|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۳۴۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
جنگ روسیه در اوکراین یکی از موضوعات بزرگ این شب بود. امانوئل مکرون گفت که روسیه «پا در مسیری مهلک گذاشته» و نقش فرانسه و اروپا ارائه تجهیزات نظامی به اوکراین و پذیرش پناهجو از این کشور است.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد، با پیشنهاد سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در طول جشن عید پاک مسیحیان در هفته جاری موافق است.

همچنین نیروهای روسی در حال تشدید حملات خود در شرق و جنوب اوکراین مشاهده شدند و آن گونه که خبرگزاری فرانسه نوشته به نظر می‌رسد که بندر راهبردی ماریوپول اوکراین پس از حدود دو ماه محاصره هم‌اکنون در آستانه سقوط است.

از سوی دیگر رسانه‌ها به نقل از یک مقام رسمی اوکراینی و تحلیلگران صنایع دفاعی مدعی شدند که پهپادهای تهاجمی ساخت ترکیه ارتش اوکراین از نوع «بیرقدار»، در هدف قرار دادن رزمناو موشک انداز روسیه نقش داشتند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

روسیه: کنترل ماریوپل را به جز کارخانه ذوب آهن در اختیار گرفتیم
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۱۹

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل، به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد.

به گفته مقامات اوکراین نزدیک به هزار غیرنظامی و تعدادی از نیروهای مدافع شهر در این کارخانه پناه گرفته‌اند.
رئیس‌جمهور چچن: نیروهای روس امروز کنترل کامل شهر ماریوپل را به دست خواهند گرفت
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۴

رمضان قدیروف رئیس‌جمهور جمهوری خودمختار چچن اعلام کرد که نیروهای روس امروز شهر ماریوپل در اوکراین را کامل به کنترل خود در خواهند آورد.

وزارت دفاع اوکراین هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده است.
رقیب مکرون: مجبور بودم از روسیه وام بگیرم
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۴

رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه و کاندیدای راست افراطی، شامگاه چهارشنبه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در یک مناظره تلویزیونی حاضر شدند.

جنگ روسیه در اوکراین یکی از موضوعات بزرگ این شب بود. امانوئل مکرون گفت که روسیه «پا در مسیری مهلک گذاشته» و نقش فرانسه و اروپا ارائه تجهیزات نظامی به اوکراین و پذیرش پناهجو از این کشور است.

لوپن که به خاطر پیوند‌های نزدیک با کرملین و دریافت وام از یک بانک روسی برای حزب خود مورد انتقاد قرار گرفته، اخطار داد که دادن سلاح به اوکراین ممکن است فرانسه را به «شریک تخاصم» بدل کند. با این حال او از سیاست مکرون برای حمایت از اوکراین و پذیرش پناهجو حمایت کرد.

مکرون با انتقاد از رقیب راستگرای خود، اشاره کرد که لوپن یکی از اولین رهبران سیاسی در سال ۲۰۱۴ بود که انضمام کریمه به روسیه را به رسمیت شناخت.

لوپن گفت که او به این دلیل از بانک روسی وام گرفته که هیچ بانکی در فرانسه حاضر نبود به حزب او وام بدهد. وقتی لوپن گفت مجبور بوده مثل میلیون‌ها فرانسوی پول قرض کند، مکرون پاسخ داد که فرانسه برای تامین مالی به کمک روسیه چشم نمی‌دوزد.
چین : ماه گذشته واردات نفت ما از روسیه ۱۴ درصد کاهش یافت
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۳

محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافت؛ در حالی که صادرات روسیه ۱۴ درصد نزول پیدا کرد.

از آنجا که عمده نفت روسیه که در مارس به چین رسید، مربوط به قراردادهای پیش از حمله نظامی مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه بود، هر گونه کاهش خرید نفت روسیه به دلیل نگرانی از تحریمها، در آماری که در ماه مه منتشر خواهد شد، منعکس می شود.

در جدیدترین آمار گمرکی چین، واردات نفت ایران اعلام نشد در حالی که واردات دسامبر و ژانویه در اتفاق کم سابقه‌ای در آمارهای رسمی اعلام شده بودند. به گفته منابع آگاه، این واردات برای ذخایر استراتژیک بود.
جانسون: گفت‌وگو با پوتین مانند با مذاکره با یک تمساح است
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۲

نخست‌وزیر انگلیس مذاکره با پوتین را به گفت‌وگو با تمساح تشبیه کرد و مدعی شد به همین دلیل مذاکرات صلح اوکراین با روسیه احتمالا با شکست مواجه می‌شود.

او گفت: راهبرد پوتین که مشهود است، این است که سعی کند تا جایی که می‌تواند اوکراین را ببلعد و تصرف کند و شاید نوعی مذاکره از موضع قدرت داشته باشد.
بایدن: پوتین فکر نمی‌کرد ما اتحاد خود را در جنگ اوکراین حفظ کنیم
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۱

جو بایدن رئیس جمهور اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فکرش را هم نمی‌کرد که ما در جنگ اوکراین اتحاد خود را حفظ کنیم. رئیس جمهوری آمریکا افزود: من پیش از این چندین بار به اوکراین سفر کرده بودم و می دانستم آنها قوی و سرافراز هستند. اما باید بگویم آنها سخت تر و سرافرازتر از آنچه من فکر می کردم هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین