|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۴۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

رئیس دولت نظامی میانمار در رژه سالانه روز ارتش گفت که حکومت میانمار مخالفان کودتا را نابود خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،  مین آنگ هلائینگ، رئیس دولت نظامی میانمار در رژه سالانه‌ای که تانک‌ها، موشک‌های کامیون سوار، توپخانه و سربازان سوار بر اسب را به نمایش گذاشت، به حدود ۸۰۰۰ پرسنل امنیتی که جمع شده بودند گفت که ارتش تسلیم نمی شود.

او پیش از راهپیمایی روز نیروهای مسلح در نایپیداو، پایتخت ساخت ارتش، گفت که ارتش "دیگر مذاکره نخواهد کرد... و تا پایان" گروه‌هایی را که برای سرنگونی حکومت می‌جنگند، نابود خواهد کرد.

 در حالی که رسانه‌های دولتی زنانی را نشان می‌دادند که در خیابان‌های منتهی به محل رژه صف کشیده بودند تا به سربازان گل بدهند. در همین حال، معترضان ضد کودتا در شبکه های اجتماعی خواستار تظاهرات سراسری «اعتصاب قدرت» در شامگاه یکشنبه شدند. معترضان ضد کودتا روز یکشنبه صبح با در دست داشتن بنرهایی که روی آن نوشته شده بود: «ارتش فاشیست را ریشه‌کن کنید» به خیابان‌ آمدند.

آمریکا و انگلیس روز جمعه تحریم های جدیدی را علیه ارتش میانمار اعلام کردند. اقدامات جدید چند روز پس از آن صورت گرفت که واشنگتن اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که ارتش این کشور علیه اقلیت عمدتا مسلمان روهینجا مرتکب نسل کشی شده است. به گفته یک گروه نظارت محلی، از زمان کودتا بیش از ۱۷۰۰ نفر در سرکوب نظامی مخالفان کشته شده‌اند.

توافق صلح پنج بندی که توسط مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) مطرح شده، از هر دو طرف می‌خواهد که با یکدیگر گفت‌وگو کنند، اما تاکنون پیشرفت اندکی در این خصوص حاصل شده است.

فرمانده ارتش میانمار اظهار کرد: مایلم بگویم که ارتش میانمار موسوم به " تاتماداو" با گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها که مردمان بی‌گناه را کشتند، مذاکره نمی‌کند و آن‌ها را تا آخرین نفر نابود خواهد کرد.

چندی پیش، سازمان ملل در اولین گزارش جامع خود پس از کودتای سال گذشته میانمار اعلام کرد که ارتش این کشور درگیر یک سیستم نقض حقوق بشر شده که اکثر آن‌ها با "جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت" برابری می‌کند.

ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور قدرت را در اول فوریه سال بعد آن به دست گرفت.

ارتش میانمار در همان تاریخ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است. پس از آن اعتراضات مردمی به کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های مسلح حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین