|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۳۳۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
اقتصاد روسیه به‌شدت متکی به غرب است به‌طوری که بیش از یک سوم کل تجارت خارجی روسیه با اتحادیه اروپا است و اروپا مشتری ۸۰ درصد از کل گاز صادراتی و نیمی از نفت و محصولات نفتی صادراتی این کشور است.

به‌دنبال حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین، شاخص «بازار سهام مسکو» در روز پنجشنبه پنجم اسفند، ۳۵ درصد سقوط کرد و روبل، واحد پول روسیه، نیز بیش از ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد.

همچنین شاخص سهام «سیستم تجارت روسیه» که بخشی از «بازار سهام مسکو» و متکی به نقل و انتقالات مالی از طریق دلار آمریکا است، روز پنج‌شنبه ۵۰ درصد افت کرد.

روبل در معاملات روز پنج‌شنبه به کمترین ارزش خود طی سال‌های گذشته رسید و هر دلار آمریکا تقریبا با ۹۰ روبل معامله شد.

اقتصاد روسیه به‌شدت متکی به غرب است به‌طوری که بیش از یک سوم کل تجارت خارجی روسیه با اتحادیه اروپا است و اروپا مشتری ۸۰ درصد از کل گاز صادراتی و نیمی از نفت و محصولات نفتی صادراتی این کشور است.

اتحادیه اروپا و آمریکا روز سه‌شنبه تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کردند اما با آغاز حمله گسترده نظامی روسیه به اوکراین، انتظار می‌رود تحریم‌های سنگین‌تری علیه کرملین وضع شود.

در این میان، قیمت نفت شاخص برنت در روز پنج‌شنبه با افزایشی بیش از هشت درصدی به حدود ۱۰۵ دلار برای هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ است.

روسیه هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که ۶.۵ میلیون بشکه آن صادر می‌شود و نیمی از صادرات نفت این کشور راهی اروپا می‌شود.

در طرف مقابل، سهم روسیه در تامین نفت و گاز اروپا نیز به ترتیب ۲۶ درصد و ۴۰ درصد است.

بر اساس توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، روسیه متعهد شده بود که در ماه دسامبر پارسال روزانه ۱۰۰ هزار بشکه و در ماه ژانویه امسال نیز به همین میزان به تولید نفت خود اضافه کند؛ اما چنین کاری نکرده و حمله نظامی به اوکراین و احتمال اخلال در بازار نفت باعث شده است که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار برسد.

کارستن فریچ، تحلیلگر ارشد کومرتس‌بانک آلمان، به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر تحریم‌های غرب بر نقل‌وانتقالات مالی حاصل از فروش نفت روسیه، بانک‌های این کشور و بیمه محموله‌های نفتی تاثیر منفی بگذارد، احتمال اخلال در عرضه جهانی نفت وجود دارد.

روسیه به تنهایی سهمی بیش از ۱۰ درصدی در کل تولید نفت جهان دارد و اخلال طولانی‌مدت در صادرات نفت این کشور می‌تواند بازارهای جهانی نفت را با بحران مواجه سازد.

آقای فریچ گفته است حداقل سه مشتری بزرگ نفت روسیه روز پنج‌شنبه قادر به باز کردن «اعتبارنامه» (ال‌‌سی) در بانک‌های غربی برای خرید نفت روسیه نشده‌اند.

در این میان، شاخص بورس‌های اروپایی در روز پنجشنبه نیز بین سه تا پنج درصد افت کرد و ارزش یورو بیش از دو درصد کاهش یافت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین