|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۸
بازار خودرو در ایران دارای فاکتورهای است که لزوم توجه ویژه به آن را بیشتر می کند. از اساسی ترین این فاکتورها استمرار و استحکام مراودت‌های مالی با وجود تزلزلهای گهگاهی است.
نفت تمام شد. این جمله ای بود که جناب وزیر چندی پیش بیان کرد. جمله ای که شاید در نگاه اول یک جمله ی استراتژیک برای شروع تصمیمات اقتصادی برای واحدهای تولیدی باشد اما در معنا یک اتفاق بسیار نزدیک است.

طبق گزارشات رسيده، در شرایطی که نفت به بشکه ای زیر 50 دلار رسیده و دستهای پیدا و پنهان زیادی در تعیین نرخ آن دخیل هستند چقدر می توان به اتکای این محبت بزرگ به بالندگی اقتصادی فکر کرد.

نگاهی به شرایط اقتصادی کشور در چندسال گذشته موج امیدوار کننده ای در دیگر بنگاههای اقتصادی نمی دهد. جذب سرمایه گذاری خارجی و معتبر در واحدهای تولیدی و بورس مستمر نبوده و با فراز و نشیبهای زیادی درگیر و دارست. تحریم در چندسال گذشته سبب رکود در بنگاههای مختلف اقتصادی شده و به گفته ی کارشناسان بیشترین تأثیر این رکود بر بازار مسکن سایه انداخته است. بورس در سراشیبی تاریخی خود قرار دارد و البته مطالعه منصفانه ی بازار اقتصادی ایران نشان خواهد داد به علت شرایط اورژانسی تولید در ایران سرمایه گذاری در بورس با ضریب اطمینان بالا صورت نمی گیرد.

واحدهای تولیدی از شرایط ناراضی هستند و اذعان می کنند دخل و خرجشان باهم نمی‌خواند. اگر تنها بانکداری ایران را از ثبات خوب در بازار برخوردار بدانیم بازهم یک سوال مطرح می‌شود و آن اینکه تورم و سود بانکی ایران چقدر با هم همخوانی دارند به عبارت دیگر آیا نرخ سود بانکی در برابر موج تورم یارای مقابله دارد به فرض مثبت بودن این جواب چه سرمایه گذاری برای افزایش مطمئن سرمایه ی خود حاضرست با این نرخ سود بانکی در این بنگاه سرمایه گذاری کند؟

بازار ارز در ایران همیشه پرتلاطم بوده و در چندوقت گذشته خبرهای خوبی برای حامیان خودش نداشته بخصوص در چندماهه ی گذشته افول قیمتها در این بازار عرصه را برای سرمایه گذارانش تنگ کرده البته پایین آمدن نرخ جهانی طلا به واسطه ی کاهش قیمت نفت از جمله ی این کاهش است.

انبوه سازان مسکن از رکود بازار می نالند تا جایی که خیلی ها برای جبران کمبود نقدینگی خود که ناشی از افزایش قیمت مصالح است دست به پیش فروش واحدهای خود با حداقل سود می زنند. از همه ی اینها که بگذریم جذب سرمایه ی خارجی و معتبر در یک واحد تولیدی می تواند یک تضمین خوب برای بقای بنگاه باشد. چیزی که در اکثر بنگاههای اقتصادی اتفاق نمی افتد.

بازار خودرو در ایران دارای فاکتورهای است که لزوم توجه ویژه به آن را بیشتر می کند. از اساسی ترین این فاکتورها استمرار و استحکام مراودت‌های مالی با وجود تزلزلهای گهگاهی است. بازار خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایطی که برخی از خودروها به سن فرسودگی می رسند و نیز وجود ثبت نامهای زیاد در این سامانه امتیازیست که تضمین فروش با سود مورد انتظار را به همراه دارد.

 افزایش جمعیت و گسترش شهری از دیگر متغیرهای است که ضمانتهای مورد قبولی را در این بنگاه تولیدی به همراه دارد. افزایش تولید در این بخش با صنایع وابسته همبستگی مثبت دارد به این معنی که افزایش تولید خودرو افزایش تولید قطعات و دیگر تولیدات جانبی را به همراه دارد و این یعنی علاوه بر افزایش تولید و گردش سرمایه افزایش اشتغال. به علاوه بازار خودرو در این سالها صادرات خوب و درخوری داشته و این سبب شده تا خیلی از برندهای معتبر خودروسازی دنیا نظیر پژو و رنو خواستار سرمایه گذاری در بازار خودروی ایران باشند که اگر تحریمها در بین نبود خیلی پیشتر صورت می گرفت.

خودروسازی در ایران اگرچه با چالشهای فراوانی دست و پنجه نرم می کند اما فرصتهایی را به همراه دارد که نمی توان از کنار آن ساده گذشت.

می باید به اقتصاد بدون نفت فکر کرد و در این راه حتماً باید علاوه بر تولید محصول به ثمربخشی آن در بازار و رونق اقتصادی اطمینان داشت. مواردی که در صنعت خودروسازی ایران بسیار دیده می شود و شاید به همین خاطر باشد که لفظ مادر صنعت کشور برایش منصفانه و برازنده است. بدون شک حمایت بیشتر از این صنعت به سیطره ی بازار نفتی خاتمه می دهد اتفاقی که همه منتظر آن هستیم.
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین