کد خبر: ۳۳۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از بهترین مناسبات را با ایرلند داریم. حجم تبادل هیات‌ها قابل توجه است. امیدواریم روابط با کشورهایی همچون ایرلند که نگاه به افزایش روابط دارند ارتقا دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: خیلی خوشحالم که امروز گفت و گو های مفیدی داشتیم. توانستیم موضوعات متنوع مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دهیم. در جریان این سفر، سفیر اکردیته استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کردند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در ایران باشیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین مناسبات را با ایرلند داریم. حجم تبادل هیات‌ها قابل توجه است. امیدواریم روابط با کشورهایی همچون ایرلند که نگاه به افزایش روابط دارند ارتقا دهیم. من و همتای ایرلندی توافق داریم حجم تبادلات تجاری رضایت بخش نیست و این در حالی است که ظرفیت زیادی وجود دارد و می‌خواهیم در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آبی، صنایع پزشکی و فناوری نانو و انرژی های تجدیدپذیر مبادلاتمان را افزایش دهیم.

وی افزود: خرسندم تاکید کنم که در سال‌های اخیر و ماه‌های گذشته دیپلماسی پادمانی دو کشور از حجم خوبی برخوردار بوده است. ما از عضویت غیردائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده‌ایم. از نقش‌آفرینی ایرلند در منطقه خودمان رضایت داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: بازی متن و زمان توسط طرف‌های غربی و آمریکا باید کنار گذاشته شود. برای رسیدن به توافق خوب آماده‌ایم و از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. طرف‌های غربی به جای بازی با متن و زمان بایستی نیت واقعی خودشان را برای بازگشت به تعهدات کاملشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

وی افزود: ایران با منطق مذاکراتی قوی به حضور و مذاکرات ادامه می‌دهد. هدف ما رفع کامل تحریم‌‌هاست. برای ایران اگر توافق امروز در وین حاصل شود بهتر از این است که فردا این اتفاق بیفتد. برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم، ولی این مساله در چارچوب مذاکرات منطقی و در چارچوب دستیابی به حقوق و منافع ملت‌مان است.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی اظهارات از سوی طرفین برجام مطرح می‌شود که این دور را، دور نهایی مذاکرات عنوان می‌کنند، با توجه به اینکه شما توافق را منوط به اراده طرف آمریکایی دانسته‌اید، آیا این اراده را در طرف مقابل می‌بینید و آیا توافق در دسترس است، گفت: معتقدیم اگر آمریکا و سه کشور اروپایی نسبت به بازگشت به تعهداتشان جدی باشند رسیدن به توافق خوب در دسترس است. آمریکایی‌ها در پیام‌هایشان از حسن نیت سخن می‌گویند اما تا این لحظه در زمین اتفاق محسوسی برای ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها مشاهده نشده است. معتقدیم ابتکارات عملی ایران ارائه کرده راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است اما اینکه این دور، دور پایانی باشد، تهدید طرف مقابل تعیین‌کننده نخواهد بود بلکه اراده طرف مقابل برای اجرای تعهدلتشان نشان‌دهنده زمان پایان کار مذاکرات خواهد بود.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین