|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۴۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب نشینی نکرده‌اند مدعی شد که جابجایی نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین یک تغییر موقعیت است و عقب نشینی نیست.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته معاون وزیر دفاع روسیه گفت: طی مذاکرات استانبول درباره کاهش اقدامات نظامی در مناطق کی‌یف و چرنیگوف به توافق رسیدیم.

همچنین هیئت‌های روس و اوکراین توافق کردند که نیروهای نظامی که از قواعد جنگ خودداری می‌کنند را مجازات کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، فرار روزانه ده‌ها هزار نفر از اوکراین در حالی ادامه دارد که مجموع افرادی که از آغاز جنگ تا کنون به کشورهای همسایه پناه برده‌اند به ۳.۸۶ میلیون نفر رسیده است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

آواره شدن ۱۰ میلیون اوکراینی
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۷

یک نماینده امور بشردوستانه سازمان ملل به شورای امنیت گفت که از زمان آغاز جنگ در اوکراین بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم این کشور از جمله نیمی از جمعیت کودکان در اوکراین از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

به گزارش "سی ان ان"، جویس مسویا معاون هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه افزود: از این تعداد ۶.۵ میلیون نفر داخل اوکراین آواره شده و ۳.۹ میلیون نفر دیگر از مردم اوکراین به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

او ادامه داد: سازمان‌های بشردوستانه نگران خطر قاچاق و همچنین خشونت جنسی، استثمار و سوء استفاده در اوکراین و منطقه هستند. شکارچیان با وعده‌های انتقال و اسکان، اوکراینی‌هایی را که به دنبال پناهندگی هستند فریب می‌دهند.
توقف فروش محصولات جانسون‌اندجانسون در روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۳۳

شرکت آمریکایی چندملیتی فعال در زمینه داروسازی، تولید تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و خدمات بسته‌بندی کالاهای مصرفی جانسون‌اندجانسون، فروش محصولات مراقبت شخصی در روسیه را متوقف می‌کند.

جانسون‌اندجانسون اعلام کرد که فروش محصولات مراقبت شخصی در روسیه را متوقف می‌کند و به سایر شرکت‌هایی می‌پیوندد که در واکنش به حمله این کشور به اوکراین، تجارت خود را در این کشور محدود کرده‌اند.

جانسون‌اندجانسون عنوان کرد: به عرضه داروها و تجهیزات پزشکی در منطقه ادامه خواهد داد زیرا این داروها از تحریم‌های غرب مستثنی شده‌اند.
دومین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ؟
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۸

اظهارات مقامات محلی روسیه و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از حمله موشکی نیروهای اوکراینی به یک انبار مهمات روسیه در بلگورود در غرب این کشور است.

به گزارش "دیلی میل"، ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه بلگورود اعلام کرد، عصر سه شنبه (به وقت محلی) چند انفجار در نزدیکی روستای بلگورود اتفاق افتاده است. اما در این انفجارها کسی مجروح نشده است.

وی به دلیل وقوع این انفجارها اشاره‌ای نکرد و گفت اطلاعات بیشتر اعلام خواهد شد.

با این حال تصاویر منتشر شده در فضای مجازی وقوع یک انفجار بزرگ در این روستا که در چند کیلومتری با مرز اوکراین قرار دارد را نشان می‌دهد.

یوری بوتسف یک خبرنگار اوکراینی مدعی شد که تیپ ۱۹ موشکی اوکراین با استفاده از موشک بالستیک او تی آر- ۲۱ توچکا، یک انبار مهمات روسیه را هدف قرار داده‌ است.

تاکنون هیچیک از مقام‌های اوکراین و روسیه این حمله را تایید نکرده‌اند.

تصاویر منتشر شده وقوع یک انفجار بزرگ و سپس چند انفجار پی در پی را نشان می‌دهند.

اگر این اخبر از سوی مقام‌های روسیه یا اوکراین تایید شود، این دومین حمله نیروهای اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه خواهد بود.
پنتاگون: نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب نشینی نکرده‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۴

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف عقب نشینی نکرده‌اند مدعی شد که جابجایی نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین یک تغییر موقعیت است و عقب نشینی نیست.

به گزارش "سی ان ان"، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد در حالی که تعداد کمی از نیروهای روسیه در طول یک روز گذشته از کی‌یف دور شده‌اند، روسیه همچنان می‌تواند حمله عظیمی در اوکراین از جمله علیه پایتخت این کشور انجام دهد.

کربی ادامه داد: ما معتقدیم که این یک تغییر موقعیت و نه یک عقب نشینی واقعی است و همه ما باید انتظار یک حمله بزرگ علیه سایر مناطق اوکراین را داشته باشیم. این بدان معنا نیست که تهدید علیه کی‌یف خاتمه یافته است.

سخنگوی پنتاگون گفت که تعداد نیروهای روسیه که از پایتخت اوکراین دور شده‌اند بسیار کمتر از تعداد زیادی از نیروهای مستقر شده در اطراف کی‌یف است و روسیه حتی امروز به حملات هوایی علیه این شهر ادامه داده است.
روسیه: کاهش عملیات نظامی در اوکراین به معنی آتش بس نیست
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۴

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات با اوکراین اعلام کرد، تضمین مسکو برای کاهش عملیات‌های نظامی در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین و شهر چرنیهیف به معنی آتش بس نیست.

به گزارش "الجزیره" ولادیمیر مدینسکی سه‌شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفت: این یک آتش بس نیست بلکه خواسته ما است تا به تدریج دستکم در این جبهه‌ها، به کاهش تنش‌ها دست یابیم.

روسیه در پی مذاکرات روز سه شنبه میان هیئت‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌ نظامیان خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌ای از عقب نشینی ندیده است.

اعضای هیئت نمایندگی اوکراین گفته‌اند که در آخرین دور مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند که کی‌یف در برابر دریافت تضمین‌های امنیتی از مسکو، موضع بی‌طرفی در پیش گیرد که به معنی خودداری از پیوستن به پیمان‌های نظامی یا دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر است.
زلنسکی مذاکرات با روسیه را مثبت ارزیابی کرد
۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۳

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، پیام‌های مثبتی در مذاکرات صلح با روسیه وجود دارد.

به گزارش "فرانس ۲۴" رئیس جمهور اوکراین با این حال تاکید کرد که تا زمان پایان جنگ، تحریم‌های روسیه نباید لغو شوند.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت: پیام‌های مثبتی از مذاکرات دریافت می‌کنیم، اما این پیام‌ها انفجارها و گلوله‌باران روسیه را کاهش نداده‌ است.

وی همچنین با ابراز تردید از تصمیم مسکو برای کاهش عملیات نظامی در اوکراین اظهار داشت: ما تمهیدات دفاعی خود را کاهش نخواهیم داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین