|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۳۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
به گزارش ایرنا، علی اصغر فانی عصر پنجشنبه در همایش تجلیل از معلمان و دانش آموزان نخبه علمی و پژوهشی استان کرمان افزود: امسال نیز 101 پژوهش سرا در کشور اضافه شده است و در حال حاضر 401 پژوهش سرا وجود دارد.

وی استان کرمان را در حوزه پژوهش برتر عنوان کرد و گفت: وجود پژوهش سراها به عنوان یک تجربه در کشور قابل تکثیر است.

وی با اشاره به اینکه سال 1384 حدود 230 پژوهش سرا در کشور وجود داشت، افزود: از آن زمان تاکنون این تعداد به 300 مورد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به دلیل دل نگرانی ها، همراهی و پیگیری مسایل آموزش و پرورش تقدیر کرد.

وی ادامه داد: همکاری دولت و مجلس برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش می تواند آینده خوبی را رقم بزند.

فانی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: از 131 راهکار سند راهبردی تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال جاری به 40 راهکار این سند در قالب 99 برنامه ورود کرده ایم.

وی تصریح کرد: به موازات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نقشه راه اجرای این سند نیز در وزارت آموزش و پرورش در حال تهیه است و تا یک ماه دیگر نهایی می شود.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید داشته اند برای اجرای این سند نقشه راه آماده شود که بزودی و با لحاظ نقطه نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقشه راه نهایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: زمانی هدف آموزش و پرورش و تشکیلات آن را یاد گرفتن دروس در کلاس می دانستند و حدود 150 سال قبل می گفتند آموختن برای دانستن هدف آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: بعد از مدتی این سووال پیش آمد که آموختن برای دانستن خوب است اما کافی نیست و لذا یک رکن دیگر به عنوان آموختن برای بکار بستن به این مهم اضافه شد.

وی تصریح کرد: حدود 45 سال قبل این شعار آموزش و پرورش را لازم ولی ناکافی دانستند و رکن سوم آموزش و پرورش به عنوان آموختن برای زیستن به این بخش اضافه شد.

فانی گفت: حدود 20 سال قبل آخرین شعار را نیز لازم ولی کافی ندانستند و آموختن برای با دیگران زیستن مطرح شد و امروز آموزش و پرورش در دنیا بر این چهار رکن استوار است.

وی ادامه داد: در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی که در 10 سال اخیر روی آن کار و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نیز مبتنی بر این فلسفه اسلامی تدوین شده است کامل تر از این بحث را داریم که اشاره می کند به اینکه تربیت دارای شش ساحت است که فراتر از این چهار رکن است.

وی تربیت علمی، تربیت اخلاقی و اعتقادی، تربیت بدنی و جسمانی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت حرفه ای و اقتصادی و تربیت بدنی و جسمانی را این شش ساحت برشمرد.

وی اظهار کرد: در این شش ساحت تعلیم و تربیت اسلامی، تصویری از آموزش و پرورش و هدف های آموزش و پرورش را مشاهده می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کاری را که دانش آموزان در جشنواره های علمی و پژوهش سراها با هدایت مربیان و معلمان انجام می دهند چندین ساحت را می پوشاند و دانش آموز را با چند سوال روبرو می کند.

وی گام اول در پژوهش را شناخت مساله عنوان و تصریح کرد: در کشور ما نیز یکسری مساله وجود دارد که البته راه حل هایی نیز پیشنهاد و ارایه شده است ولی مساله همچنان باقی مانده است که نشان می دهد ما در شناخت مساله موفق نبوده ایم.

فانی گفت: در واقع سند تحول نظام آموزشی مبنای برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش خواهد بود که از سال 95 در کشور آغاز خواهد شد و اگر ما بتوانیم در برنامه ششم توسعه زمینه های اجرای سند تحول را در قالب نقشه راه انجام دهیم کار بسیار پسندیده ای است.

وی با اشاره به وجود 36 هزار دانش آموز شهید و پنج هزار فرهنگی شهید یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و شهدای آموزش و پرورش را گرامی داشت.

وی همچنین رییس جمهوری را پیام آور اعتدال، تدبیر و امید معرفی و بر توجه به این مفاهیم تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش شامگاه چهارشنبه برای سفر دو روزه وارد کرمان شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین