|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵

وزیر خارجه آمریکا به همتای روسی‌اش گفته واشنگتن برای گفت‌وگو درخصوص مسائل امنیتی با مسکو و متحدان ناتو آماده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بلینکن بر تعهد ایالات متحده نسبت به خودمختاری و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و از روسیه خواست تا فورا از تشدید تنش‌ها دست بکشد.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمادگی ایالات متحده و همچنان متحدان و شرکایش برای تبادل نظر اساسی با روسیه درخصوص مسائل مرتبط با امنیت متقابل را ابراز کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا پس از مکالمه تلفنی آنتونی بلینکن با سرگئی لاوروف اعلام کرد از روسیه خواسته شده با انتخاب راه دیپلماتیک و عقب کشیدن فوری نظامیان در مرز با اوکراین، شدت تنش‌ها را کاهش دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «بلینکن بر اراده آمریکا برای ادامه گفت‌وگوهای سازنده با روسیه، همراه با متحدان و شرکای این کشور و همچنین نگرانی‌های امنیتی دوجانبه تاکید کرد.»

ایالات متحده و متحدانش هفته گذشته به طور رسمی درخواست روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از شرق اروپا و ممانعت پیوستن اوکراین به این ائتلاف را رد کردند؛ اما پیشنهاد دادند که حاضرند در برخی حوزه‌ها از جمله کنترل تسلیحات هسته‌ای و محدود کردن مانورهای نظامی به گفت‌وگو بپردازند.

پاسخ مکتوب که به صورت مجزا توسط دولت بایدن و ناتو منتشر شده است به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حق انتخاب می‌دهد: اینکه روسیه یا وارد مذاکره با آمریکا و متحدانش از جمله اوکراین شود و یا برنامه تهاجمش را پیش ببرد و با آنچه تحریم‌های اقتصادی خردکننده خوانده شده، مواجه شود.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که پوتین تاکنون تصمیمی نگرفته است و این تصمیم ممکن است تا چند هفته نیز اتخاذ نشود.

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، این پاسخ‌های کتبی مواضعی که ایالات متحده و ناتو از زمان طرح درخواست تضمین‌های امنیتی توسط روسیه داشتند را به طور رسمی ابراز می‌کنند.

پوتین خواسته بود تا "تضمین‌هایی" درخصوص عدم عضویت اوکراین در ناتو ارائه شود و همچنین درخواست کرده بود تا متحدان ناتو نیروها و تسلیحات هسته‌ای‌شان را از کشورهایی که قبلا عضو اتحاد جماهیر شوروی و همچنین کشورهایی که زمانی عضو پیمان ورشو بوده‌اند خارج کنند. پوتین در ماه دسامبر درخواست کرده بود تا "فورا" به درخواست‌هایش پاسخ داده شود.

سندی که در روز چهارشنبه ارائه شده برخی از درخواست‌های پوتین را "نشدنی" خوانده بود و برخی از نگرانی‌های غرب درخصوص رفتارهای روسیه را مطرح کرده بودند که بایستی جزئی از "توافقات دوطرفه" باشند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین