|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۳۳۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

وزیر دفاع انگلیس مدعی شد، به دلیل مماشات "فاجعه‌بار" غرب در مقابل آنچه که او "رژیم مرگبار" ولادیمیر پوتین دانست، غربی‌ها با "توهمات" این رئیس‌جمهوری روسیه به مدت ۱۰ سال روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس همچنان که اولین گزارشها در خصوص ورود سربازان روسیه به شهر کی یف در اینترنت انتشار یافت اقدام به مصاحبه با نشریه میل آن ساندی کرد. این وزیر دفاع انگلیس در واکنش به گزارشها درباره اینکه شهروندان اوکراینی دستور یافته اند به سمت مهاجمان کوکتل مولوتوف پرتاب کنند اظهار کرد: ماهیت جنگ این است که همه در آن درگیر هستند.

او سپس با اشاره به نبرد مشهور به نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم که با برآورد حدود دو میلیون تلفات پایان یافت، به هزینه انسانی حمله کرملین به اوکراین اشاره کرده و گفت: وقتی هر گوشه خیابان یک منطقه کشتار است، میزان تلفات به طور نجومی بالاست. نبرد استالینگراد خاطر اکثر مردم شوروی را به دلیل کل هزینه ای که تصرف این شهر به همراه داشت سوزاند.

والاس که یک سرباز سابق است، در مورد حمله ولادیمیر پوتین به کی یف می‌گوید: "این برای او هزینه دارد". وزیر دفاع انگلیس اظهار کرد، در یک محیط شهری، "حمله با یک بمب بنزینی به پشت یک جیپ نظامی به اندازه یک موشک موثر است" در حالی که اذعان کرد ولادیمیر پوتین ممکن است یک دهه دیگر همچنان در قدرت باشد.

او ادامه داد: هنگامی که کی یف سقوط کند، اوکراین احتمالاً وارد جنگی چریکی خواهد شد. همانطور که در عراق دیدیم، حمله به یک کشور کاملاً ساده است اما اشغال یک کشور ۴۴ میلیونی به طرزی باور نکردنی سخت است. کاری که پوتین امروز انجام داده است، بذرهایی پایان نهایی کار پوتین را خواهد گذاشت، چه ۱۰ سال دیگر چه یک سال دیگر. اجساد را نمی توان پنهان کرد.

والاس گفت: هر اقدام مبتنی بر مقاومت، اساسی است که در نهایت منجر به شکست پوتین می‌شود.

والاس که این مصاحبه را در محل دفاتر وزارت دفاع انگلیس پس از گذراندن یک روز در جلسات پی در پی گزارش دهی انجام داد، می‌گوید "پوتین توهم‌زده اشتباه محاسباتی کرده و این تصور اشتباه را پیدا کرده که مردم اوکراین با آغوش باز از او استقبال خواهند کرد."

اما او هشدار می‌دهد که این مساله ممکن است حتی جنگ را بیرحمانه تر سازد و روسیه به "خشونت کامل" متوسل شود.

او خاطر نشان کرد: اتفاقات ۴۸ ساعت گذشته پوتین را از بابت اینکه اوکراینی‌ها پرچم خوشامدگویی به اهتزاز در نمی‌آورند و این که او یک آزادی‌بخش نیست، غافلگیر کرده اند. در حالی که من فکر می‌کنم او خودش را متقاعد کرده بود که چنین است. در واقع، او منفور واقع شد.

والاس می‌گوید، ارتش روسیه "توسط سازمانی اداره می‌شود که دیدگاهش در مورد استفاده از زور و قوانین جنگ، به دور از پارامترهای عادی هر کس دیگری است. نحوه عملکرد آنها در چچن و سایر درگیری‌ها این طور است. زمانی که به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند از خشونت کامل استفاده می‌کنند. ما تاکنون گزارش هایی از گلوله باران و حمله به املاک و مکان های غیرنظامی دیده ایم."

والاس ادعا کرد که کمی قبل از انجام این مصاحبه، گزارش حمله به یک مهدکودک را به او دادند.

او می گوید، پوتین برنامه اش این است که تبدیل به یک "تزار فاجعه بار" شود، اما نباید به او اجازه موفقیت داد. این وزیر دفاع انگلیس نسبت به رهبرانی در جهان که در زمان الحاق کریمه توسط رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۴ تنها کنار ایستاده و نظاره کردند اظهار عصبانیت کرد.

او بیان کرد: در مجموع، تقصیر غرب پس از ۲۰۱۴ مماشات کردن است. در مجموع، غرب بهای اجازه دادن به تصرفات یک قلدر را می پردازد.

وی افزود که از سال ۲۰۱۴ انگلیس یکی از کشورهای پیشرو در کمک به اوکراین برای تقویت توانمندی هایش بوده است.

اما والاس ۵۱ ساله از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، به خاطر پذیرش پوتین به عنوان "مهمان افتخاری" در مراسم تشییع جنازه ژاک شیراک در سال ۲۰۱۹، انتقاد کرد. او به یاد می آورد، در آن زمان در حالی که در فاصله نه چندان دوری از رئیس جمهور روسیه نشسته بود به این فکر می کرد بعد از رخ دادن حملات با ماده شیمیایی نوویچوک در سالزبری انگلیس، پوتین نباید آنجا باشد.

شب قبل از انجام این مصاحبه، رئیس جمهور اوکراین گفت که کشورش به حال خودش رها شده تا تنها بجنگد. والاس می‌گوید: "ما نمی‌توانیم هر کاری را که می‌خواهیم برای اوکراین انجام دهیم" و بر ریسک بالای بروز یک جنگ تمام عیار با روسیه در صورت ورود یک همپیمان از ناتو به اوکراین تاکید کرد.

او در عین حال درخواست‌های برخی نمایندگان محافظه‌کار کشورش برای اعمال یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد و گفت این پیشنهادات "چرند" هستند. او اضافه می‌کند: "آیا می‌دانید چگونه باید آن را اعمال کنید؟ شما مجبور می شوید جنگنده های روسی را ساقط کنید. این  منجر به جنگ در اروپا می شود."

والاس درباره هم حزبی های محافظه‌کارش که از طرح اعمال منطقه پرواز ممنوع حمایت می‌کنند - از جمله توبیاس الوود، رئیس کمیته منتخب دفاعی و دیوید دیویس، وزیر سابق کابینه - می‌گوید، آنها "به استودیوهای تلویزیون می روند و این حرفها را بدون در نظر گرفتن پیامدها برای جهانی که باید در آن زندگی کنیم، پخش می‌کنند."

این وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این سوال که پیام او به والدین مواجه شده با این سوال فرزندانشان که آیا ما به سمت یک جنگ جهانی می رویم چیست، می گوید: "من می ترسم در دوران امروز جنگ جهانی سوم حدود یک ساعت طول بکشد. به همین دلیل است که ما تمام وقت خود را صرف اجتناب از جنگ جهانی سوم می کنیم."

او می‌گوید سه فرزندش در مورد آن مضطرب هستند و قدرت رسانه‌های اجتماعی "همه ما را می‌ترساند". او می‌افزاید: "مسائل اوکراین، که در واقع خیلی دور است، در تلویزیون‌های ما، رسانه‌های اجتماعی و از جمله در تیک تاک انعکاس می یابند. و من اول از همه می‌گویم، همانطور که خود در قبال فرزندانم این طور عمل می کنم، باید اطمینان حاصل کنیم به تنظیم آنچه که آنها تماشا می‌کنند کمک می‌کنیم. به عنوان یک دولت و به عنوان یک پدر و مادر. ذهن های جوانان به طرز وحشتناکی مضطرب هستند.

والاس معتقد است مرحله بعدی درگیری به شورش و جنگ چریکی کشیده خواهد شد.

او در پاسخ به این که آیا انگلیس در این مورد کمک خواهد کرد می‌گوید: من فکر می‌کنم که ما آن را به عنوان یک مرحله در یک نوبت در نظر بگیریم.

اما او می افزاید: ما انگلیسی ها در مقابل قلدرها می ایستیم. ماموریت ما در بریتانیا این است که پوتین باید شکست بخورد. او باید در به چالش کشیدن ارزش های ما و معماری امنیتی اروپای ما شکست بخورد. او باید به خاطر کاری که در اوکراین انجام داده است شکست بخورد. چه او در هفته آینده شکست بخورد، چه ماه آینده یا یک دهه دیگر، باید شکست بخورد.

وی افزود: این مساله می‌تواند یک دهه طول بکشد. اما غرب به اندازه کافی بزرگ، به اندازه کافی ثروتمند، به اندازه کافی پیچیده است که در صورت نیاز آن هزینه را بپردازد. و باید این هزینه را بپردازد. آزادی رایگان نیست.

والاس گفت: ما شاهد طلوع یک مرز جدید برای اروپا هستیم که موج‌های آن به سواحل ناتو خواهد رسید.

بن والاس با تکرار مواضع همکارش، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس می گوید که پوتین در اوکراین متوقف نمی شود و همچنین می افزاید که علاوه بر وجود نگرانی در مورد کشورهای حوزه بالتیک، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان می توانند اهداف بعدی باشید.

او خطاب به آن کشورها می‌گوید: مراقب باشید، زیرا او همچنین واقعاً فکر نمی‌کند شما هم مستقل باشید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انگیس می‌تواند از حملات سایبری علیه پوتین استفاده کند، می‌گوید: تاکتیک‌های زیادی علیه پوتین وجود دارد، من قرار نیست در مورد هر یک از آنها اظهار نظر ‌کنم.

او اضافه کرد که منظورش گزینه‌هایی است که به طور عمومی باید در برابر دشمنان استفاده شوند نه مورد خاصی از آنها.

وزیر دفاع انگلیس در مورد مساله مواجهه غرب با حملات سایبری، می گوید که همه باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند. او هشدار می دهد که "همه ما بیش از حد به فناوری وابسته هستیم"که این ما را در معرض حملات قرار می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین