|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۳۳۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد موضع آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای کشورهای خواهان عضویت و واجد شرایط باز است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود که هر کشوری باید برای تعیین سیاست داخلی و خارجی و همکاری های خود آزاد باشد.

وی که در پاسخ به سوالی درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو سخن می گفت، ادامه داد تصمیم گیری برای پیوستن به ناتو بر عهده فنلاند و سوئد است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد موضع ثابت آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای همه علاقه مندان واجد شرایط باز است.

ند پرایس اضافه کرد: اگر کشوری بخواهد به عضویت ناتو درآید تصمیم گیری در مورد آن تنها بر عهده ناتو است نه هیچ کشور دیگری.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیامدهای سیاسی و نظامی جدی خواهد داشت و از طرف مسکو بی پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش راشاتودی، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که تلاش های مداوم ناتو برای کشاندن آن کشورها به مدار منافع و سیاست های فرصت طلبانه اش، از سوی روسیه بی توجه نمانده است.

وی افزود: کاملا بدیهی است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تبعات سیاسی و نظامی جدی ای خواهد داشت که مستلزم پاسخ کافی از طرف روسیه است.

ناتو نسبت به آنچه تعمیق همکاری با فنلاند و سوئد خوانده، ابراز رضایتمندی کرده است.

ناتو در اجلاسی که ماه ژوئن (خرداد) برگزار شد، نسبت به تقویت بیشتر این روابط در حمایت از امنیت مشترک و از جمله با آماده سازی مدیریت بحران، رزمایش ها و تبادل اطلاعات و تحلیل ها وعده داد.

همچنین در جریان سفر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به استکهلم و هلسینکی در اواخر ماه اکتبر (آبان)، این مواضع تکرار شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین