|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۳۴۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات خدمات متنوع و باکیفیتی را به مردم عرضه می‌کند، گفت: امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنبال راه‌اندازی این شبکه هستند و در این زمینه ایران یکی از کشورهای پیشتاز است.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور امروز در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: زندگی مردم دیجیتالی شده است و دیگر بزرگراه‌های جدید را باید با میزان فیبر نوری شناخت. این مساله سبب شده تا دولتمردان از این پس سیستم‌های فیزیکی را به سمت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی ببرند. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت زیست مردم محسوب می‌شود و بهره‌گیری و کاربردی‌سازی این فناوری در شرایط حاضر یک الزام است.

وی ادامه داد: حتی اتحادیه جهانی مخابرات نیز شعارهای سالانه روز جهانی ارتباطات را از شعارهای عمومی و کلی، به‌سمت گره‌گشایی مشکلات و ایجاد ظرفیت‌ها با ICT  سوق داده و امسال هم استفاده از فناوری اطلاعات برای سالمندان انتخاب کرده است. دولت سیزدهم نیز به دنبال این است که از این فناوری برای تسهیل زندگی مردم استفاده کند، ما برای اینکه بتوانیم حکمرانی مبتنی بر داده را در کشور راه‌اندازی کنیم و تصمیماتمان برپایه حدس و گمان نباشد و براساس اطلاعات باشد، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برای تسهیل زندگی مردم، حکمرانی مبتنی بر داده و توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در حالی که دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرده حدود ۶۰ درصد از مردم دنیا به ارتباطات دسترسی دارند، در ایران حتی روستاهای ما هم اینترنت دارند و اکنون با اتصال ۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۸۶ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و پیش‌بینی ما این است که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ کل روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

گره‌های کشور با فناوری اطلاعات قابل گشایش است

زارع‌پور با بیان اینکه بخش ICT حتی در طرح اقتصادی دولت نیز در کنار دولت است، گفت: گره‌های کشور با فناوری اطلاعات قابل گشایش است و با وجود ابزارهای این فناوری، اجرای هر طرح، بیش از گذشته، اجرایی به نظر می‌رسد. برای مثال برای تشخیص بانک‌های اطلاعاتی کشور که خطای دهک‌های یارانه را به حداقل برسانیم می‌توان از فناوری اطلاعات کمک گرفت و این نمودی از گره‌گشایی فناوری اطلاعات است. این حوزه می‌تواند توسعه اقتصاد کشور را متحول کند و ظرفیت‌های زیادی دارد و اکنون دولت کل اختیارات مربوط به اقتصاد دیجیتال را به یک کارگروه ویژه سپرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه‌های متعددی با محور کار شبکه ملی اطلاعات در دست انجام است، افزود: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت، مستقل و امن در سراسر کشور خواهد بود که خدمات متنوع و باکیفیتی را به مردم عرضه می‌کند و با بهره‌گیری از ارتباطات و فناوری اطلاعات، زندگی را به کام مردم شیرین می‌شود. امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنبال راه‌اندازی این شبکه هستند و در این زمینه جمهوری اسلامی ایرانی یکی از کشورهای پیشتاز است.

زارع‌پور با اشاره به اجرای پروژه توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در کشور، گفت: در ابتدای کار بسیاری می‌گفتند که این حجم کار شدنی نیست. اما امروز می‌بینیم که حتی دولت برای نخستین بار در تاریخ کشور، یک‌سوم درآمد خود را از اپراتورهای موبایل، صرف توسعه این پروژه خواهد کرده و سه درصد درآمد خود از اپراتورهای ثابت را برای تسهیل این پروژه واگذار کرد. دولت زیرساخت‌های قانونی را برای پیشبرد این پروژه فراهم کرده و موانع را برداشته است. ما با تجهیزات وارد این کار شده‌ایم و منتظر کسی نمی‌ایستیم و پشت اپراتورها و کسانی که پای کار بیایند هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های کلیدی بخش فناوری اطلاعات، ایجاد پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است، افزود: این باید یک مطالبه عمومی شود تا همه دستگاه‌ها تا شهریورماه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را راه‌اندازی کنند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌صورت آزمایشی از امروز راه‌اندازی شده است و کاربران می‌توانند با یک بار ورود به سامانه و یک بار احراز هویت، به تمام سرویس‌های دستگاه‌های متصل شده دسترسی پیدا کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تا کنون تنها ۱۰ دستگاه به این پنجره متصل شده‌اند، گفت: ۵ درصد کار تا به حال انجام شده و با پای کار آمدن سایر دستگاه‌های اجرایی، تا شهریورماه شاهد حداکثر حضور دستگاه‌ها خواهیم بود. نزدیک به دو دهه است که مسئولان می‌خواهند پنجره واحد خدمات دولت را راه‌اندازی کنند و ما امیدواریم تا شهریورماه این مهم به نتیجه برسد.

بهبود کیفیت اینترنت، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد

عیسی زارع‌پور همچنین در حاشیه این مراسم، درباره سرعت اینترنت بیان کرد: بهبود کیفیت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، با اقداماتی که امروز انجام گرفت، با توسعه ارتباطات ثابت انجام می‌شود. امروز شاهد بودیم که همه خانواده ارتباطات کشور دست به دست هم دادند که پروژه مهم کلیدی در کشور، یعنی توسعه ارتباطات ثابت و محتوابخشی کلید بخورد، با مجموعه حمایتی که دولت فراهم کرده و ۱۰ روز پیش مصوب کرد که یک‌سوم از درآمد خود از اپراتورهای مخابراتی را صرف توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر کند. امروز هم تفاهم‌نامه‌هایی برای عملیاتی شدن این طرح بزرگ، یعنی پوشش ۲۰ میلیونی خانوارهای ایرانی امضا شده و چند شهر هم به شکل تصویری اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: تنها نسخه شفابخش کیفیت و سرعت شبکه‌های اینترنت را توسعه ارتباطات ثابت مبتنی‌بر فیبر نوری می‌دانیم که مردم در محل کار و منزلشان بتوانند سرعت‌های چند صدمگابیتی را دریافت کنند. امروز تست سرعت نزدیک به ۹۰۰ مگابیت‌برثانیه انجام شد و مردم ما شایسته چنین سرعت‌هایی هستند. ما در وزارت ارتباطات و همکارانمان در اپراتورها و بخش خصوصی تلاش می‌کنیم تا این بستر و کیفیت را برای مردم فراهم کنیم. البته در این دوره گذار طبیعی است که مردم از سرعت رضایت نداشته باشند؛ ما در ۱۵ سال‌ گذشته از جهت سرعت ارتباطات ثابت همواره از کشورهای انتهای لیست بودیم، البته در حوزه سرعت اینترنت موبایل، نزدیک به میانگین جهانی هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه  بارها گفتیم که این سرعت شایسته مردم نیست و تمام تلاشمان را می‌کنیم که در حوزه ثابت و همراه، سرعت ارتباطات بالا رود، گفت: ما باید بار را از دوش شبکه ارتباطات سیار برداریم، چون ارتباطات سیار برای این حجم از تقاضا طراحی نشده است. قصوری در گذشته صورت گرفت که به حوزه ارتباطات ثابت پرداخته نشد، اگر ما شبکه پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری را تا خانه‌های مردم فراهم کنیم، زمانی که مردم در خانه و محل کار هستند، از وای‌فای و ارتباطات ثابت استفاده می‌کنند و بار شبکه موبایل کم می‌شود، که این یک پروژه بلندمدت است.

اقدامات کوتاه‌مدت برای بهبود کیفیت اینترنت

زارع‌پور ادامه داد: اما در کوتاه‌مدت هم اقدامات زیادی پیش‌بینی کردیم از جمله واگذاری فرکانس و الان پیگیری می‌کنیم که اپراتورها این فرکانس را عملیاتی کنند و یکی از پروژه‌ها این است که اپراتورهای سیار، سایت‌های زیادی را زیر فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز می‌برند که سرعت را در محدوده خودش دو برابر خواهد کرد. واگذاری فرکانس‌های جدید را هم در دستور کارمان قرار دادیم که باید توسط بخش خصوصی و اپراتورها عملیاتی شود.

وی درباره چرایی تجربه کاربران از سرعت پایین اینترنت، توضیح داد: اینکه بگوییم سرعت کم شده، باید معیاری داشته باشد، یکی از مراجعی که هر بار رتبه‌بندی می‌کند اسپیدتست است که آخرین رتبه‌بندی مربوط به ماه آوریل، یعنی فروردین‌ و اردیبهت‌ـ‌ماه را دیشب اعلام کرده و حاکی از یک پله ارتقا هم در حوزه ارتباطات ثابت و هم سیار بوده. البته این سرعتی نیست که مردم تجربه می‌کنند، اما معیاری است که همه کشورها با آن مقایسه می‌شوند و از جهت رتبه کشورمان قابل استناد است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای استفاده از محصولات بومی قوانین متعددی داریم که بخش دولتی را مکلف کرده با وجود نمونه محصول داخلی، اجازه خرید خارجی ندارند. ما نیز در وزارت ارتباطات این موضوع را به‌طور جدی در دستگاه‌های اجرایی و اداری دنبال می‌کنیم. در مواردی تخلف‌هایی هم صورت می‌گیرد که با وجود نمونه تولید داخل، خرید خارجی می‌شود که این موارد را پیگیری خواهیم کرد. اما در بخش خصوصی نیاز به تبلیغات است، از این بابت که تجهیزات مناسبی در کشور تولید و حتی صادر می‌شود و ما باید با ویروس خودناباوری مقابله کنیم.

خیلی از مردم با فیبر نوری و شیوه دریافت آن آشنا نیستند

زارع‌پور درباره مشکلات مردم برای دریافت خدمات فیبر نوری توضیح داد: ما از سمت اپراتورها و زیرساخت یک بسته حمایتی تهیه کردیم و بازیگران اصلی حوزه ارتباطات ثابت پای کار آمدند، اما یک طرف پروژه راهبردی توسعه فیبر نوری مردم هستند که باید مزایای ارتباطات پرسرعت را بدانند، زیرا فیبر نوری یک فناوری جدید است و خیلی از مردم با آن آشنا نیستند و شیوه دریافت آن را نمی‌دانند. موضوع دوم هم این است که بخشی از هزینه‌ مردم برای اینکه منازلشان به فیبر نوری مجهز شود را در قابل تسهیلات به اپراتورها بدهیم که به‌صورت اقساطی با مردم حساب کنند که در آینده نزدیک جزییات آن اعلام می‌شود.

وی درباره تولید گوشی‌های داخلی نیز بیان کرد: ما می‌توانیم در کشور محصولات باکیفیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم در حوزه تجهیز و هم خدمات باکیفیت  داشته باشیم. در مورد گوشی هم همینطور است. ما الان گوشی یا سیستم عامل بومی باکیفیت نداریم، اما تلاش ما این است که به سمتی پیش برویم که این نیاز را که سهم قابل توجهی از واردات کشور را دارد برطرف کنیم، ما سالانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون گوشی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار وارد می‌کنیم، که بازار مناسبی است و توانمندی داخلی هم وجوددارد و اگر مردم گوشی باکیفیت با قیمت مناسب ببینند، حتما استقبال می‌کنند؛ البته قصد نداریم که به زور به مردم گوشی داخلی بدهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین