|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
زمزمه های توقف تولید پراید، علی رغم آنچه انتظار می رفت افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. این در حالی است که انتقاد از خودروی پراید بارها و بارها در رسانه های ملی اتفاق افتاد و القابی همچون ارابه های مرگ را به دوش کشید.
تولید پراید متوقف می شود. این روزها خبرهای رسیده حاکی از توقف تولید پراید است .سال 1372 تولید این خودرو در سایپا در حالی آغاز شد که بازار ایران فاقد تنوع خودرو بود. شرکت سایپا پس از مدتی توانست  با کمک قطعه سازان داخلی ، به ساخت داخلی این خودرو روی آورد. البته خودروی مذکور با نام و ظاهر مختلف در بازار ایران عرضه شده است. طی سالهای متمادی بخش های مختلف آن ارتقا داده شده وبراساس يك پلت فرم با ظواهر متفاوت در قالب سايپا 111 و 131 و132 و141 و151 و غیره در ایران تولید شده است.

هر چند این خودرو نزدیک به دو دهه است که در ایران تولید می شود، اما توانسته بخشی از بازار بین المللی  را نیز به خود تخصیص دهد. به عبارتی دیگر سهم عمده صادرات سایپا از آن پراید است. تولید طولانی مدت این محصول و البته انتقاداتی که گاهی به جا و گاهی بی جا از این خودرو می شد، شرکت سایپا را برآن داشت تا رفته رفته خط تولید پراید را به خودروی دیگری واگذار کند.

به عبارت دیگر، شرکت سایپا قصد دارد تولید پراید را متوقف کند. شاید در ابتدای امر، توقف تولید پراید تغییرات شگرفی را در بازار خودرو ایجاد کند، اما قطعا در یک برهه زمانی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

زمزمه های توقف تولید پراید، علی رغم آنچه انتظار می رفت افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. این در حالی است که انتقاد از خودروی پراید بارها و بارها در رسانه های ملی اتفاق افتاد و القابی همچون ارابه های مرگ را به دوش کشید. اما به نظر می رسد عملکرد خریداران، مخالف انتقادات وارد شده به پراید است.

در چنین شرایطی فعالان بازار معتقدند باید در انتظار افزایش قیمت این خودرو بود. البته این امری بدیهی است. چراکه با توقف تولید پراید و افزایش تقاضا، بر اساس اصول اقتصادی و رفتارهای بازار، قیمت این محصول افزایش خواهد یافت.

پراید به دلایلی همچون کوچکی ابعاد، میزان مصرف بنزین و قیمت نسبتا پایین در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار، هنوز هم به عنوان اولین گزینه در سبد کالای خانوار قرار می گیرد. با توجه به اینکه اکثریت جامعه را قشر متوسط و ضعیف تشکیل می دهند، قیمت پراید می تواند همواره این خودرو را در گزینه های انتخابی این اقشار قرار دهد. در نتیجه با توقف تولید پراید، این گروه اقدام به خرید کرده و افزایش تقاضا و کاهش عرضه، به افزایش قیمت ختم خواهد شد.

به گفته فعالان بازار، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا در بازار خودرو همچنین زمزمه های توقف تولید پراید، هم اکنون بهترین زمان ممکن برای خرید این خودرو است. چراکه هجوم تقاضا به سوی پراید در شرف وقوع است و تداخل این موضوع با بازار پایان سال، قیمت این خودرو را با تغییراتی مواجه خواهد کرد.  

منبع: میهن صنعت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین