کد خبر: ۳۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
جزینی گفت: 26 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور از شیشه استفاده می کنند و تحقیقات ما نشان داده که استفاده از مواد مخدر صنعتی همراه با شیشه یکی از دلایل مرگ و میر معتادان کشور بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علیرضا جزینی' که به کرمانشاه سفر کرده است، عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، شمار مبتلایان این دسته از معتادان تا پیش از این 767 درصد بوده است اما با ایجاد مراکز کاهش آسیب و توزیع اقلام بهداشتی در سالجاری موفق شدیم این میزان را تا 45 درصد کاهش دهیم.

جزینی همچنین گفت: 26 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور از شیشه استفاده می کنند و تحقیقات ما نشان داده که استفاده از مواد مخدر صنعتی همراه با شیشه یکی از دلایل مرگ و میر معتادان کشور بوده است.

جزینی افزود: امسال 9/2 درصد فوتی در میان معتادان کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که علاوه بر دلیل یاد شده، دلایلی دیگر از جمله برخی افزودنی هایی که سودجویان به مواد مخدر سنتی و صنعتی اضافه می کنند و نیز استفاده مضاعف از مواد مخدر از عمده دلایل مرگ معتادان کشور در سال 93 بوده است.

وی همچنین میزان مرگ معتادان در استان کرمانشاه در سالجاری نسبت به سال گذشته را دارای 30 درصد افزایش عنوان کرد و گفت: 94 نفر از معتادان کرمانشاه امسال فوت کردند که 9 نفر از آنان را زنان و 85 نفر دیگر را مردهای معتاد تشکیل می دهند.

** پلمپ یک هزار و 400 مرکز درمانی/ سن اعتیاد در کشور در مرز 15 سال
قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: متاسفانه برخی از مراکز فعال در حوزه درمان اعتیاد، ضوابط و مقررات مصوب را رعایت نکرده اند و به همین دلیل از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور این گونه مراکز به عنوان مراکز غیرمجاز شناسایی شده اند.

وی افزود: یک هزار و 400 مرکز در کشور و در مدت سپری شده از سال 93 به دلیل ارتکاب تخلف در این راستا شناسایی شده اند که 89 درصد از این مراکز یا پلمپ شده اند یا مورد برخورد قانونی قرار گرفته اند.

وی همچنین همکاری سازمان های مردم نهاد در راستای درمان اعتیاد در کشور را در سالجاری دارای 72 درصد رشد عنوان کرد و گفت: هم اکنون دو هزار و 89 سازمان مردم نهاد با این ستاد همکاری دارند.

جزینی گفت: در مجموع دو روش درمان برای مقابله با مصرف مواد مخدر در دستور کار است که شامل شیوه های 'پرهیزمدار' و شیوه مبتنی بر مصرف دارو می باشد اما روش پرهیزمدار بسیار موثرتر بوده است و در این بین انجمن هایی مانند 'معتادان گمنام' یا NA و سایر نهادهایی که شیوه پرهیزمدار داشته اند، کمک شایانی کرده اند و از حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز بهره مند بوده اند.

وی با بیان اینکه به تشخیص پزشک برای برخی بیماران باید دارو تجویز شود، در مورد ماده صنعتی شیشه، گفت: متاسفانه برای این نوع ماده مخدر صنعتی هنوز پروتکل درمانی نداریم و این به منزله عدم درمان معتادان شیشه با دارو می باشد.

جزینی همچنین کف سن مصرف مواد مخدر در کشور را 15 سال عنوان کرد و گفت: این مساله براساس تحقیقات جرم شناسی علمی مشخص شده است.

وی همچنین گفت: از یک میلیون و 235 هزار نفر معتاد در کشور، 9 درصد را زنان تشکیل می دهند.

** کشف 33 میلیون عدد قرص و سرنگ غیرمجاز در دو هفته اخیر/ لزوم جدیت بیشتر وزارت بهداشت
قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف 33 میلیون انواع قرص و سرنگ غیرمجاز آن هم در دو هفته اخیر، خبر داد.

وی از جمله محموله های کشف شده را یک محموله 14 میلیون عددی در تهران و یک محموله چهار میلیون عددی در شیراز عنوان کرد و افزود: این قرص و سرنگ ها عمدتا از خارج وارد کشور شده بودند.

وی همچنین بر لزوم نظارت بهتر و بیشتر بر توزیع اقلامی مانند ترامادول و متادون در کشور تاکید کرد.

جزینی گفت: از خواسته های ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت بیشتری بر این حوزه ها داشته باشد.

** سه سال است که کشف مواد مخدر در فرودگاه های عربستان سعودی به صفر رسیده است

جزینی در پاسخ به این سووال که زمانی شاهد حمل مواد مخدر از سوی افرادی بخصوص در موسم حج به کشور عربستان بودیم، گفت: در این رابطه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با همکاری سایر ارگان های دست اندرکار کنترل و نظارت بیشتری در ایام حج و انجام پروازها به کشور عربستان داشته است.

وی افزود: همه فرودگاه هایی که به مقصد کشور عربستان سعودی پرواز داشتند به دقت زیر کنترل و رصد قرار داشتند و نتیجه هم این شده که در سه سال اخیر، هیچ گونه کشفی در زمینه مواد مخدر در فرودگاه های کشور عربستان از ایرانیانی که به این کشور سفر کرده اند، مشاهده نشده است.

** برنامه برای آموزش چهار میلیون نفر در پنج سال

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در مورد برنامه های آموزشی و آگاه سازی مردم، گفت: آموزش و آگاه سازی مردم از نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر، اساس پیشگیری اولیه از اعتیاد است و در همین راستا از سوی این ستاد سندی به تصویب رسیده که حکم مصوبه هیات وزیران را نیز دارد.

وی در تشریح این برنامه، گفت: قرار است با برش های استانی، در هر استان این برنامه اجرا شود و اعتبار آن هم براساس توافق بعمل آمده قرار است 80 درصد را سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط تامین کنند و 20 درصد دیگر را هم ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین کند اما متاسفانه با وجود اینکه ستاد به تعهد خود عمل کرده، ولی از 80 درصد تعهد شده از سوی سایر وزارتخانه ها تاکنون خبری نشده است.

جزینی گفت: در این برنامه قرار است 40 میلیون نفر در یک برنامه پنج ساله تحت آموزش قرار گیرند و نخستین گروهی که مورد نظر است نیز از میان جوانان و بخصوص دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های کشور می باشد.

وی با بیان اینکه لازم است مساله آگاه سازی، پیشگیری و آموزش در اولویت وزارت علوم قرار گیرد، از اینکه به این مساله از سوی این وزارتخانه اهتمام جدی وجود ندارد، ابراز ناخرسندی کرد.

وی گفت: مرکز مشاوره این ستاد به شماره تماس 09628 آماده ارائه خدمات مشاوره ای به اقشار مختلف مردم است که امسال 300 هزار نفر از کشور با این شماره تماس گرفته اند و بخش عمده تماس گیرندگان (84 درصد) را هم خانم ها تشکیل داده اند که علاوه بر رشد 120 درصدی نسبت به سال گذشته، نشان از دغدغه عمومی در مورد آموزش، پیشگیری و آگاه سازی مردم دارد.

** بیمه و اشتغال معتادان

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: امسال، دولت برای بیمه معتادان در کشور اعتباری 300 میلیارد ریالی تخصیص داده است که امیدواریم با این رقم بتوانیم بخش بزرگی از معتادان کشور را بیمه کنیم.

وی همچنین در مورد اشتغال معتادانی که بهبود یافته اند، گفت: تاکنون 25 هزار نفر از معتادانی که بهبود یافته اند با کمک سازمان فنی و حرفه ای دارای مهارت شده اند.

وی افزود: این افراد دارای زمینه دریافت تسهیلات از صندوق مهر امام رضا می باشند.

وی با اشاره به سفر چند ماه پیش وزیر کشور به کرمانشاه گفت: آقای رحمانی فضلی در چهار ماه اخیر برخی موضوعات و دغدغه هایی که در این استان وجود داشته را احصا و به ستاد مبارزه با مواد مخدر منعکس کرده اند که همه این مصوبات انجام شده ولی مساله اشتغال معتادان بهبود یافته که یکی از این مصوبات بوده، هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

** دلایل عمده گرایش به مواد مخدر در ایران و نظارت بر مرزهای شرقی

جزینی در پاسخ به سووالی که عمده دلایلی که جوانان ایرانی را به سمت استفاده از مصرف مواد مخدر سوق می دهند، چه عواملی هستند، گفت: براساس بررسی های بعمل آمده عواملی مانند لذت بردن، کنجکاوی، پرکردن اوقات فراغت و... بیشترین دلایل گرایش جوانان ایرانی به مصرف مواد مخدر می باشد.

وی همچنین در مورد کنترل مرزهای شرقی برای به حداقل رساندن ورود مواد مخدر از کشور همسایه گفت: ناجا و مرزبانی در این مرزها اقدامات خوبی انجام داده اند به طوریکه امسال 122 کیلومتر راه و 44 پاسگاه و برجک نیز احداث شده است.

وی این اقدامات و نظارت جدی تر بر مرزهای شرقی را باعث افزایش 75 درصدی کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و حاشیه این مرزها عنوان کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین