|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۳۴۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
دولت بایدن در چند روز گذشته ۸۰۰ میلیون دلار کمک بیشتر از جمله سامانه‌های توپخانه‌ای، گلوله‌های توپخانه، نفربر زرهی و قایق‌های دفاعی ساحلی بدون سرنشین در نظر گرفت تا اقلام ارسالی به اوکراین بیشتر شده و شامل انواع جدید تجهیزات سنگین شود.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از ارتش اوکراین و «آخرین مدافعان ماریوپل» خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به «مقاومت احمقانه» پایان دهند.

همچنین سازمان ملل اعلام کرد که در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۲۰۷۲ غیرنظامی جان باخته و ۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۱۵ نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. ۷.۱ میلیون غیرنظامی در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

گاردین: روسیه ۲۰ هزار مزدور برای جنگ استخدام کرده
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۰

یک مقام اروپایی مدعی شد، روسیه ۲۰ هزار مزدور از کشورهای سوریه، لیبی و سایر مناطق جهان برای استفاده در حمله جدید خود به منطقه دنباس در اوکراین استخدام کرده است.

روزنامه گاردین به نقل از این مقام اروپایی نوشت: روسیه این افراد را بدون تجهیزات سنگین یا وسایل زرهی به منطقه جنگی اعزام کرده است.
سفیر روسیه در لهستان: اگر فعالیت سفارتمان در ورشو متوقف شود، اقدام مشابهی انجام می‌دهیم
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۶

سفیر روسیه در لهستان هشدار داد که اگر سفارت روسیه در ورشو فعالیت خود را متوقف کند، روسیه نیز "اقدامی تلافی‌جویانه" در پیش خواهد گرفت.

ر ماه مارس مسئولان و مقامات لهستان اعلام کردند که فهرستی از اسامی ۴۵ دیپلمات روس به اتهام "انجام فعالیت‌های جاسوسی" در خاک این کشور تدوین کردند. در همین حال، سفیر مسکو در ورشو اعلام کرد که دولت لهستان تصمیم به اخراج ۴۵ دیپلمات روس گرفته است. اما در این حالیست که مسکو این اتهامات را "بی‌اساس" خواند.
ایتالیا: رهبران غرب بر سر تشدید فشارها بر مسکو توافق کردند
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۲

بر اساس یک بیانیه منتشر شده از سوی دولت ایتالیا، رهبران غرب بر سر لزوم اعمال فشار بیشتر بر روسیه و افزایش دادن انزوای بین‌المللی مسکو در پی حمله به اوکراین توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این رهبران شامل ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به طرح "نگرانی عمیق" خود درخصوص به طول انجامیدن خصومتها در اوکراین پرداخته و بر لزوم دستیابی به یک آتش بس سریع تاکید کردند.

در این بیانیه منسوب به دولت رُم که پس از دیدار ویدیو کنفرانسی بین این رهبران منتشر شد، آمده است: (بین این رهبران) یک اتفاق نظر کلی بر سر لزوم تشدید فشارها بر کرملین از جمله با تصویب تحریمهای بیشتر و افزایش انزوای بین‌المللی مسکو وجود داشت.

در این بیانیه اضافه شد، آنها بر تعهد در راستای تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی با هدف کاستن از وابستگی به روسیه تاکید کردند.
پنتاگون: ارتش اوکراین هواپیما و قطعات یدکی بیشتری دریافت کرد
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۱

وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد، ارتش اوکراین هواپیماهای بیشتر و همچنین قطعاتی برای تعمیر هواپیماهای آسیب‌دیده برای اینکه دوباره قابل پرواز باشند، دریافت کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون جزئیاتی از اینکه کدام کشورها هواپیما ارائه کرده‌اند، نداد اما به انتقال‌های جدید اذعان داشت و گفت اوکراین نسبت به دو هفته پیش هواپیماهای جنگنده فعال بیشتری دارد.

کربی بدون ذکر جزئیات بیشتر در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: آنها هواپیماها و قطعات هواپیماهای بیشتری گرفته‌اند که به آنها کمک می‌کند تا هواپیماهای بیشتری در آسمان داشته باشند.
آمریکا: جنگ در اوکراین باعث تشدید ناامنی غذا شده
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۱

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که حمله روسیه به اوکراین و مسئله جنگ باعث تشدید "ناامنی غذا" در جهان شده و بر قیمت‌ها و تورم جهانی تاثیر گذاشته است.

«جنت یلن»، عنوان داشت که حتی قبل از جنگ هم بیش از ۸۰۰ میلیون نفر یا حداقل ۱۰ درصد از جمعیت جهان از ناامنی غذا و گرسنگی مزمن رنج می‌بردند و آمار و ارقام‌های جدید نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌های غذا می‌تواند حداقل ۱۰ میلیون تن از مردم را با فقر مواجه کند.
چین: هماهنگی با روسیه را افزایش می‌دهیم
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۱

چین از قصدش برای افزایش همکاری و هماهنگی‌هایش با روسیه خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور به روسیه اعلام کرده قصد دارد روند افزایش "همکاری استراتژیک" با آن را صرف نظر از بی ثباتی‌های بین‌المللی ادامه دهد.

در این بیانیه تصریح شد، لی یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه چین در این خصوص به آندری دنیسوف، سفیر روسیه در چین اطمینان داده است.

این در حالی است که روز گذشته گزارش شد، معاون وزیر امور خارجه چین در دیدار با سفیر روسیه در پکن تاکید کرد، همکاری چین و مسکو «مقاوم و درون‌زا» است.
کانادا هم دختران پوتین را تحریم کرد/ ترودو از ارسال تسلیحات به اوکراین خبر داد
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۱

براساس بیانیه وزارت خارجه کانادا، این کشور تحریم‌هایی را علیه ۱۴ فرد روسی از جمله دختران ولادیمیر پوتین اعمال کرد و هم زمان با آغاز حمله جدید روسیه به اوکراین در منطقه دونباس، نخست وزیر کانادا گفت که کشورش تسلیحاتی را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

به گزارش رویترز، چندی پیش ایالات متحده و انگلیس تحریم‌هایی را علیه «کاترینا تیخونووا» و « ماریا ورونتسوا»، دختران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعمال کردند. این کشورها معتقدند که دختران پوتین در تلاش هستند تا ثروت پدرشان را مخفی کنند.

هم زمان با آغاز حمله جدید روسیه به اوکراین، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد که خودش مستقیما با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس است و کانادا نسبت به نیازهای اوکراین "بسیار پاسخگو" است.

ترودو افزود: «در بحبوحه مرحله جدید حمله روسیه به اوکراین، جدیدترین درخواست اوکراین از کانادا این است که برای آن‌ها تسلیحات سنگین ارسال کنیم. در نتیجه، کانادا برای آن‌ها توپ‌ها و تسلیحات سنگین ارسال خواهد کرد.»

کانادا به همراه سایر کشورهای عضو ناتو متعهد شده است که تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال و این کشور را در مقابل حملات روسیه حمایت کند.

همچنین کانادا کمک‌های بشردوستانه خود به اوکراین را افزایش داده و مبلغی به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار به اوکراین ارسال کرده است.
بایدن یک بسته نظامی بزرگ دیگر برای اوکراین مدنظر دارد
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۰

منابع مطلع گفتند، رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا ظرف روزهای آتی یک بسته کمک نظامی دیگر برای اوکراین به همان میزان ۸۰۰ میلیون دلاری که به تازگی اعلام کرد، در نظر خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت این بسته جدید تقریبا به همان اندازه بسته قبلی باشد اما هنوز روی جزئیات آن کار می‌شود.

بسته پیشین اولین بار از سوی ان‌بی‌سی نیوز گزارش شد.

دولت بایدن در چند روز گذشته ۸۰۰ میلیون دلار کمک بیشتر از جمله سامانه‌های توپخانه‌ای، گلوله‌های توپخانه، نفربر زرهی و قایق‌های دفاعی ساحلی بدون سرنشین در نظر گرفت تا اقلام ارسالی به اوکراین بیشتر شده و شامل انواع جدید تجهیزات سنگین شود.

چنانچه بسته جدید به بزرگی آنچه گزارش می‌شود باشد، مجموع کمک نظامی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه در ماه فوریه، به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد.
وزیر اقتصاد برزیل: حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم اما مخالف تحریم هستیم
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۰

وزیر اقتصاد برزیل گفت، کشورش به صورت واضح حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند اما مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه مسکوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی پائولو گدس، وزیر اقتصاد برزیل نشان می‌دهد که این کشور اقدامی قاطع در قبال روسیه که عضوی از بریکس است، اتخاذ نمی‌کند.
مسکو: اوکراینی‌ها "هیزم جنگ نیابتی" غرب علیه روسیه هستند
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۹

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: نگرانی غربی‌ها برای اوکراین و اوکراینی‌ها بیشتر فرصت طلبی و خودخواهی است.

او گفت: غربی‌ها امروز روی آخرین شهروند اوکراینی فقط به عنوان هیزمی برای جنگ نیابتی علیه روسیه حساب باز کرده‌اند.

پولیانسکی خاطرنشان کرد که درخواست‌ها برای آتش‌بس در اوکراین با هدف خریدن زمان و دادن فرصتی به کی‌یف جهت نفس تازه کردن است.

وی افزود: افراط گراها و نئونازی‌ها برای پنهان شدن از ارتش ما در کارخانه آزووستال تردیدی ندارند و بعد از یک ماه از محاصره حالا می‌گویند در تمام این مدت غیرنظامیان با آنها بوده‌اند و در حالی که قبلاً در این مورد صحبت نکردند. آنها بار دیگر خود را نشان دادند، زیرا ممکن است غیرنظامیان واقعا در آنجا حضور داشته باشند و فقط به عنوان سپر انسانی استفاده شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین