|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۳۴۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین در تلویزیون ملی گفت: ذخایر طلا و ارز خارجی اوکراین به ۲۹ میلیارد دلار رسیده و در همان سطح قبل از جنگ است.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته سازمان انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد، چندین انفجار در شهر انرودار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده است. این نیروگاه هسته‌ای بیش از یک پنجم برق اوکراین را تامین می‌کند و یکی از بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا است.

همچنین روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا روز جمعه به طور غیرمنتظره‌ای از کی‌یف بازدید کرد و قول داد تا اتحادیه اروپا کمک بیشتری را در اختیار اوکراین بگذارد.

در تحولی دیگر، با گذشت یک روز از ضرب‌الاجل روسیه به کشورهای اروپایی برای پرداخت بهای گاز به روبل (واحد پول روسیه)، صادرات گاز مسکو به اروپا هنوز ادامه داشته و حتی روز جمعه به بالاترین میزان خود در چهارم ماه گذشته هم رسید.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

لتونی، استونی و لیتوانی واردات گاز از روسیه را متوقف کردند
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۱:۳۸

کشورهای حوزه دریای بالتیک از توقف واردات گاز طبیعی روسیه از ابتدای ماه آوریل (۱۲ فروردین) خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اولدیس باریس» مدیر عامل شرکت Conexus Baltic Grid به رادیو لتونی، گفت: گاز طبیعی روسیه از تاریخ مذکور دیگر به لتونی، استونی و لیتوانی منتقل نمی شود.

این مسئول شرکت گاز لتونی افزود: از سال ها پیش کشور ما تصمیماتی اتخاذ کرده که امروز بر مبنای آن می توانیم بدون مشکل ارتباط انرژی با کشور متخاصم را قطع کنیم.

باریس افزود: اگر ما قادر هستیم چنین تصمیمی بگیریم دیگر کشورهای اروپایی نیز می توانند چنین کنند.

بر پایه این گزارش، کشورهای حوزه دریای بالتیک ازاین پس گاز خود را از ذخایر زیرزمینی گاز لتونی تامین خواهند کرد.
اوکراین: ذخایر طلا و ارز خارجی ما به ۲۹ میلیارد دلار رسیده
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۵۳

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین در تلویزیون ملی گفت: ذخایر طلا و ارز خارجی اوکراین به ۲۹ میلیارد دلار رسیده و در همان سطح قبل از جنگ است.

به گزارش رویترز، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین با ابراز اطمینان از اینکه می‌توان نرخ ارز هریونیا را ثابت نگه داشت، گفت: ذخایر طلا و ارز اوکراین، قبل از جنگ ۲۹ میلیارد دلار بود. سپس به ۲۷.۵ میلیارد دلار کاهش یافت و بعد از تزریق ارز، دوباره در سطح ۲۹ میلیارد دلار قرار گرفت.
ذخایر طلا و ارز اوکراین اعلام شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۹

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین در تلویزیون ملی گفت: ذخایر طلا و ارز خارجی اوکراین به ۲۹ میلیارد دلار رسیده و در همان سطح قبل از جنگ است.

به گزارش رویترز، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اوکراین با ابراز اطمینان از اینکه می‌توان نرخ ارز هریونیا را ثابت نگه داشت، گفت: ذخایر طلا و ارز اوکراین، قبل از جنگ ۲۹ میلیارد دلار بود. سپس به ۲۷.۵ میلیارد دلار کاهش یافت و بعد از تزریق ارز، دوباره در سطح ۲۹ میلیارد دلار قرار گرفت.
اردوغان: ترکیه پیامدهای منفی جنگ اوکراین را احساس می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۸

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش "عواقب منفی" جنگ در اوکراین را احساس می‌کند و ابراز امیدواری کرد که این جنگ به زودی پایان یابد.

به گزارش آناتولی، وی در بیانیه‌ای گفت که ترکیه تلاش زیادی برای حل و فصل وضعیت کنونی اوکراین انجام می‌دهد.

وی افزود: آنکارا از روابط نزدیک سیاسی، اقتصادی و تاریخی با کی‌یف و مسکو برخوردار است.

رئیس جمهور ترکیه افزود که «پیامدهای منفی» آنچه در اوکراین اتفاق می افتد «توازن تجارت جهانی را بر هم می‌زند».

اردوغان پیشتر گفته بود که کشورش به تلاش های خود برای برگزاری نشست میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در استانبول ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه پیش از این نیز با رهبر اوکراین تلفنی گفتگو و اعلام کرده بود قصد دارد با پوتین هم گفتگو کند.
سی‌ان‌ان: پوتین قصد دارد ۹ مه در اوکراین اعلام پیروزی کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۸

در ششمین هفته از جنگ اوکراین، شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پوتین قصد دارد نهم ماه مه در اوکراین اعلام پیروزی کند.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه بر روی دستیابی به پیروزی در شرق اوکراین در آغاز ماه مه آینده متمرکز شده است.

طبق گزارش سی ان ان اطلاعات حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد در نهم مه آینده در اوکراین اعلام پیروزی کند.

مقامات آمریکایی گفتند پوتین تحت فشار است تا ثابت کند می‌تواند به پیروزی دست یابد.

به گفته یک مقام آمریکایی، ارزیابی اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که پوتین بر ۹ مه، به عنوان «روز پیروزی» روسیه تمرکز کرده است.

۹ مه یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد.

طبق ادعای مقامات، پوتین دنبال آن است در این روز نشان دهد که قادر است پیروزی در جنگ را جشن بگیرد اما برخی مقامات دیگر می‌گویند که حتی اگر جشن روسیه برگزار شود، پیروزی واقعی ممکن است دور باشد.

یک مقام نظامی اروپایی گفت: پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، رژه پیروزی را در ۹ مه برگزار می کند.

با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که هر ضرب الاجلی که مسکو در حرف تعیین کند، واقعیت را تغییر نمی دهد.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت، در حالی که کرملین خوش‌بینانه صحبت می‌کند، پوتین در حال آماده شدن برای "یک جنگ طولانی به سبک چچن است، زیرا جایی برای رفتن ندارد."

مقامات دلایل متعددی را پشت بازه زمانی ماه آینده می بینند و معتقدند با پایان یافتن یخبندان زمستانی، مانور یگان های زمینی سنگین روسیه دشوار خواهد بود و این بدان معناست که طبق اطلاعات آمریکا، لازم است این نیروها هر چه زودتر به جایی که هستند برسند.

مقامات اوکراینی نیز به طور علنی به این تاریخ اشاره کرده اند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین، روز پنجشنبه گفت: "پوتین قبل از ۹ مه، آن را زمانی برای نشان دادن پیروزی در این جنگ تعیین کرده است."

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها معتقدند در حالی که پوتین تلاش می‌کند تا ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کند، با ماه بسیار پیچیده و دشواری روبرو هستند.
برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، اوکراین مدعی کنترل کامل بر کی‌یف شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۶

اوکراین اعلام کرد که نیروهایش تمامی مناطق اطراف کی‌یف را بازپس گرفته‌اند و برای نخستین بار از زمان آغاز حمله روسیه، مدعی کنترل کامل بر کی‌یف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تجدید قوای روسیه برای نبرد در شرق اوکراین، آثار پنج هفته نبرد در شهرهای پیرامون کی‌یف قابل مشاهده است. غیرنظامیان کشته‌شده در خیابان‌ها رها شده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را به مین‌گذاری این شهرها متهم کرده است.

از زمان عقب‌نشینی روسیه پایتخت اوکراین و مناطق پیرامونش در هفته گذشته، نیروهای اوکراین بیش از ۳۰ شهر و روستا در اطراف پایتخت این کشور را بازپس گرفته‌اند.

معاون وزارت دفاع اوکراین در فیسبوک مدعی شد: تمامی منطقه کی‌یف از اشغالگران آزاد شده است.
مذاکره‌کننده ارشد اوکراین: مسکو به طور شفاهی پیشنهادهای اصلی ما را پذیرفته است
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۴

سرپرست هیات اوکراینی در مذاکرات صلح با روسیه شنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مسکو «به طور شفاهی» با پیشنهادهای اصلی کی‌یف در این گفتگوها موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، وی با این حال تاکید کرد که کشورش در انتظار «تائید کتبی» این پیشنهادهای از سوی روسیه است. سرپرست هیات اوکراین در مذاکرات با روسیه همچنین به طور ضمنی «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات را پذیرفت. به گفته وی روسیه با «همه پیشنهادهای اصلی» اوکراین «به استثنای پیشنهاد مرتبط با شبه جزیره کریمه» موافقت کرده است.

این مقام اوکراینی همچنین گفت که اگر قرار به دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود باشد چنین ملاقاتی «به احتمال زیاد» در ترکیه انجام خواهد شد. وی گفت که زمان و مکان این دیدار مشخص نیست هرچند «به احتمال زیاد در آنکارا یا استانبول» انجام خواهد شد.
دادستان سابق دادگاه جرایم جنگی خواستار بازداشت پوتین شد دادستان سابق دادگاه جرایم جنگی خواستار بازداشت پوتین شد
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۱

دادستان سابق دادگاه جرایم جنگی خواستار صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شد

به گزارش آسوشیتدپرس، "کارلا دل پونته" دادستان سابق دادگاه جرایم جنگی یوگسلاوی و روآندا در مصاحبه روز شنبه خود با روزنامه سوئیسی "لو تامپ" ادعا کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک "جنایتکار جنگی" است.

وی که یک وکیل سوئیسی است و بر تحقیقات سازمان ملل در جنایات جنگی روآندا و یوگسلاوی نظارت داشت، همچنین گفت: مشخص است که جنایت‌های جنگی در اوکراین رخ داده است.

دادستان سابق دادگاه‌های رسیدگی به جنایت‌های جنگی همچنین افزود، "از استفاده از گورهای دسته‌جمعی در جنگ روسیه در اوکراین که بدترین جنگ‌ها را در یوگسلاوی به یاد می‌آورد، شوکه شده است."
یک ادعا: چین قبل از حمله روسیه، حملات سایبری گسترده ای علیه اوکراین انجام داده بود
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۴۱

براساس گزارش‌های اطلاعاتی، هم‌زمان با اینکه روسیه در حال آماده‌سازی حمله به اوکراین بود، چین یک "حمله سایبری بزرگ" را علیه امکانات و تجهیزات هسته‌ای و نظامی اوکراین انجام داد.

به گفته سرویس امنیتی اوکراین، بیش از ۶۰۰ وب‌سایت که به موسسات کلیدی و اصلی متعلق هستند، از سوی "دولت چین" هدف قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش‌های روزنامه تایمز، حملات سایبری چین پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ شروع شد و در تاریخ ۲۳ فوریه به اوج خود رسید؛ درست یک روز قبل از اینکه روسیه به اوکراین حمله کند.
دیلی‌تلگراف: روسیه با خطر کمبود قطعات ادوات نظامی‌ روبرو است
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۳۸

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد که برخی از قطعات تانک، بالگرد، کشتی، موشک کروز و حتی جنگنده‌های روسیه پیش از آغاز جنگ در اوکراین ساخته می‌شده و اکنون مسکو با خطراتی مانند کمبود تانک‌های قابل‌ استفاده و کارآمد مواجه است.

به گزارش وب‌سایت روزنامه دیلی تلگراف، موتورهای تمامی بالگردها، کشتی‌ها و موشک‌های کروز و بخش قابل‌توجهی از موتور جنگنده‌ها و موشک‌های زمین به هوا و همچنین قطعات تانک‌های روسیه، در کارخانه‌های اوکراینی تولید می‌شد، اما کی‌یف اکنون قطعات مذکور را در اختیار روسیه قرار نخواهد داد.

ظاهرا پس از پنج هفته گلوله‌باران شدید بسیاری از شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسیه، اکنون مسکو با کمبود تسلیحات مواجه است.
جبران آسیب‌های اقتصادی بحران اوکراین ممکن است چند دهه طول بکشد
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۰:۳۶

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در اظهاراتی از اتحادیه اروپا خواست "کل جهان را به بحران اوکراین گره نزند" و هشدار داد ترمیم خسارات اقتصادی این وضعیت ممکن است چند دهه زمان ببرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین