|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۳۴۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
هنوز مشخص نیست که آیا بازداشت کارا-مورزا به مخالفت صریحش با حمله روسیه به اوکراین مرتبط است یا خیر اما بازداشت وی در زمانی صورت می‌گیرد که کرملین بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان ضد جنگ را افزایش داده است.



بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در مجموع، ۱۲۷ فروند هواپیما و ۹۸ هلیکوپتر، ۲۳۴ سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰، ۴۳۶ هواپیمای بدون سرنشین، ۲۰۵۲ تانک و سایر خودروهای زرهی، ۲۳۲ سامانه موشکی چندگانه، ۸۹۴ توپخانه خمپاره انداز و همچنین ۱۹۷۵ واحد از خودروهای نظامی ویژه نیروهای مسلح اوکراین در جریان این "عملیات" منهدم شده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین از سئول درخواست کرد تا به کشورش از طریق ارسال تجهیزات نظامی کمک کند.

یک مقام صندوق کودکان سازمان ملل ( یونیسف) هم اعلام کرد نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی تنها در ۶ هفته آواره شده اند و نزدیک به نیمی از کودکانی که در اوکراین باقی مانده اند، ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند.

"مانوئل فونتین" مدیر امور اضطراری یونیسف افزود: از ۳.۲ میلیون کودکی که تخمین زده می‌شود در اوکراین باقی مانده‌اند، نزدیک به نیمی از آنها ممکن است با خطر کمبود غذا مواجه باشند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

اوکراین: روسیه در حمله به ماریوپل از سلاح شیمیایی استفاده کرده
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۱:۵۵

مقامات و نیروهای اوکراینی روسیه را به استفاده از سلاح های شیمیایی در حمله به شهر بندری ماریوپل متهم کردند و مدعی شدند که این حمله به بیماری های تنفسی سربازان و غیرنظامیان منجر شده است.

تارنمای هیل نوشت: یگان گارد ملی اوکراین موسوم به «هنگ آزوز» در پیامی که روز دوشنبه در تلگرام منتشر کرد مدعی شد: «نیروهای روسیه از یک ماده سمی که منشا آن ناشناخته است علیه ارتش اوکراین و غیرنظامیان در شهر ماریوپل استفاده کرده اند که این مواد از یک پهپاد دشمن انداخته شده است. قربانیان دچار مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی شده اند».

هیل نوشت: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نمی تواند گزارش رسانه های اجتماعی را درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح های شیمیایی تایید کند اما از چنین ادعاهایی مطلع است.
منتقد سرشناس پوتین در مسکو بازداشت شد
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۱:۰۲

وکیل ولادیمیر کارا-مورزا، روزنامه‌نگار روس و منتقد صریح کرملین اعلام کرد، موکلش روز دوشنبه به اتهام عدم پیروی از دستورات پلیس در مسکو بازداشت شده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: ولادیمیر کارا-مورزا با 15 روز حبس یا جریمه‌ای ناچیز مواجه است.

هنوز مشخص نیست که آیا بازداشت کارا-مورزا به مخالفت صریحش با حمله روسیه به اوکراین مرتبط است یا خیر اما بازداشت وی در زمانی صورت می‌گیرد که کرملین بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان ضد جنگ را افزایش داده است.
تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۱:۰۱

تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان خواستار شدند که به دلیل شرایط جنگی در اوکراین امکان انتقالی و ادامه تحصیل آن ها به ایران فراهم شود.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیدند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۱:۰۱

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه، با تاکید بر روی میز بودن تمام گزینه‌ها علیه روسیه اعلام کرد، هنوز تصمیمی دربارە محدودیت‌های احتمالی واردات نفت روسیه اتخاذ نشدە است.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد کە "تمام گزینه‌ها روی میز است"، از جمله‌ تحریم‌ نفت و گاز.

بورل در ادامه گفت: «در واقع مهم است کە هر چه سریع‌تر وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه کاهش یابد. گسترش استفادە از انرژی‌های تجدیدپذیر به این استقلال استراتژیک کمک می‌کند.»

بورل قبل از آغاز این نشست گفتە بود آلمان، مجارستان و اتریش در برابر اقدامات اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه "مقاومت" می‌کنند.
ژاپن دختران پوتین و همسر و دختر لاوروف را تحریم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۱:۰۰

به گفته وزارت خارجه ژاپن، این کشور ۲۸ سازمان و ۳۹۸ شخص دیگر را به فهرست تحریمی‌های افراد روسی اضافه کرد؛ از جمله این افراد می‌توان به دختران ولادیمیر پوتین و همسر و دختر سرگئی لاوروف اشاره کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین