در پی دیدار روسای جمهوری چین و آرژانتین؛
کد خبر: ۳۳۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

روسای جمهوری آرژانتین و چین در پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور، بر توسعه روابط اقتصادی و فناوری دوجانبه تاکید و تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر الحاق رسمی آرژانتین به پروژه عظیم «یک کمربند، یک جاده» امضا کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، پس از نخستین سفر «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری آرژانتین به پکن و دیدار با همتای چینی خود «شی جین پینگ» ، بوئنوس آیرس به طرح نوین ابتکار کمربند و جاده پیوست که بر سرمایه گذاری و مناسبات زیرساختی متمرکز است.

فرناندز به مناسبت بزرگداشت ۵۰ سال روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و چین، به عنوان مهمان در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن حضور یافت.

وزیر امور خارجه چین طی یک بیانیه، از امضای تفاهم نامه بین دو کشور در عالی ترین سطح مبنی بر الحاق آرژانتین به پروژه عظیم «یک کمربند یک جاده» خبر داد.

در تفاهم نامه یادشده دو طرف توافق کردند که براساس چارچوب مشترک توسعه پایدار و همکاری های اقتصادی جامع درجهت تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور گام بردارند.

فرناندز با بیان اینکه آرژانتین یک کشور «دوست چین» است، ضمن قدردانی از ارسال واکسن های کرونای چینی به آرژانتین برای افزایش سطح همکاری های دو کشور در زمینه پزشکی و دارویی ابراز امیدواری کرد.

رسانه های آرژانتینی در آستانه سفر فرناندز به چین، از برنامه آرژانتین برای استفاده از فناوری های پزشکی پکن برای تولید سینوفارم در بوئنوس آیرس خبر داده بودند.

فرناندز همچنین پیشنهاد افتتاح سرکنسولگری آرژانتین در شهر چنگدو چین را مطرح کرد.

الحاق آرژانتین به پروژه جاده ابریشم از اواخر سال گذشته (۲۰۲۱/آذرماه) از سوی سفیر چین در رسانه های رسمی چین اعلام شده بود و امروز نیز در بیانیه مشترک تایید شد.  

براساس متن بیانیه ۲۲ بندی مشترک چین و آرژانتین، هر دو طرف همچنین بر توسعه همکاری ها و مناسبات تجاری مشترک در زمینه انرژی پاک، اقتصاد دیجیتالی، هوا و فضا و نوآوری های فناوری، آموزش، فرهنگ، کشاورزی و پزشکی هسته ای توافق کردند.

همچنین دو طرف بر استفاده از سیستم آبیاری ماهواره ای چینی موسوم به بیدو (BeiDu) تاکید کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین