|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۳۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
بر این اساس، اقتصاد جهان که در سال٢٠١٤ با ٢/٢درصد رشد مواجه شده بود با بهبود نسبی در سال٢٠١٥ حدود ٢/٨درصد رشد را تجربه خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی اکونومیست این رقم در سال٢٠١٦ در سطح ٢/٨درصد ثابت باقی خواهد ماند.
نشریه معتبر «اکونومیست» هرساله در آستانه سال نو میلادی، پیش‌بینی خود را از چشم‌انداز اقتصاد کشورهای جهان منتشر می‌کند. در این پیش‌بینی، رشد اقتصادی، سرانه تولید ناخالص داخلی (براساس دو معیار قیمت‌های جاری و برابری قدرت خرید)، نرخ تورم و جمعیت کشورها بیان می‌شود. به‌علاوه هر سال ١٠‌کشور برتر که از دید واحد تحقیقات این نشریه بهترین و بدترین وضعیت رشد اقتصادی را در سال مورد‌نظر به ‌خود اختصاص خواهند داد، معرفی می‌‌شوند. در نوشتار حاضر از آخرین شماره این گزارش که در ژانویه٢٠١٥ منتشر شد، استفاده شده است.

بر این اساس، اقتصاد جهان که در سال٢٠١٤ با ٢/٢درصد رشد مواجه شده بود با بهبود نسبی در سال٢٠١٥ حدود ٢/٨درصد رشد را تجربه خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی اکونومیست این رقم در سال٢٠١٦ در سطح ٢/٨درصد ثابت باقی خواهد ماند.

همچنین براساس پیش‌بینی این نهاد؛ بالاترین رشد اقتصادی در سطح جهان در سال٢٠١٥ مطابق سال‌های گذشته متعلق به جنوب آسیا (چین و هند) و منطقه اقیانوسیه با ٥/٧درصد خواهد بود.
منطقه صحرای آفریقا و خاورمیانه و شمال آفریقا به ترتیب با پیش‌بینی ٤/٥ و ٣/٥درصد رشد در مکان‌های بعدی قرار دارند. رشد اقتصادی منطقه اروپا (شامل روسیه) در سال پیش‌رو بهبود یافته و به یک درصد خواهد رسید. همچنین کشورهای اروپای‌غربی با پیش‌‌بینی رشد اقتصادی ١/٤درصدی، وضعیت نسبتا باثباتی را تجربه خواهند کرد. منطقه آمریکای شمالی (شامل ایالات متحده آمریکا و کانادا) در سال٢٠١٥ با ٣/٢درصد رشد مواجه خواهد شد. پیش‌بینی اکونومیست نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال٢٠١٥ با ٣/٢درصد رشد مواجه می‌شود که نسبت‌به سال گذشته میلادی یک واحد درصد بیشتر است. آمریکای‌لاتین نیز طی سال مذکور، رشد اقتصادی ٢/٢درصدی را تجربه خواهد کرد. همچنین ١٠کشور با بالاترین و پایین‌ترین رشد اقتصادی در این گزارش معرفی شده‌اند. بر همین اساس؛ پاپوا گینه‌نو با حدود ١٥درصد، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است که بخش عمده این افزایش به جهت سرمایه‌گذاری در تولید گاز طبیعی است. ترکمنستان، کنگو، لائوس، ساحل عاج، جمهوری کنگو، موزامبیک، تانزانیا، سریلانکا و کامبوج از جمله کشورهایی هستند که بالاترین رشد اقتصادی را در سال٢٠١٥ به‌خود اختصاص خواهند داد.

براساس پیش‌بینی اکونومیست، سیرالئون با منفی ٤/٥درصد پایین‌ترین رشد اقتصادی را در سال میلادی پیش‌رو تجربه خواهد کرد.

اقتصاد کشورهای ماکائو، روسیه، گینه‌استوایی، ونزوئلا، اوکراین، تیمور شرقی، پورتو‌ریکو، صربستان و کرواسی نیز بر اساس این گزارش رشدهای منفی را پیش‌رو خواهند داشت.




منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین