|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۵
کد خبر: ۳۴۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
روز گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور آماده است در مورد بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین با روسیه مذاکره کند به شرطی که با تضمین‌های امنیتی همراه باشد.

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور آماده است در مورد بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین با روسیه مذاکره کند به شرطی که با تضمین‌های امنیتی همراه باشد.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که دیدار بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی به محض آنکه موضوعات کلیدی شفاف شدند، ضروری است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

دور جدید مذاکرات صلح در استانبول؛ هیات مذاکره‌کننده اوکراین وارد ترکیه شد
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۴۳

آژیر حمله هوایی قبل از سپیده‌دم امروز (سه‌شنبه) در سراسر اوکراین در حالی به صدا درآمد که مذاکره‌کنندگان روسی و اوکراینی برای دور جدیدی از گفت‌وگوها در ترکیه آماده می‌شوند و کی‌یف همچنان به دنبال آتش‌بس بدون تضعیف و به خطر انداختن قلمرو و یا حاکمیت خود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین و آمریکا ابراز امیدواری اندکی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات دارند؛ مذاکراتی که در بیش از دو هفته گذشته اولین گفت‌وگوی مستقیم بین دو طرف محسوب می‌شود.

هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده است. این هیات را اُلکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می‌کنند. این گروه می‌گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش‌بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد.

این مذاکرات رو در رو را که اولین دیدار در بیش از دو هفته اخیر است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه میزبانی می‌کند. نشست طرف‌ها قرار است در ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح به وقت گرینویچ) شروع شود.

روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درخصوص دور جدید مذاکرات گفت: ما روی مردم، سرزمین و حاکمیت تجارت نمی‌کنیم. حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است.

در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات یک مقام ارشد از وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که ولادیمیر پوتین برای سازش و مصالحه جهت پایان دادن به این جنگ "آماده" نیست.

در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهار کرد: گرچه تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است، اما ادامه دادن مذاکرات به طور مستقیم و حضوری امری "مهم و ضروی" است.

همچنین ولودیمیر زلنسکی در پیامی که شامگاه دوشنبه منتشر کرد، مجددا درخواست خود را برای "مجازات" بیشتر مسکو اعلام کرد.

در حالی که کشورهای غربی تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، اما اروپا همچنان به واردات انرژی روسیه متکی است و درخصوص مسدود کردن آن تمایلی نشان نمی‌دهد. در همین راستا، مقامات دولت آمریکا و آلمان این هفته قرار است در برلین پیرامون صنعت انرژی و روش‌هایی برای بهبود مسئله سوخت دیدار و گفت‌وگو کنند.
انگلیس: روسیه هزار مزدور را از آفریقا و سوریه به شرق اوکراین منتقل می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۴۱

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین اعلام کرد که روسیه برای انجام عملیات جنگی در شرق اوکراین یک هزار نیرو مستقر می‌کند.

در سلسله پیام‌های منتشر شده در حساب رسمی توئیتری وزارت دفاع انگلیس ادعا شده است: شرکت نظامی خصوصی روسیه واگنر در شرق اوکراین مستقر شده است. انتظار می رود که آنها بیش از یک هزار مزدور از جمله رهبران ارشد این سازمان را برای انجام عملیات های جنگی مستقر کنند.

بر اساس این ارزیابی ادعایی، روسیه به دلیل تلفات سنگین در اوکراین مجبور شده است که سربازان واگنر را از عملیات در آفریقا و سوریه به اوکراین گسیل دهد.

واگنر از جمله نهادهایی است که انگلیس چندی پیش در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزیر امور خارجه انگلیس البته روز یکشنبه در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد که اگر مسکو به حملات در اوکراین پایان دهد، تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی می‌تواند لغو شود
روسیه: به اتباع کشورهای «غیر دوست» از جمله انگلیس، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه ورود نمی‌دهیم
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۴۰

مسکو اعلام کرد که در حال آماده سازی اقداماتی است تا از ورود اتباع کشورهای "غیر دوست" به روسیه جلوگیری کند؛ از جمله این کشورها می‌توان به انگلیس، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان داشت: پیش‌نویس فرمان ریاست جمهوری روسیه درخصوص اقدامات تلافی‌جویانه ویزا در پاسخ به اقدامات "غیردوستانه" تعدادی از کشورهای خارجی در حال تهیه است.

وزیر خارجه روسیه هیچ توضیحی در مورد اقدامات دقیقی که در حال توسعه است، ارائه نکرد.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمله‌ای را در تاریخ ۲۴ فوریه علیه اوکراین آغاز کرد، غرب تحریم‌های "بی‌سابقه‌ای" را علیه روسیه اعمال کرد و بدین ترتیب روسیه فهرستی از کشورهایی را که "غیر دوست" می‌خواند، گسترش داد.

این فهرست تاکنون شامل کشورهایی از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلیس، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر است.

لاوروف افزود: این اقدامات پاسخی به رفتارهای غیردوستانه آمریکا و کشورهای وابسته که با تحریم‌های غیرقانونی که حقوق شهروندان و اشخاص روسی را نقض می‌کند، خواهد بود.
قطع اینترنت در اوکراین به دلیل حمله سایبری / کی یف: روسیه پشت حملات سایبری قرار دارد
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۳۲

شرکت ارتباطات اوکراین خبر داد که اینترنت این کشور به دلیل حمله سایبری بزرگی قطع شده است.

مقام‌های اوکرینی مدعی هستند که روسیه پشت حملات سایبری به این کشور قرار دارد.
نخست وزیر انگلیس: فشار اقتصادی علیه روسیه را بیشتر می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۳۱

نخست وزیر انگلیس در تماسی پیش از مذاکرات صلح اوکراین- روسیه به ولودیمیر زلنسکی گفت که انگلیس فشار اقتصادی علیه روسیه را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آخرین خبرها را درخصوص مذاکره ارائه داد و همچنین این دو رهبر توافق کردند که در روزهای آینده همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

بوریس جانسون تاکید کرد که انگلیس "فشار اقتصادی" علیه روسیه را حفظ و تقویت خواهد کرد.

دور تازه مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین قرار است از امروز (سه‌شنبه) به میزبانی استانبول برگزار شود. گفت‌وگوهای پیشین فعلا به خاتمه جنگ منجر نشده است و تماس رهبران جهان با دو طرف ادامه دارد.
بایدن: از اظهاراتم درباره پوتین عذرخواهی و عقب نشینی نمی‌کنم
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ - ۰۹:۳۱

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از اظهاراتش مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین نباید در قدرت باقی بماند، عذرخواهی نمی کند و از آنها عقب نشینی نخواهد کرد اما در سیاست آمریکا تغییری ایجاد نشده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: من از هیچ چیز عقب نشینی نمی کنم.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که وی به تغییر سیاست این کشور اشاره نکرده است بلکه اظهارات او بر اساس احساسات وی در آن روز بیان شده اند.

وی گفت: من خشم اخلاقی خود از نحوه برخورد پوتین و اقدامات این مرد ابراز کردم. من به تازگی با آن خانواده ها (اوکراینی) بوده ام. چه آن روز و چه امروز به تغییر سیاست آمریکا اشاره نمی کنم.

بایدن گفت: برای این اظهارات هیچ عذرخواهی نمی کنم.

وی با بیان اینکه اگر پوتین به اقدامات خود ادامه دهد، به فردی منفور در سراسر جهان تبدیل خواهد شد، این موضوع که اظهاراتش می تواند درگیری ها در اوکراین را تشدید کند، رد کرد و گفت چنین عقیده ای ندارم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که آنچه رهبران جهان از اظهارات خارج از متن او در لهستان برداشت کنند نه منجر به تقویت و نه منجر به تضعیف ناتو می شود.

وی با بیان این ادعا که ناتو هیچگاه مانند امروز قوی نبوده است، در توضیحاتی در مورد اظهاراتش در لهستان گفت که در واقع مخاطبش مردم روسیه بوده اند.

وی افزود که آخرین بخش سخنرانی من خطاب به مردم روسیه بود. نه تنها خطاب به مردم روسیه بلکه با همه مردم جهان صحبت می کردم. اینگونه رفتار (پوتین) کاملا غیر قابل قبول است و روش برخورد با آن، تقویت ناتو و حفظ اتحاد آن و کمک به اوکراین است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت برایش مهم نیست پوتین اظهاراتش را به عنوان تنش زا و تشدید کننده تلقی کند.

بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگران است پوتین این سخنان را تشدیدکننده تلقی کند، گفت: برایم مهم نیست که او چه فکر می کند. او کاری که باید انجام خواهد داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین