|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۳۳۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
مقایسهٔ هزینهٔ آبونمان دریافتی بانک‌ها برای ارسال پیامک‌های تراکنشی + محدودیت بانک‌ها در ارسال پیامک‌های تراکنشی

بانک‌ها مانند دیگر مؤسسات درآمدها و هزینه‌هایی دارند که بررسی و مدیریت آنها می‌تواند بر عملکرد اقتصادی یک بانک و رضایت مشتریان نهایی تأثیرگذار باشد. در این یاداشت به بررسی یکی از بحث‌برانگیزترین هزینه‌های بانک‌ها می‌پردازیم: آبونمان ارسال پیامک‌های تراکنشی.

به گزارش انتخاب؛هزینهٔ ارسال پیامک‌های تراکنشی، هزینه‌ای متداول در سیستم بانکی کشور است که هرساله از سوی مشتریان به بانک‌ها و از سوی بانک‌ها به اپراتورهای تلفن همراه پرداخت می‌شود. در این میان هریک از بانک‌ها سیاست‌های خاص خود را در پرداخت بخشی از این هزینه‌ها از سوی خود دارند، به همین علت هزینهٔ دریافتی آبونمان از سوی بانک‌ها متفاوت است.

به‌طور خلاصه، اپراتورها برای ارسال پیامک‌های تراکنشی درخواست مبلغ مشخصی را به‌ازای هر پیامک از بانک دارند، بانک‌ها طبق فرمولی مشخص، بخشی از هزینه را خود پرداخت می‌کنند و بخشی از این هزینه را از مشتریان خود با عنوان «آبونمان ارسال پیامک‌های تراکنشی» دریافت می‌کنند و در نهایت، مبلغ درخواستی اپراتور پرداخت و پیامک‌ها ارسال می‌شود.

جالب اینجاست که در این فرآیند تصور اغلب مشتریان بانک این است که این مبلغ به‌طور مستقیم در اختیار بانک قرار می‌گیرد، درحالی‌که بانک‌ها نه‌تنها از این مبلغ منتفع نیستند و آن را به اپراتورها پرداخت می‌کنند، بلکه بعضی از بانک‌ها با پایین‌ نگه داشتن هزینهٔ ارسال پیامک برای مشتریان، بخش بیشتری از این هزینه را خود را پرداخت می‌کنند. این مسئله باعث شده است افزایش هزینهٔ ارسال پیامک‌های تراکنشی یکی از بحث‌برانگیزترین هزینه‌های بانک از سوی مشتریان باشد؛ هزینه‌ای که درآمد انگاشته می‌شود!

طبیعی‌ست که با افزایش هزینه از سوی اپراتورها، بانک‌ها نیز ناگزیرند هزینهٔ آبونمان بیشتری را از مشتریان خود دریافت کنند.

در این میان برخی از بانک‌ها راهکار دیگری را نیز ارائه کرده‌اند و آن عدم ارسال پیامک‌های خرد است؛ برای مثال برخی از بانک‌ها علی‌رغم دریافت هزینهٔ آبونمان از مشتریان، پیامک‌ تراکنش‌های زیر ۱۰ هزار تومان را ارسال نمی‌کنند.

جدول زیر مقایسهٔ هزینهٔ آبونمان بانک‌ها در سیستم بانکی کشور است. در این جدول علاوه بر هزینهٔ دریافتی از مشتریان، محدودیت یا عدم محدودیت در ارسال پیامک‌های تراکنشی نیز مورد توجه قرار گرفته است. طبیعی‌ست هرچه تعداد مشتریان یک بانک کمتر باشد، هزینه‌های بانک برای ارسال تراکنش مشتریانش کمتر خواهد بود و مقایسهٔ بانک‌های بزرگ کشور با بانک‌ها و مؤسسات مالی‌ و اعتباری باید با در نظر گرفتن این موضوع انجام شود. لازم به ذکر است اطلاعات این جدول مربوط به بهمن ۱۴۰۰ است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین