|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۳۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

خبرگزاری "رویترز" اعلام کرد، ولیعهد عربستان سفر به چین برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی پکن را لغو کرد برای اینکه در زمان تماس رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان در کنار او باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۰ فوریه رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره تحولات منطقه‌ای و مسائل مشترک از جمله حملات انصارالله به عربستان و تضمین ثبات جهانی نفت گفتگو کرد.

دو طرف بر تضمین ثبات انتقال جهانی نفت و اهمیت حفظ توازن بازارهای نفت تاکید کرد.

روابط ریاض و واشنگتن به دنبال عملیات ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ توسط یک تیم عربستانی دچار تنش شد. بایدن از گفتگوی مستقیم با محمد بن سلمان خودداری می‌کند. مقامات عربستان به درخواست‌های رویترز برای واکنش نشان دادن پاسخی ندادند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در زمانی که مسائل انرژی و امنیت مسائل سیاسی مهمی برای هر دو کشور هستند اما ما به جزئیات مشارکت‌های دیپلماتیکمان نمی‌پردازیم. محمد بن سلمان می‌خواهد از قدرت نفتی کشورش برای تحقق اهداف خود استفاده کند. یکی از این اهداف این است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا او را حاکم واقعی عربستان بداند.

منابع اعلام کردند که این یکی از دلایل مقاومت محمد بن سلمان در برابر فشار آمریکا برای تولید بیشتر نفت با هدف کاهش قیمت نفت است که از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است. همچنین با هدف ابقای توافق نفتی ریاض با مسکو است.

یک منبع آگاه اعلام کرد، عربستانی‌ها قبل از برآوردن خواسته‌های آمریکا درخواست‌هایی دارند که در رأس این درخواست‌ها پرونده یمن و به رسمیت شناختن ولیعهد عربستان به عنوان حاکم فعلی این کشور است. تنها برگ برنده محمد بن سلمان سیاست نفت برای فشار بر آمریکایی‌ها است. واشنگتن مایل است ائتلاف تولید کننده نفت معروف به "اوپک پلاس" هرچه سریع‌تر تولید را افزایش دهد تا قیمت‌های نفت که بالا رفته حفظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به تقویت سامانه‌های دفاعی عربستان پایبند هستیم و مذاکرات قوی درباره کمک به عربستان برای بهبود توانایی‌اش برای دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی یمن و اماکن دیگر منطقه داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین