کد خبر: ۳۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰


بر اساس گزارش شبکه ان.بی.سی نیوز، تحلیلگران می‌گویند، عکس‌های ماهواره‌ای جدید نشان دهنده اولین تلاشهای کره شمالی بعد از چند سال به منظور اجرای ساخت و سازهای جدید در یک سایت مهم آزمایش هسته‌ای خود است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ان.بی.سی نیوز، تحلیلگران می‌گویند عکس‌های اخیرا گرفته شده توسط ماهواره‌ها، نشان دهنده ساخت ساختمان‌های جدید و دیگر نشانه‌های فعالیت در تاسیسات آزمایش هسته‌ای "پانگی-ری" کره شمالی هستند؛ موضوعی که نشانه‌ای نگران کننده در خصوص احتمال برنامه‌ریزی کره شمالی برای از سر گیری آزمایش بمبهای هسته‌ای بعد از ادعایش در خصوص از بین بردن این سایت در سال ۲۰۱۸ است.

جفری لوئیس، تحلیلگر واحد مطالعات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مرکز جیمز مارتین وابسته انستیتوی مطالعات بین الملل میدلبری که رهبری بررسی این تصاویر را بر عهده داشته، گفت که این تصاویر که روز جمعه توسط شرکت ماهواره‌ای تجاری مکسر گرفته شده است و تحلیل واحد مذکور حاکی از وجود نشانه‌های اولیه فعالیت در سایت آزمایش هسته‌ای پانگی ری هستند.

لوئیس این فعالیت‌ها را در سطح "بسیار مقدماتی" خواند.

این تغییرات، از جمله آنچه که به اعتقاد تحلیل‌گران ساخت یک ساختمان جدید است، اولین نشانه‌های کار در این سایت از زمانی است که کره شمالی به صورت نمایشی  منفجر ساختن تونلهای آن را به صورت ویدیویی در مه ۲۰۱۸ نشان داد.

کره شمالی در آن زمان از تعداد کمی از خبرنگاران دعوت کرد تا شاهد برچیده شدن این سایت آزمایش هسته‌ای باشند. روزنامه نگاران  شاهد مجموعه‌ای از انفجارها که ورودی‌های تونل ها را بسته و برخی ساختمان‌ها را تخریب کردند، بودند.

در ماه ژانویه، کره شمالی اعلام کرد که "تدابیر اعتمادسازی را که به ابتکار خود و بر مبنای قبلی اتخاذ کرد را مورد تجدید نظر قرار داده و به ‌سرعت به بررسی مجدد از سر گیری همه فعالیتهایی که قبلا موقتا تعلیق شدند می پردازد.

لوئیس گفت: "ما سایت آزمایش هسته‌ای پانگی-ری را از نزدیک زیر نظر داشته ایم تا نشانه‌هایی مبنی بر آغاز تعمیرات در این سایت توسط کره شمالی را تشخیص دهیم."

او گفت: در تصویر، ما نشانه‌های اولیه فعالیت در سایت جدید، از جمله ساخت ساختمانب جدید، تعمیر ساختمانی دیگر و احتمالاً مقداری چوب و خاک اره را می‌بینیم. کره شمالی از مقدار قابل توجهی چوب در این سایت هم برای ساختمان ها و هم برای نگه داشتن تونل ها استفاده می کند. این تغییرات تنها در چند روز گذشته رخ داده اند.

لوئیس گفت که این فعالیتهای ساخت و ساز و تعمیر ممکن است نشان دهنده این باشند که کره شمالی تصمیمی درباره وضعیت این سایت آزمایش هسته‌ای گرفته است و یک احتمال این است که قصد دارد این سایت را به حالت آمادگی برای از سرگیری آزمایش مواد انفجاری هسته ای بازگرداند.

لوئیس اظهار کرد، همانطور که گفته شد، این سایت آزمایش هسته‌ای هم اکنون ماه ها، اگر نگوییم سال ها، از رسیدن به وضع آماده برای انجام انفجارهای هسته‌ای در آنجا توسط کره شمالی فاصله دارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین