|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۳۴۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

فارس: پایگاه آکسیوس به نقل از چند منبع گزارش داده «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی از «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی بابت پاسخ دیرهنگام آمریکا به حملات انصارالله یمن به امارات عذرخواهی کرده است.

پایگاه آکسیوس نوشته اماراتی‌ها از آنچه به گفته آنها پاسخ «ضعیف و کند» آمریکا به حملات انصارالله بود مأیوس شده بودند. در سوی مقابل، دولت بایدن هم از عدم همکاری امارات در خصوص حمله روسیه به اوکراین مأیوس شده بود. عذرخواهی بلینکن به کاستن از این تنش‌ها کمک کرد.

دو منبع آگاه گفته‌اند بلینکن در جریان دیدارش با ولیعهد امارات در مراکش پذیرفت که دولت بایدن با تأخیر به این حملات پاسخ داده و از این بابت متأسف است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته نمی‌خواهد درباره رایزنی‌های محرمانه دولت آمریکا اظهارنظر کند اما روایت آکسیوس را رد نکرده است. او گفته است: «وزیر خارجه این نکته را روشن کرد که ما ارزش زیادی برای شراکت با امارات متحده عربی قائل هستیم و در برابر تهدیدهای مشترک، در کنار شریکانمان خواهیم ایستاد.»

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن چند هفته قبل‌تر به آکسیوس گفته بود که دیدار بلینکن با ولیعهد ابوظبی به بازگشت رابطه امارات و آمریکا به مسیر درست کمک کرده است.

ولیعهد ابوظبی، در سفر کنث مک‌کنزی، فرمانده سنت‌کام به امارات که در ماه فوریه انجام شد از دیدار با او خودداری کرد، زیرا انجام این سفر بعد از ۲۲ روز صورت می‌گرفت.

اماراتی‌ها از این بابت که دولت بایدن درخواست آنها را برای قراردادن مجدد انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» رد کرده بود نیز از واشنگتن ناخرسند بودند. امارات به همین دلیل در یک رأی‌گیری شورای امنیت با دادن رأی ممتنع از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین امتناع کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین