کد خبر: ۳۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
به گزارش ایرنا، « محمد بابا اسماعیلی » روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، از جهانی شدن مسئله زاینده رود به عنوان یکی از دستاوردهای همایش پایداری زاینده رود یاد کرد.

همایش پایداری زاینده رود با حضور استاتید و متخصصان داخلی و خارجی شنبه و یکشنبه گذشته در اصفهان برگزارشد .

وی گفت: با برگزاری همایش تخصصی پایداری زاینده رود، انجمن جهانی داووس، بخشهای تخصصی سازمان ملل در زمینه محیط زیست و یونسکو به موضوع خشکسالی زاینده رود، وارد شده اند .

« بابا اسماعیلی » اضافه کرد: زاینده رود، یک مسئله علمی، اقتصادی و اجتماعی است و همایش پایداری این عرصه طبیعی نقطه آغازی برای یک جریان طولانی است که به پایداری آب در زاینده رود منجر می شود.

وی با اشاره به دائمی بودن دبیرخانه همایش پایداری زاینده رود گفت: این دبیرخانه، کار خود را با برقراری ارتباط مستمر با متخصصان مربوطه و تلاش برای تدوین نقشه راه برای حل بحران زاینده رود ادامه خواهد داد.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز یادآوری کرد : این همایش دو روزه، وفاق فکری بین متخصصان داخلی و خارجی درباره زاینده رود را ایجاد کرد.

« محسن رنجبر » تاکید کرد: خشکی زاینده رود بر اثر تغییر اقلیم روی داده و این تغییر یک مسئله جهانی است که همه دنیا را درگیر موضوعات زیست محیطی از جمله زاینده رود می کند.

وی رسیدن به راهکارهای عملیاتی براساس طرح 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود که به تصویب شورای عالی آب رسیده است را از دیگر نتایج همایش پایداری زاینده رود بیان کرد.

همچنین « حمیدرضا صفری » رییس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه « آب موضوعی یک بعدی نیست » ، افزود: در این همایش نیز تلاش شد تمام جوانب امنیت غذایی، اقتصاد آب، مدیریت منابع و تامین آب شرب در کارگروه های تخصصی بررسی شود.

رییس کمیته علمی همایش پایداری آب در زاینده رود با اشاره به این نکته که بین المللی کردن مسئله زاینده رود از اهدف این همایش بود، افزود: جمع بندی و دستور العمل هایی که از اختتامیه این همایش به دست آمده باید پیگیری شود تا در بازه زمانی یکساله به نتایج موثری برسیم.

به گزارش ایرنا، در همایش همایش بین المللی - تخصصی «پایداری زاینده رود» از زرد کوه تا تالاب گاوخونی که اویل هفته جاری با حضور شخصیتهای علمی بین المللی از مراکز علمی و دانشگاههای انگلیس، ایتالیا، آمریکا، فنلاند، کانادا و همچنین اساتید، کارشناسان و متخصصین داخلی در حوزه منابع آب در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، شرکت کنندگان علاوه بر بیان نقطه نظرات خود و سخنرانی در نشست عمومی، در قالب شش کارگروه به بررسی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای مختلف برای پایداری زاینده رود پرداختند.

در این کارگروهها که شامل شناسایی موقعیت، حقوق و حکمرانی آب، کشاورزی، پیاده سازی مدیریت بهم پیوسته آب، فرصتها و بررسی مصوبه شورای عالی آب بود، متخصصان داخلی و خارجی مشکلات و مسائل مربوط به زاینده رود را بررسی کردند.

نتایج این کار گروهها قرار است، ظرف سه هفته آینده جمع بندی و ارائه شود و ماحصل نهایی آن به اطلاع همه شرکت کنندگان و در نهایت متولیان امر برسد.

« محمد علی طرفه » معاون عمرانی استانداری اصفهان در جلسه پایانی این همایش گفت: تمامی نقطه نظرات و مطالب مطرح شده در همایش مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و درنهایت راهکارهای موثر برای پایداری زاینده رود اتخاذ خواهد شد.

وی از تشکیل کمیته ای ویژه با عنوان کمیته « تلفیق » جهت پیگیری نتایج این نشست خبر داد و افزود: وظیفه این کمیته، پیگیری امور، بهره گیری از پیشنهادات و عملیاتی کردن تصمیمات متخذه است .

زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوههای زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران پس از گذر از شهر اصفهان به سمت شرق پیش می رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی می ریزد.

خشکسالی های پیاپی رودخانه زاینده رود در سال های گذشته و کمبود آب در این حوضه سبب شده که این رودخانه از یک جریان آبی دائمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین