|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۳۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
تلاش دولت ترکیه برای اتخاذ سیاست هایی در راستای جذب بیشتر توریست موجب شده ترکیه و سواحل جنوبی آن از جمله شهر تاریخی و بزرگ استانبول یکی از 10 مقصد برتر گردشگران دنیا به حساب بیایند.
سایت خبری پارسینه می نویسد :ترکیه، کشور همسایه ایران چند سالی است که توانسته جهش خوبی در بخش گردشگری ایجاد کند و سهم قابل توجهی از گردشگری در دنیا را به خود اختصاص دهد.

پارسینه، بر اساس برآوردهای صورت گرفته تنها میزبانی 33 میلیون گردشگر در سال 2013 حدود 26 میلیارد دلار ارز وارد چرخه اقتصادی ترکیه کرد.

در سال 2012 میلادی نیز 32 میلیون توریست از ترکیه، و سواحل گرم دریای مدیترانه دیدن کردند و درآمدی معادل 23 میلیارد دلار نصیب ترکیه کردند.

همچنین درآمد حاصل از صنعت گردشگری در ترکیه با توجه به پیش بینی های متخصصین در این زمینه، کماکان در حال افزایش است.

تلاش دولت ترکیه برای اتخاذ سیاست هایی در راستای جذب بیشتر توریست موجب شده ترکیه و سواحل جنوبی آن از جمله شهر تاریخی و بزرگ استانبول یکی از 10 مقصد برتر گردشگران دنیا به حساب بیایند.

در این میان دو شهر آنتالیا و استانبول مهم ترین مقصد گردشگرانی هستند که عازم ترکیه می شوند. قطعا وجود دریای مدیترانه و سواحل مرمره از عوامل مهم در جذب توریست هستند اما آیا گردشگران تنها برای استفاده از سواحل به ترکیه می روند؟ توریست های مسلمان تا چه حد از جاذبه های ترکیه استقبال می کنند؟

ترکیه با مساحتی نصف ایران حدود 76 میلیون نفر(جمعیتی به اندازه ایران) را در خود جا داده و علیرغم حکومت سکولار این کشور، 98 درصد جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند.

طبیعتا بیشتر گردشگرانی که عازم ترکیه هستند فصل تابستان را برای سفر به این کشور انتخاب می کنند تا بتوانند در هوایی مطبوع از تفریحات و دیدنی های این کشور اعم از تفریحات آبی و بازدید از مکان های تاریخی، مراکز خرید و کلیه جاذبه های گردشگری لذت ببرند اما سفر به ترکیه در زمستان هم طرفداران خاص خود را دارد.

مساجد، کاخ ها، موزه ها و بازارهای تاریخی ترکیه در تمام طول سال پذیرای توریست هایی از کل دنیا هستند. از جمله مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) و مسجد ایاصوفیه اماکن مذهبی هستند که توریست ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان از آن استقبال می کنند.

استقبال گردشگران از اماکن تاریخی ترکیه در حالی است که این کشور که در رده بندی تعداد اماکن تاریخی 17 پله پائین تر از ایران قرار دارد اما کشور ما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های گردشگری نتوانسته جاذبه های تاریخی و باستانی خود را تبلیغ کند و آنها را به عاملی برای جذب توریست تبدیل کند.

در همین حال برخی معتقدند یکی از دافعه های کشور ما برای توریست های خارجی اجباری بودن حجاب حتی برای گردشگران است. قطعا این فرضیه در مورد برخی گردشگرانی که به دنبال تفریحات خاصی هستند صادق است اما تجربه حضور گسترده توریست های مسلمان و گردشگران علاقمند به تاریخ در ترکیه نشان می دهد که ایران هم می تواند از ظرفیت آثار تاریخی و باستانی خود برای جذب توریست های علاقمند به فرهنگ و تمدن کشورمان استفاده کند مشروط بر اینکه زیر ساخت های صنعت گردشگری در کشور به اندازه کافی تقویت شود.

البته نباید سیاست های ترکیه برای جذب گردشگران تجاری را نیز از نظر دور داشت؛ چرا که این کشور توانسته با تاسیس فروشگاهای بزرگ و مراکز خرید پر زرق و برق بازار ثابتی برای گردشگران علاقمند به خرید نیز ایجاد کند. همین امر از جاذبه هایی است که توریست های مسلمان هم علاقه زیادی به آن نشان می دهند.

گفته می شود دولت ترکیه قصد دارد در سالهای 2018 ـ 2014 خود را آمادهٔ میزبانی از سالانه 48٫5 میلیون توریست کند و بنا دارد تا سال 2023 درآمدش از محل صنعت گردشگری را دو برابر کند.

امید است که مسوولان فرهنگی کشور به خصوص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با برنامه ریزی های صحیح و با استفاده از تجارب کشورهای همسایه مخصوصا ترکیه که با وجود ظرفیت هایی به مراتب کمتر از ایران توانسته نظر گردشگران جهان را به خود جلب کند، فکری به حال صنعت توریسم و جذب گردشگر در کشور کنند تا شاید بتوان با قدم برداشتن در این مسیر و درآمدزایی از محل گردشگری، علاوه بر کمک به رشد صنعت و تولید در کشور وابستگی به درآمدهای نفتی را نیز کاهش داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین