|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۳۴۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
این در حالی است که همزمان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شصت و نهمین روز از آغاز تهاجم های روسیه علیه اوکراین به نقل از نخست وزیر مجارستان گفت که پوتین قصد دارد روز نهم می‌(۱۹ اردیبهشت) به جنگ خود علیه اوکراین پایان دهد.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است روز نهم مه رسما به اوکران اعلان جنگ کند. این اقدام به اعتقاد منابع غربی به منزله بسیج کامل نیروهای ذخیره ارتش روسیه در زمانی است که قوای تهاجمی این کشور در جنگ اوکراین رو به افول گزارش شده است.

روز نهم ماه مه در روسیه به عنوان «روز پیروزی» نامگذاری شده و یادآور غلبه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بر آلمان نازی در جنگ کبیر میهنی در سال ۱۹۴۵ است.

این در حالی است که همزمان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شصت و نهمین روز از آغاز تهاجم های روسیه علیه اوکراین به نقل از نخست وزیر مجارستان گفت که پوتین قصد دارد روز نهم می‌(۱۹ اردیبهشت) به جنگ خود علیه اوکراین پایان دهد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

بایدن: حمایت‌های آمریکا از اوکراین، جنگ را به شکستی استراتژیک برای روسیه بدل کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۹

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان بازدید از سایت تولید موشک‌های ضد زره جاولین، از کنگره خواست تا "به سرعت" بودجه مازادی به ارزش ۳۳ میلیارد دلار را با هدف تقویت کمک‌های نظامی به ارتش اوکراین در مقابله با روسیه تصویب کند.

به گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بازدیدش از کارخانه لاکهید مارتین در آلاباما گفت: : ما در دوره گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده‌ایم. اکنون ما نیاز به پول بیشتری برای تضمین ادامه حمایت تسلیحاتی و بشردوستانه آمریکا به اوکراین داریم.

رئیس جمهور آمریکا از قانونگذاران کنگره خواست تا بسته اضافی ۳۳ میلیارد دلاری را تصویب کنند و گفت: "از کنگره می‌خواهم که سریعاً در مورد این بودجه رای‌گیری کند."

وی گفت: موشک‌های جاولین که ما تولید می‌کنیم و به اوکراین فرستادیم زندگی مردم را تغییر داده است و تعداد بیشتری از این موشک‌ها و همچنین سایر سامانه‌های دفاعی به زودی به اوکراین می‌رسند. ما تجهیزات و سلاح هایی تولید کرده‌ایم که سال‌ها به دفاع از آزادی در اروپا کمک کرده است.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که حمایت‌های واشنگتن، به اوکراینی‌ها امکان ادامه جنگ را داد و این جنگ را به یک "شکست استراتژیک" برای روسیه تبدیل کرد.

وی تاکید کرد که سیاست کشورش حمایت از اوکراین برای شکست نیروهای روسیه بدون خطر ورود به جنگ جهانی سوم است.

بایدن خطاب به کارگران کارخانه لاکهید مارتین گفت: "این سلاح‌هایی که شما لمس کرده‌اید، در دست قهرمانان اوکراینی خواهد بود و در نتیجه جنگ تفاوت ایجاد می‌کند. این چیزی است که شما می‌توانید و باید هر روز به آن افتخار کنید. شما به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهید از خود دفاع کنند و صادقانه بگویم، در بسیاری از مواقع ارتش روسیه را به مایه خنده تبدیل می‌کند."

رئیس جمهور آمریکا افزود: "گرچه هزینه این جنگ کم نخواهد بود، اما تن دادن به دشمنی و تسلیم شدن هزینه بیشتری خواهد داشت."

بایدن گفت: "ما سلاح‌ها و تجهیزاتی را ساختیم که سال‌ها پیش به دفاع از حاکمیت و آزادی در اروپا کمک کرد و این امروز دوباره تکرار می‌شود."

رئیس جمهور آمریکا بحران اوکراین را "نقطه عطفی در تاریخ" توصیف کرد که هر ۶ تا ۸ نسل یک بار رخ می دهد.

وی گفت: "ما در یک نقطه عطف تاریخی هستیم. در واقع این اتفاق هر شش تا هشت نسل یک بار رخ می‌دهد. وقایع اوکراین "نبرد واقعی بین دموکراسی و اقتدارگرایی در عصر مدرن" است.

بایدن همچنین گفت: ارتش ما "قدرتمندترین" ارتش جهان باقی خواهد ماند و به توسعه توان نظامی خود برای مقابله با چین ادامه خواهیم داد.
زلنسکی: روسیه باید هزینه ۶۰۰ میلیارد دلاری بازسازی اوکراین را بپردازد
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ - ۰۸:۵۵

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه سه‌شنبه گفت بر اساس ارزیابی‌های کنونی، هزینه بازسازی اوکراین ۶۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

زلنسکی گفت: «مذاکره برای آتش بس جدی زمانی ممکن خواهد بود که من بتوانم به صورت مستقیم با پوتین دیدار کنم».

وی ادامه داد: «گروه مذاکره کننده ما به گفتگو‌های خود با طرف روس و هماهنگی برگزاری نشست با پوتین ادامه می‌دهد».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «تا کنون شاهد آتش بس از سوی روسیه که همچنان به نقض توافقات می‌پردازد، نبودیم».

زلنسکی گفت: «هدف ما بازگرداندن تمامیت سرزمین‌هایمان از جمله شبه جزیره کریمه است».

وی همچنین گفت که روسیه باید هزینه بازسازی سرزمین‌های ویران شده اوکراین را بپردازد.

این در حالی است که «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه به کنایه تصریح کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیازی به توافق صلح ندارد، زیرا صلح برای او پایان کار است.

مدودف در کانال تلگرامی خود با اشاره به وابستگی کی‌یف به غرب برای ادامه نبرد با روسیه نوشت: «زلنسکی نیازی به هیچ‌گونه معاهده صلح ندارد. برای او، صلح پایان کار است».

وی ادامه داد که زلنسکی همچنان به تمنای تسلیحات و پول از غرب ادامه می‌دهد و نگرانی‌های مردم اوکراین را تقلید می‌کند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این خصوص توضیح داد: «زلنسکی در آینده همچنان به گدایی از غرب برای پول و تسلیحات ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا اثبات کند که همچنان در بازی است و امید جهان آزاد است و آخرین پناهگاه دموکراسی اروپایی است که در آن یک خرس با ژاکت پنبه‌ای خواهان پاره کردن آن است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین