|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
کد خبر: ۳۴۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
همچنین شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده و تا وقتی که این دو کشور با درخواست مسکو برای پرداخت پول وارداتشان به روبل موافقت نکنند، روند عرضه متوقف می‌ماند.از سوی دیگر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت او معتقد نیست درگیری در اوکراین یک جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه است.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به غرب هشدار داده که به مداخله در اوضاع اوکراین، پاسخی " برق آسا" خواهد داد.

همچنین شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده و تا وقتی که این دو کشور با درخواست مسکو برای پرداخت پول وارداتشان به روبل موافقت نکنند، روند عرضه متوقف می‌ماند.

از سوی دیگر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت او معتقد نیست درگیری در اوکراین یک جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

تشدید محدودیت شل برای خرید نفت روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۹

شرکت شل محدودیت برای خرید نفت روسیه را تشدید و اعلام کرد دیگر فرآورده های نفتی حاوی مواد روسی از جمله سوختهای مخلوط شده را قبول نخواهد کرد.

شرکت شل که به دلیل خرید یک محموله نفت روسی چند روز پس از آغاز حمله مسکو به اوکراین، با خشم عمومی روبرو شده بود، ماه گذشته اعلام کرد خرید نفت روسیه و حضور در کل بخش هیدروکربن روسیه از نفت تا گاز طبیعی را متوقف خواهد کرد.

با این حال شل که بزرگترین بازرگان نفت جهان است، بر مبنای مفاد قراردادهای بازرگانی خود، به پذیرفتن فرآورده هایی که کمتر از ۵۰ درصد حاوی سوخت روسیه هستند، ادامه داد. اما این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد دیگر چنین فرآورده های نفتی را از روسیه نمی پذیرد.

در پیشنهاد خرید یک محموله سوخت جت در پلتفرم معاملاتی پلاتس، شل نوشت: شرط خرید این است که کالاهای فروخته شده و تحویل داده شده از سوی فروشنده از مبدا فدراسیون روسیه نباشند و با محصول تولید این کشور مخلوط نشده باشند. همچنین حمل و نقل کالای فروخته شده از فدراسیون روسیه شروع نشده باشد یا شامل ترانزیت از این کشور نباشد.

سخنگوی شل این تغییر را تایید و اعلام کرد ما روی حذف نفت و گاز روسیه از زنجیره تامین خود و همزمان حفظ تامین انرژی و سوخت برای میلیونها نفر که هر روز به آن متکی هستند، کار می کنیم. ما پیشرفت خوبی داشته ایم و برای تحکیم شرایط تجارت خود برای کمک به نیل به این هدف، گامی به جلو برداشته ایم.

اروپا به شدت به نفت و فرآورده های نفتی روسیه به خصوص دیزل و سوخت جت وابسته است. روسیه بزرگترین تامین کننده نفت اروپاست و طبق آمار یورواستات، بیش از یک چهارم از واردات نفت اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۰ فراهم کرد.

مخلوط کردن سوختها یک شیوه مرسوم است و در سطح یک شرکت یا در مخازن ذخیره سازی که حاوی ترکیبی از سوختها از کشورهای مختلف هستند، اتفاق می افتد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سایر کشورهای اروپای شامل توتال انرژیز، رپسول و بریتیش پترولیوم دیگر فرآورده های نفتی حاوی مواد روسی را خریداری نمی کنند.
رایزنی تلفنی اردوغان و گوترش پیرامون درگیری‌های اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۸

رئیس جمهور ترکیه و دبیرکل سازمان ملل در جریان یک گفتگوی تلفنی درباره حمله کنونی روسیه به اوکراین گفتگو کردند.

به گزارش آناتولی، در جریان این گفت‌وگو آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را از نشست اخیرش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو مطلع کرد.

تماس تلفنی روز چهارشنبه دو روز پس از دیدار گوترش با اردوغان در آنکارا صورت گرفت؛ دیداری که در آن هر دو طرف بار دیگر بر هدف مشترکشان برای پایان دادن به جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شده است، تاکید کردند.

پس از این دیدار در آنکارا، گوترش به مسکو سفر کرد و پس از آن نیز قرار است امروز (پنجشنبه) به کی‌یف سفر و در آنجا با مقامات اوکراینی دیدار کند.

ترکیه که یکی از اعضای ناتو محسوب می شود، روابط دوستانه‌ای با روسیه و اوکراین دارد و در تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک آتش بس میان آنها تلاش کرده است.

ترکیه ماه گذشته میزبان مذاکراتی میان نمایندگان اوکراین و روسیه در استانبول بود و پیشنهاد خود را برای نشست رهبران این دو کشور در استانبول مطرح کرده است.

مقامات ترکیه همچنین با همتایان خود درباره مسئله کریدورهای انسانی در اوکراین مشارکت کرده‌اند.
ضرر ۴.۱ میلیارد دلاری توتال از پروژه LNG روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۸

شرکت توتال انرژیز ضرر و زیان ۴.۱ میلیارد دلار را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ ثبت کرد که بخشی از آن مربوط به پروژه توسعه گاز طبیعی آرکتیک ال ان جی ۲ (Arctic LNG ۲) در آرکتیک روسیه بود.

انتظار می رفت تاسیسات آرکتیک ال ان جی ۲ واقع در شبه جزیره گیدان فعالیتش را در سال ۲۰۲۳ آغاز کند. با این حال طرحهای مذکور پس از اعمال تحریمهای قدرتهای غربی علیه مسکو به تلافی حمله روسیه به اوکراین، هدف تهدید قرار گرفت.

سخنگوی توتال انرژیز گفت: تمهید حدود چهار میلیارد دلار نشان می دهد که این شرکت نفت و گاز فرانسوی، شروع جدیدی را دنبال می کند.

پروژه ۲۱ میلیارد دلاری آرکتیک ال ان جی ۲ در برنامه های روسیه برای افزایش سهم خود از بازار گاز طبیعی مایع جهان به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ و توسعه تولید سالانه LNG به ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تن از حدود ۳۰ میلیون تن فعلی، کلیدی بوده است.

تحلیلگران می گویند در پی تحریمهای اتحادیه اروپا بر سر حمله روسیه به اوکراین، مسکو باید در هدف خود برای کسب سهم ۲۰ درصدی در بازار LNG بازنگری کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت نواتک روسیه ۶۰ درصد سهم در پروژه آرکتیک ال ان جی ۲ دارد و ۱۰ درصد سهم در اختیار توتال انرژیز، ژاپن آرکتیک ال ان جی و شرکتهای چینی CNPC و CNOOC است.
سفیر روسیه در کانادا: در صورت اخراج دیپلمات‌های روس، مسکو پاسخی متقابل خواهد داد
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۷

سفیر روسیه در کانادا تاکید کرد، اخراج احتمالی دیپلمات‌های روس از کانادا با پاسخ مشابهی از سوی مسکو مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به دنبال آغاز حمله نظامی روسیه در اوکراین بسیاری از کشورهای غربی دیپلمات‌های روس را اخراج کردند اما اوتاوا برخلاف آنها هنوز چنین کاری انجام نداده است.

اولگ استپانوف، سفیر روسیه در کانادا گفت: ما مجبوریم که واکنش نشان دهیم. اصل اقدام متقابل، اصل روابط بین دولت‌هاست؛ اما گزینه ما نیست.

این دیپلمات چنین سناریویی را به عنوان یک "تحول ناگوار" توصیف کرد و گفت: کانال‌های ارتباطی باید همیشه باز بماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین