|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷
کد خبر: ۳۴۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

یک قلاده سیاهگوش بر اثر ضربات چوب و چماق افراد و سگ‌های گله در شهرستان خلخال تلف شد.

در پی گزارش مردم محلی به مأموران پاسگاه محیط‌بانی برندق واقع در منطقه حفاظت شده آق داغ مبنی بر مشاهده یک قلاده سیاهگوش زخمی در زیستگاه‌های منطقه، محیط‌بانان حاضر در پاسگاه به محل اعزام و گونه مورد اشاره را که قادر به حرکت نبوده جهت مداوا و تیمار به اداره محیط‌زیست شهرستان خلخال انتقال دادند.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که این‌گونه ارزشمند و نادر توسط افراد و با استفاده از ضربات چوب، چماق و همچنین توسط سگ‌های گله به‌شدت آسیب‌دیده است.

پس از هماهنگی‌های لازم این‌گونه به کلینیک حیات‌وحش استان واقع در موزه تاریخ طبیعی اردبیل انتقال یافت و توسط دامپزشک معتمد مورد معاینه قرار گرفت و پس از معاینات اولیه و به‌منظور ارائه خدمات مطلوب کلینیکی و برخورداری از امکانات درمانگاهی مقرر شد گونه مذکور به کلینیک حیات‌وحش شهرستان سراب انتقال داده شود.

 علی‌رغم تلاش‌های به‌عمل‌آمده در مرکز استان و هماهنگی‌های لازم برای اعزام آن به کلینیک حیات‌وحش مجهزتر در شهرستان سراب گونه مذکور به دلیل شدت جراحات وارده تلف شد.

 طبق نتایج کالبدگشایی صورت‌گرفته علت مرگ این‌گونه، آسیب عضلات و اعصاب ناحیه گردن در اثر گازگرفتن سگ‌ها و ضربات واردآمده به پشت حیوان تشخیص داده شد.

 گونه سیاهگوش به خانواده گربه‌سانان تعلق دارد و از پستانداران کوچک و پرندگان و خزندگان تغذیه می‌کند و خطری برای احشام و دام‌های روستاییان و عشایر به‌حساب نمی‌آید.

 در همین راستا دستورات لازم به مأمورین یگان حفاظت برای شناسایی عامل یا عاملین مرگ این‌گونه و معرفی آنها به مراجع قضایی صادر شده است.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل در همین راستا اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم استانی‌های می‌رساند در پی حملهٔ یک قلاده گرگ در بامداد روز شنبه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در شهر هشجین از توابع شهرستان خلخال که رفتارهای تهاجمی، غیرطبیعی و مشکوک به بیماری هاری داشته و چهار نفر از ساکنان شهر را مورد جراحت قرار داده است، رئیس و عوامل اجرایی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال بلافاصله در محل حادثه حاضر و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده نسبت به دفع گونه مهاجم و رفع خطر از جان اهالی اقدام کردند.

این اطلاعیه اضافه می‌کند: مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان نیز به‌محض اطلاع از وقوع این حادثه به محل اعزام و با برقراری گشت‌های حفاظتی در منطقه، اقدامات تأمینی لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد حوادث مشابه در شهر هشجین و روستاهای اطراف را به عمل آوردند و در همین راستا هماهنگی لازم با مقامات قضایی و مسئولان اجرایی شهرستان و بخش خورش رستم برای حفظ آرامش و اطمینان خاطر همشهریان و مقابله با هرگونه تهاجم حیات‌وحش به مناطق مسکونی با حضور مأموران یگان حفاظت به‌عمل‌آمده است.

به بیان این اطلاعیه، تعارض میان حیات‌وحش و انسان باتوجه‌به روند فزاینده تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش و شکار غیرمجاز طعمه‌های گوشت‌خواران در طبیعت، باعث روی‌آوردن این‌گونه از حیات‌وحش به جوامع انسانی شده است و طبق آخرین گزارش دریافتی، رئیس شهرستان و مسئول منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال، پیگیر روند درمان مصدومان بوده و در همین راستا دو نفر از مصدومان حادثه در بیمارستان خلخال بستری شده بودند که یکی از آنها ترخیص و دو نفر دیگر نیز به‌صورت سرپایی در بهداری هشجین مداوا و ترخیص گشته‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین