کد خبر: ۳۳۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

تسنیم: تقی‌پور گفت: من در جلسه رأی‌گیری کلیات سه بار گفتم که موافقان و مخالفان صحبت کنند، اما هیچ‌یک از اعضا مخالف نبودند و فقط آقای رشیدی اگرچه عضو نبود، به‌عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد.

تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس شورای اسلامی در نشست با خبرنگاران که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: اگر رسانه‌ای‌ها کمک می‌کردند و کمک کنند تا بیشتر به متن این طرح بپردازیم، بسیاری از حاشیه‌ها حذف می‌شود.

وی افزود: از 18 مهر تاکنون چهل جلسه توسط کمیسیون برگزار شد سیزده جلسه پخش رسانه‌ای شد اما الباقی چون در مرکز پژوهش‌ها و جاهای دیگر برگزار شد امکان پخش نبود، اما صورت‌جلسات آن موجود است، ما تنها کمیسیونی در مجلس هستیم که تمامی جلسات رسمی‌ آن پخش می‌شود.

تقی‌پور بیان کرد: نسخه‌ای که روز سوم اسفند درخصوص آن کلیات رأی‌گیری شد، بعد از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک آماده شد، البته 25 آذر نسخه را برای رأی‌گیری آماده داشتیم اما همان روز یا روز قبل، نامه‌ای از طرف وزیر ارتباطات ارسال شد که "ما نظراتی داریم که شما بعد از نظرات ما رأی‌گیری کنید"، ازاین‌رو ما رأی‌گیری نکردیم، اول آذر جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، وزیر ارتباطات و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و... برگزار شد، در آن جلسه قرار شد مقداری تأمل کنیم و از توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک ادامه داد: نهم آذر جلسه کمیسیون تشکیل شد، در آنجا اعضا رأی دادند که کارگروه مشترکی بین کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها ایجاد شود و نظرات اعمال شود. نظرات طی شش ماه از اتحادیه‌ها و... جمع‌آوری شده بود. مهلت کارگروه ده روز بود و سپس بیست روز تمدید شد که در نهایت نسخه 5 دی و ویرایش بهمن آماده شد.

تقی‌پور گفت: نسخه‌های قبلی در عین حال که نکات مهمی داشتند، مورد احترام بودند و قابلیت بررسی و تبدیل شدن به قانون داشتند، اما در این نسخه موضوع قانون را به چند بحث محدود کردیم به همین دلیل هم اسمش تغییر کرد، ازاین‌رو روی تنظیم مقررات تأکید کردیم در هسته مرکزی این بحث، شورای‌عالی فضای مجازی داریم، اما در سطح پایین‌تر تکالیف روشن نیست. نظام حکمرانی لایه‌های دیگری دارد و آن لایه‌ها قانون‌گذاری، تنظیم‌گری، اجرا و کاربران و مردم هستند که نقش اصلی دارند، پس باید به این 5 مقوله توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: آخرین قانون در این حوزه مربوط به 13 سال پیش است، ما یک خلأ و نقص جدی در این حوزه داریم. عده‌ای مغالطه می‌کنند و می‌گویند با وجود شورای‌عالی فضای مجازی نیاز به قانون نداریم. رهبری در خصوص شورای‌عالی فضای مجازی فرمودند که به مصوبات ترتیبات قانونی داده شود. اکثر حقوقدانان معتقدند که جای قانون‌گذاری مجلس را هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند بگیرد.

وی ادامه داد: تمرکز طرح بر تنظیم مقررات است، درخواست می‌کنم از متن صحبت شود تا دچار حاشیه نشود، فصل اول تعاریف است فصل دوم به نظام تنظیم مقررات پرداخته است در ماده دو گفتیم کمیسیون عالی مربوط به شورای‌عالی فضای مجازی است و نمی‌توانیم ترکیب آن را تغییر بدهیم پس ساختار روشن و منسجم است، ذیل این کمیسیون، تنظیم‌گرها وجود دارد که اکنون برخی تنظیم‌گر وجود دارد، اما در خصوص فضای مجازی نداریم. طبق این قانون اجازه داده می‌شود آن‌جایی که تنظیم‌گر وجود ندارد، تنظیم‌گر ایجاد شود.

تقی‌پور اضافه کرد: در فصل سوم به الزامات دستگاه‌های اجرایی پرداختیم و هیچ تزاحمی با قوانین دیگر ندارد در خصوص امنیت فضای مجازی، به‌خلاف آنکه شاهد جوسازی بودیم که تعداد نظامی‌ها زیاد شده است، کارگروهی در ماده 9 ایجاد شد که نسبت به امنیت اطلاعات و ارتباطات در گذرگاه‌های مرزی تصمیم می‌گیرد، رئیس آن رئیس مرکز ملی فضای مجازی است و در آن کارگروه تصمیم گرفته می‌شود که چه نهادی چه اقدامی انجام دهد. در ماده 11 به حفظ حریم خصوصی اشاره شده است و کارگروهی باید به ریاست قوه قضائیه تشکیل شود تا از حریم خصوصی افراد در فضای مجازی محافظت کند.

وی ابراز کرد: از دید رقبا و منتقدان از 22 بند انگار تنها دو کلمه مهم است، در این قانون 22 بند حمایتی نوشته شده است. مواد 12 تا 14 حمایت و دستورالعمل حمایتی از کاربران فضای مجازی است. فصل 6 حمایت از حقوق کاربران است، البته ادعا نداریم که کامل است.

وی با تأکید به اینکه نباید داده‌های مردم غارت شود، خاطرنشان کرد: در فصل هفتم برای اولین بار ضمانت اجرا را تعیین کردیم، شورای‌عالی فضای مجازی ده سال است فعالیت می‌کند و مصوبات خوبی داشته است، اما اجرا نمی‌شود. گله این بود که "چون قانون قضایی نداریم، ضمانت اجرایی ندارد"، در اینجا ضمانت اجرایی تعیین کردیم. این قانون پایه خوبی برای نوشتن قوانین بعدی است. مهمترین مسئله امروز تنظیم مقررات است. ما قطعاً نیازمند قوانین دیگری در مورد محتوا، کسب‌وکارهای مالی و پولی هستیم که در خصوص کسب‌وکارها وزارت اقتصاد باید اقدام به نگارش کند تا اموال مردم غارت نشود.

تقی‌پور در خصوص درخواست نمایندگان برای بازگشت طرح به صحن گفت: ما درخواست کردیم در جلسات عمومی و فراکسیون‌ها وقتی به ما داده شود، اما ساختار مجلس به‌گونه‌ای نیست که وقت دو سه ساعتی به ما داده شود تا طرح را به‌طور کامل توضیح بدهیم، تنها ارتباط مکتوب داریم که طرح را به آن‌ها بدهیم.

تقی‌پور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: من در جلسه رأی‌گیری کلیات سه بار گفتم که "موافقان و مخالفان صحبت کنند"، اما هیچ‌یک از اعضا مخالف نبودند، و فقط آقای رشیدی اگرچه عضو نبود، به‌عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد، پس از او موافقی هم صحبت نکرد.

تقی‌پور گفت: ما وظیفه جدید و تعیین تکلیفی برای شورای‌عالی فضای مجازی تعریف نمی‌کنیم و تنها تعیین مصادیق می‌کنیم. ماده دو اگر به‌طور کامل مطالعه شود، در پیوست احکام شورای‌عالی فضای مجازی است.

وی ادامه داد: در شبکه ملی اطلاعات، محدودیت پهنای باند نداریم و چون داخلی است، پول بین‌الملل نمی‌دهیم. شبکه ملی اطلاعات ارزان و مناسب برای کسب‌وکار است، چنین اتفاقی در کره جنوبی افتاده است، اما دشمن برای ایران سیاه‌نمایی می‌کند. برای اینکه استقلال داشته باشیم و کلید در دست رقیب نباشد، مدیریت پهنای باند باید در داخل کشور باشد. یازده سال است که ادعا می‌کنند "ایران اینترنت را قطع می‌کند."، ما به‌دنبال قطع ارتباط نیستیم. استقلال و شبکه ملی اطلاعات به‌دنبال قطع ارتباط نیست شبکه ملی همه ویژگی‌ها را کنار استقلال و امنیت دارد.

تقی‌پور همچنین در پاسخ به این انتقاد که پیوست رسانه‌ای برای بررسی این طرح آماده نشد، گفت: پیوست رسانه‌ای برای این طرح داریم اما نتوانستیم اجرا کنیم، چون مجلس ساختاری برای این کار ندارد، هیچ اعتباری هم نداریم. از روز اول آن پیوست نوشته شد، این انتقاد را باید به روابط عمومی مجلس وارد کرد.

وی ادامه داد: سخنان وزیر و اطلاعیه روابط عمومی وزارتخانه به‌دقت خوانده شود. ما رأی‌گیری را به تأخیر انداختیم تا نظرات وزارت را اعمال کنیم، جلسات متعددی برگزار شد، در کلیات ما نظر آنان را با اکثریت گرفتیم، نظرات وزیر در خصوص جزییات است، خودم و دیگران نیز نظراتی داریم، وزارت مخالف نیست.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که این قانون انجام می‌دهد، تبعیض بین خارجی‌ها و داخلی‌ها را برمی‌دارد، قانون آن‌ها را پاسخگو می‌کند، هر کاربری باید در برابر یک تنظیم‌گر پاسخگو باشد و هر نهادی مثلاً یک نهاد امنیتی نظری دارد باید به آن تنظیم‌گر بدهد، ما جلوی بی‌قانونی و رکود کسب‌وکارها را می‌گیریم.

الهیان نیز گفت: تغییر در پلت‌فرم‌های خارجی صورت نمی‌گیرد، اما اگر می‌خواهد بلایی سر کاربران بیاورد، باید تدابیر داشته باشیم. اگر آن‌ها خواستند شیطنتی کنند، ما نباید اجازه بدهیم که بحران ایجاد کنند.

ویس‌کرمی عضو کمیسیون مشترک نیز گفت: در قبال فضای مجازی سه رویکرد منفعل، بدبین‌ها و تمدنی است رویکرد منفعل جریان غربگراست که اگر کشور دست آن‌ها بیفتد نتیجه آن اوکراین امروز می‌شود. آن‌هایی هم که بدبین هستند، آدم امروز نیستند.

وی افزود: کسب‌وکار مردم در این فضاست و برای ما مهم است‌، جنگ عقاید نیز در این فضاست و باید حضور فعال در این فضا داشته باشیم، اگر قانون‌گذاری نکنیم، یعنی رها کردن و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد. هرچه موضوع پیچیده‌تر باشد، نیازمند قانون‌گذاری سریعتر است، این قانون‌گذاری در راستای معیشت مردم است.

کرمی بیان کرد: برخی می‌گویند "با دنیا هماهنگ شویم"، اما وقتی می‌گوییم با دنیا هماهنگ شویم، سروصدایشان بلند می‌شود، بی‌قانونی، فضا را برای مخلّان و دزدان فراهم می‌کند، در فضای امن می‌توان کسب‌وکار داشت.

وی تصریح کرد: کاهش سرعت اینترنت ربطی به این قانون ندارد، اتفاقاً اگر الآن این قانون بود، می‌توانستیم تشخیص بدهیم چه‌کسی این کار را انجام داده است.

ویس‌کرمی گفت: نمایندگان پذیرفتند که قانون نوشته شود، اکنون بحث بر سر 85شدنی اصل و طرح در صحن است.

وی همچنین گفت: آقای تقی‌پور هیچ نفع شخصی ندارد، آن فردی هم که گفته می‌شود عضو شرکت خصوصی است، تشابه اسمی است.

خانم الهیان گفت: درخواست نمایندگان برای بازگشت به صحن، برای این است که نظرات خود را بیان کنند. اتاق‌های فکری در حال برنامه‌ریزی است تا فکر و ذهن مردم را نسبت به این طرح و نمایندگان بدبین کند، یک جنگ شناختی در جریان است و دشمنان نمی‌خواهند ساماندهی فضای مجازی صورت بگیرد.

یزدی‌خواه نیز گفت: نفرات عضو کمیسیون مشترک از طرف کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند، دیگر نمایندگان می‌توانند حضور پیدا کنند و نظراتشان را بیان کنند، اما حق رأی ندارند، آن نماینده حق رأی نداشت و نظراتش را گفت، ما با گروه‌های مختلف جلسه داشتیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین