|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۳۳۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
در همین زمینه «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند روز سه‌شنبه در جریان میزگردی در پاریس عنوان داشت: شما می‌توانید این دیدگاه را داشته باشید که همه چیز در جهان به یکدیگر مرتبط است. اما... مشکلات مختلف دارای تاریخ، پیشینه و بازیکنان متفاوتی هستند و از طرفی انتقال مشکلات از صحنه‌ای به صحنه‌ای دیگر "گمراه کننده" است.

وزیر خارجه هند گفته است که انتقال و ارتباط تنش‌های بین روسیه و اوکراین در منطقه دونباس به "تشدید احتمالی خصومت‌ها بر سر تایوان"، او را "ناراحت و آزرده خاطر" می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس چندی پیش مدعی شد که "صدا و پژواک" تنش‌های اوکراین در تایوان و آسیای شرقی شنیده خواهد شد و به نوعی این زنگ خطر را برای تایوان به صدا در آورد و همچنین افزود که اگر کشورهای غربی نتوانند به وعده‌هایشان در حمایت از حاکمیت اوکراین موفق شوند، پیامدهای این رویداد گریبانگیر سراسر جهان خواهد شد.

در همین زمینه «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند روز سه‌شنبه در جریان میزگردی در پاریس عنوان داشت: شما می‌توانید این دیدگاه را داشته باشید که همه چیز در جهان به یکدیگر مرتبط است. اما... مشکلات مختلف دارای تاریخ، پیشینه و بازیکنان متفاوتی هستند و از طرفی انتقال مشکلات از صحنه‌ای به صحنه‌ای دیگر "گمراه کننده" است.

وی افزود: برای ما به عنوان کشوری در منطقه هند-اقیانوس آرام، این مشکلات در این منطقه کاملا خاص هستند.

وزیر امور خارجه هند با اشاره به گفت‌گوهایی که در روز سه‌شنبه با شرکای اروپایی خود در نشست وزیران اتحادیه اروپا داشت، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که به خصوص به همتایان اروپایی که در این نشست حضور داشتند، اشاره کردم این بود که همه باید نسبت به این واقعیت که منطقه هند-آرام مثل اروپا نیست، هوشیار و آگاه باشند.

وزیر خارجه هند در یک سفر رسمی سه روزه از تاریخ ۲۰ الی ۲۳ فوریه عازم فرانسه شد. او از آلمان، جایی که برای شرکت در "کنفرانس امنیتی مونیخ"، سفر کرده بود، وارد پاریس شد. در هر دو این سفرها از جایشانکار درخصوص موضع دهلی نو نسبت به وضعیت کنونی اوکراین سوالاتی پرسیده شد.

سوبرامانیام جایشانکار در این خصوص پاسخ داد: اروپا دارای مرزهای مشخصی است. اما مناقشات ارضی بسیار جدی در آسیا وجود دارد. اروپا معماری منطقه‌ای خاصی دارد گرچه ممکن است دارای نقص‌هایی باشد. اما چنین چیزی درخصوص آسیا صدق نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: من کاملا درک می‌کنم که دنیا "جهانی" شده است و الگوهای مشترکی وجود دارد.

وزیر امور خارجه هند، با این حال اظهار کرد کسانی که در "تدوین سیاست" دخیل هستند باید در مورد مسائل دقیق باشند. جایشانکار خاطرنشان کرد که تاریخ در ۷۵ سال اخیر در اروپا "روی متفاوتی" نسبت به منطقه آسیا-آرام به خود دیده است.

وی در این خصوص به اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰، پایان جنگ سرد و شکل گیری اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ اشاره کرد. وزیر خارجه هند گفت: درخصوص اوکراین، باید به سیاست‌های پسا شوروی، گسترش ناتو، پویایی بین "روسیه و اروپا" و "روسیه و غرب" اشاره کرد.

جایشانکار در رابطه با آسیا افزود: ظهور این منطقه عمدتا به خاطر "رشد اقتصادی خود مختار" ژاپن و سایر کشورهای آسیای شرقی، همچنین چین و بعدها هند بود.

چین همچنین هرگونه "تشابه و همراستا بودن" بین اوکراین و تایوان را رد کرده است و همچنین «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که "تایوان بخش جدایی ناپذیر از قلمرو چین" است.

اظهارات «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند دو روز پس از آن منتشر می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد، رهبران اوکراین نتوانستند یک کشور باثبات ایجاد کنند و این منجر به وابستگی آنها به کشورهای خارجی مانند ایالات متحده شده است. او گفت اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به محلی برای فرصت‌طلبان تبدیل شده است.

پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه، "لوهانسک" و "دونتسک" را که در منطقه دونباس در شرق اوکراین واقع شده‌اند، به عنوان جمهوری‌های مستقل از اوکراین به رسمیت می‌شناسد. به دنبال آن رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه اعزام شوند. این تصمیمات پوتین، واکنش‌های بین‌المللی فراوانی داشت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین