|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۳۳۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

با گذشت دو سال و نیم از شروع ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی در اوکراین، او همچنان که کشورش در آستانه حمله احتمالی روسیه به خود قرار گرفته، شاهد کاهش شدید حمایتهای داخلی که زمانی در سطح بالای قرار داشتند، بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیدپرس، اوکراینی‌ها اطمینان چندانی به اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور کشورشان بتواند ثبات را در آنجا تضمین کند، ندارند.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی انجام شده در ماه ژانویه توسط انستیتوی بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف، تنها ۳۰ درصد از مردم اوکراین می‌خواهند که زلنسکی برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری کشورشان شود و میزان حتی کمتری - ۲۳ درصد - به او رای می‌دهند.

ادامه درگیری در مناطق شورشی شرق اوکراین و چشم انداز درگیر شدن این کشور در یک جنگ تمام عیار با روسیه تنها عوامل افول حمایتها از او نیستند.

آناتولی رودنکو، یک راننده ۴۸ ساله اهل شهر کی‌یف می‌گوید: زلنسکی قول داد که جنگ را پایان و فساد را شکست دهد، اما این اتفاق نیفتاد. قیمت‌ها دارند افزایش می‌یابند، فساد از بین نرفته و ما حتی فقیرتر داریم زندگی می‌کنیم.

تاتیانا شملووا، یک اقتصاددان ۵۴ ساله نیز می‌گوید: معجزه اتفاق نیفتاد. وضعیت فقط بدتر می‌شود.

ولادیمیر فسنکو، رئیس مرکز تحلیلی پنتا هم بیان داشت: زلنسکی با شروع کردن یک تقابل ناگهانی با تمام الیگارش‌های اوکراین که نیروهای سیاسی اصلی، احزاب و کانال‌های تلویزیونی را کنترل می‌کنند، مرتکب اشتباه شد. این یک بازی بسیار خطرناک و پر ریسک است.

انتخابات پارلمانی بعدی اوکراین در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و همه نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که حزب حاکم حامی رئیس‌جمهور این کشور موسوم به حزب  "خدمتگزار مردم" ممکن است کنترل پارلمان اوکراین را از دست بدهد. این امر جاه طلبی‌های زلنسکی برای رسیدن به یک دور دیگر ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را پیچیده ساخته، بنابراین چشم انداز سیاسی می‌تواند به شدت تغییر کند.

اما تنش‌های کنونی حتی ممکن است در دراز مدت به نفع او باشند.

گریگوری خوروننکو، یک برنامه نویس اهل شهر کی‌یف گفت: تهدیدهای روسیه می‌توانند به طور متناقضی به زلنسکی کمک کنند - او فقط تلاش می‌کند همه کسانی را که طرفدار یک اوکراین مستقل و اروپایی هستند متحد کند. ممکن است حتی جنگی در کار نباشد اما زلنسکی تا کنون از غرب کمک‌های نظامی و مالی دریافت کرده که در جهت پشتیبانی از روحیه موثر هستند.

اخیرا یک گزارش اطلاعاتی در انگلیس ادعا کرد روسیه ممکن است به دنبال منصوب کردن یوهنی مورایف، یک سیاستمدار، به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین باشد اما این گزارش هیچ سناریویی درباره نحوه اجرای این طرح ارائه نکرد. مورایف زمانی عضوی از حزب مخالف مدودچوک بود، اما از آن جدا شد و حزبی برای خود تشکیل داد که کرسی در پارلمان ندارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین