|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
اگر اخیرا با مشکلات بد افزاری در سیستم خود روبرو شده اید و اینگونه مشکلات بیش از همیشه دامان شما را در کارهای روزمره گرفته است، قطعا در این مورد تنها نیستید. گزارش AV-Test به خوبی نشان میدهد که در سال 2014 چگونه رشد بی رویه و عجیب بد افزاها در سطح جهانی عاملی هشدار دهنده برای کاربران در روزهای پیش رو خواهد بود.
اخیرا گزارش منتشر شده از سوی لابراتوار AV-Test که موسسه ای فعال و معتبر در آزمون نرم افزارهای امنیتی و تجزیه و تحلیل امنیت سایبری در سطح جهانی است، حاکی از آن است که در سال 2014 شناسایی بد افزارها از سوی نرم افزارهای امنیتی برابر با 72 درصد نسبت به سال 2013 افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش طی دوزاده ماهه گذشته تعداد 143 میلیون بد افزار شناسایی شده از سوی شرکت های امنیتی و نرم افزارهای آنها به ثبت رسیده است:

ایران در رده ششم جهانی تهدیدات و حملات سایبری رده بندی شد

این در حالی است که این تعداد بد افزار شناسایی شده همگی از نمونه های جدید بوده اند و این مسئله خود حاکی از آن است که هکرها و طراحان این بد افزارها به سرعت در حال تلاش مجدانه برای نفوذ به سیستم های کاربران بوده و از روش های هوشمندانه ای در این تلاش خود بهره می گیرند. این موضوعی است که پیش از این برخی دیگر از شرکت های امنیتی نظیر کسپرسکی و Malwarebytes نیز به آن اشاره کرده بودند.

این نکته که اکنون هرکرها با طراحی کدها و روشهای ساده اما هوشمندانه قادر به ایجاد تهدیدات امنیتی جدی برای کاربران و حتی شرکت ها و نهادهای بزرگ هستند، یک چالش بزرگ پیش پای شرکت های تولید کننده نرم افزارهای امنیتی قرار داده است که همه روزه باید با تهدیدات بالقوه و ناشناخته در گیر باشند.

هنوز هم بزرگترین توصیه در این راه یک چیز است: نصب نرم افزارهای قوی امنیتی و در عین حال هشیاری کاربر در وب گردی در فضای نت. زیرا تنها تکیه بر نرم افزار امنیتی نمیتواند تضمینی 100 دردصدی برای پرهیز از اینگونه تهدیدات سایبری باشد. نکته ای که سیمانتک پیش از این در گزارش خود مطرح کرده بود که بر اساس آن در سال 2013 نرم افزارهای امنیتی تنها موفق به شناسایی 45 درصد از حملات سایبری شده بودند.

این موضوع زمانی اهمیت خاص خود را بدست می آورد که یادآوری کنیم در واپسین روزهای سال 2014 شرکت های بزرگی همچون سونی و مایکروسافت مورد حملات سایبری قرار گرفته که منجر به سرقت اطلاعات و هزینه های سنگین برای این شرکت ها شد. از همه جالب تر آنکه این حملات از طریق شبکه ای گسترده از Botnet ها صروت گرفته که بخش اعظمی از Bot های آن کاربران خانگی بوده اند که از این موضوع بی اطلاع به سر میبردند. امروزه به سادی سیستم خانگی یا لپتاپ شما میتواند سربازی برای لشگر هکرها باشد، و شاید هم اکنون نیز این اتفاق افتاده است.

نکته جالب در گزارش امنیتی AV-Test این است که علیرغم هشدارها و پی گیری ساز و کارهای امنیتی، رشد بد افزارها همچندان تداوم دارد و در همین روزهای اول سال 2015 نیز شاهد رشد چند درصدی در شناسایی بد افزارها هستیم:

ایران در رده ششم جهانی تهدیدات و حملات سایبری رده بندی شد

از سوی دیگر گزارش این موسسه از حجم رشد Spam ها در سراسر جهان نیز نشان دهنده یک روند افزایشی است. در میان کشورهایی که بیش از همه این Spam ها در آن شایع بوده اند، ایالات متحده با 9.2 درصد در صدر جدول قرار گرفته است و جالب آنکه در طی دو هفته قبل از انتشار گزارش ایران با 4.7 درصد در رده ششم جای دارد که این برای کاربران ایرانی بسیار هشدار دهنده است:

ایران در رده ششم جهانی تهدیدات و حملات سایبری رده بندی شد

این در حالی است که متاسفانه هنوز کاربران ایرانی به هیچ وجه این تهدیدات امنیتی را جدی تلقی نکرده و در قبال برخورد با اینگونه تهدیدات با توجیهاتی غیر قابل قبول – از جمله بی مصرف بودن اطلاعات آنها برای هکرها – نکات و توصیه های امنیتی را بعضا به سخره نیز میگیرند. اما نکته اساسی در اینجا است که همانگونه که ذکر شد سرقت اطلاعات تنها یک خسران از حملات سایبری است – و البته شدیدترین آنها – و شاید هم اکنون سیستم شما به شکل کامل درکنترل و اختیار یک هکر قرار داشته باشد.

ایران در رده ششم جهانی تهدیدات و حملات سایبری رده بندی شد
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین