|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۳۴۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

تسنیم: مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد واشنگتن هیچ گونه تهاجمی به سوئد و فنلاند را تحمل نخواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد واشنگتن هیچ گونه تهاجمی به سوئد و فنلاند را که در حال پیوستن به ناتو هستند، تحمل نخواهد کرد.

سالیوان در کنفرانس خبری کاخ سفید اظهار کرد آمریکا و ناتو برای ارسال پیام های روشن به هر گونه تهاجم احتمالی از سوی کشورهای دیگر از جمله روسیه، در طول فرآیند پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو پاسخی کوبنده خواهد داد.

وی افزود: براساس ماده 5 قانون ناتو، هر گونه حمله به یک کشور عضو ناتو به معنای حمله به تمام کشورهای عضو است اما تا زمانی که سوئد و فنلاند به این پیمان ملحق نشوند، این ماده قانونی در باره آنها صدق نمی کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا خاطرنشان کرد واشنگتن در صورت لزوم برای تامین طرفیت های دفاعی سوئد و فنلاند آمادگی کامل دارد.

این در حالی است که روسیه هفته گذشته هشدار داد اگر سوئد و فنلاند به عضویت ناتو دربیایند، مسکو دست به اقدامی تلافی جویانه خواهد زد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چند روز پیش به‌صراحت اعلام کرد که مخالف پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو است.

اردوغان دو کشور فنلاند و سوئد را پناهگاه سازمان‌های تروریستی دانست و گفت: ما تلاش‌های آنها برای پیوستن به ناتو را تأیید نخواهیم کرد.

در پی مخالفت رئیس جمهور ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، وزارت دفاع آمریکا گفت که برای روشن کردن مواضع ترکیه در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اقدام می‌کند.

لازم به ذکر است در صورت عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، کنترل کشورهای عضو ناتو بر دریای بالتیک بیشتر می‌شود. این دو کشور روز گذشته به طور رسمی درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین