع تجاری با کوبا استفاده می کند، این کنگره است که می تواند تحریم های دیرینه این کشور را لغو کند.

در حالی که جمهوری خواهان کنترل سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند، شانس کمی برای لغو این تحریم ها در آینده ای نزدیک وجود دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین