کد خبر: ۳۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده که آقای گلبدین حکمت یار یکی از مقامات سابق افغانستان به تازگی به ایران سفری داشته است و آیا این خبر تأیید شده است، گفت: رفت‌وآمد چهره‌های افغانستانی به ایران امر تازه‌ای نیست. تهران به صورت منظم میزبان گروه ها و چهره های مختلف محترم افغانستانی بوده است. در چارچوب این مسیر که در انجام گفت‌وگوهای بین افغانی تأکید دارد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه گفته شده در جریان تحولات اخیر در افغانستان حدود یک میلیون نفر افغانستانی به ایران آمده‌اند و برخی از آن ها با ویزاهای یک ماهه و سه ماهه آمده اند و اکنون با توجه به مدت زمان اتمام ویزای‌شان با مشکلاتی روبرو هستند، تصریح کرد:  ما در خصوص بی جاشدگان افغانستانی، در ایران با یک معضل جدی روبرو هستیم. در بازه زمانی که فضای ناامنی در افغانستان حاکم شده بود با سیل عظیم بی جاشدگان به مرزهای ایران مواجه شدیم. بسیاری از آن ها به صورت غیرقانونی و برخی دیگر نیز به صورت قانونی وارد شدند. ما تلاش کرده ایم چه آن هایی که به صورت قانونی و چه آن هایی که به صورت غیرقانونی به ایران آمده اند در وضعیت مناسب انسانی قرار بگیرند.
 
وی با اشاره به حضور چندین میلیون مهاجر افغانستانی به ایران و اینکه ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم، گفت: متأسفانه هیچ کمک قابل توجهی از سوی نهادها و سازمان های بین المللی به ایران صورت نگرفته در حالی که آن ها وضعیت سخت و دشوار اتباع افغانی را می دانند.

 وی افزود: در مورد آن هایی که مدت ویزای آن ها تمام شده تلاش کردیم که این ویزاها را تمدید کنیم و روند مربوط به آن را تسهیل کنیم ولی جمعیت چندصدهزارنفری جمعیت زیادی است.

 خطیب زاده افزود: ما همچنین تمام تلاش مان را می کنیم که افغانستان دارای فضای مناسبی باشد که افغانستانی های باغیرت بتوانند در کشور خودشان زندگی محترمی داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین