|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
خودرو سازان داخلی از جمله دو خودرو ساز بزرگ، سایپا و ایران خودرو با تنظیم برنامه وگسترش خدمات پس از فروش خود در سطح بالاتری نسبت به محصولات وارداتی از جمله خودروهای چینی قرار دارند که حتی توانسته اند با این سیاست در بازارهای خارجی نیز ورود کنند.
همانطور که کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودروسازی کشور از قبل هم پیش بینی می کردند، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به سوابق گذشته نسبت به صنایع خودرویی کشور دیدگاه هایی حمایتی داشته و عزمی جدی در بسط و گسترش حمایت های دولتی در پیش گرفته است.

این در حالی است که نعمت زاده در خصوص وجود انحصار در صنعت خودرو به صراحت گفت: تولید کنندگان خودرو اعتقاد به انحصاری بودن این صنایع ندارند که ما نیز مانند آنها فکر می کنیم و مصمم هستیم برای آینده این صنعت تصمیمی پایدار و دائمی اتخاذ نماییم.
 
شورای رقابت اعتقاد دارد که صنعت خودرو انحصاری است و ورود این شورا در هرجایی که براساس و منوال انحصاراداره شود الزامی است . اما در تمام این مدت خودرو سازهای داخلی از پا فشاری بر غیر انحصاری بودن این صنایع و بازار آن دست بر دار نبوده و همیشه بر گفته خود تاکید داشته اند.
 
با کمی بررسی و تامل می توان دریافت  که صنعت خودروسازی در ایران انحصاری است و یا غیرانحصاری؟ امروز خودروهای پرشماری در بازار ایران عرضه می شوند که در این میان خودرو های چینی با حجم گسترده و پر تیراژ بیش از سایرین توجه همگان را به خود جلب کرده است . اما آیا واقعا این خودروها که با هر کیفیتی وارد بازار ایران شده اند  توانسته اند بازار فروش محصولات داخلی را تحت تاثیر خود قرار دهند؟ پاسخ بسیار روشن است ، این خودروهای وارداتی هرگز نتوانستند به دلیل عدم خدمات پس از فروش خود در سطح گسترده خللی در بازار داخلی ایجاد نمایند.
 
خودرو سازان داخلی از جمله دو خودرو ساز بزرگ، سایپا و ایران خودرو با تنظیم برنامه وگسترش خدمات پس از فروش خود در سطح بالاتری نسبت به محصولات وارداتی از جمله خودروهای چینی قرار دارند که حتی توانسته اند با این سیاست در بازارهای خارجی نیز ورود کنند.
 
صنعت خودرو داخلی با وجود مدیران توانمند و مهندسین متخصص و داشتن ظرفیت های گوناگون درایران با وجود تحریم های موجود وعدم نقدینگی دربازارهای رقابتی داخل و خارج خوش درخشیده که این روند در آینده ای نزدیک می تواند نوید بخش یک موفقیت ملی برای این صنعت باشد.
 
لذا وزیر صنعت، معدن وتجارت به درستی برغیر انحصاری بودن صنعت خودرو در ایران تاکید کرده و با صراحت از برنامه ریزی جهت حمایت از صنعت خودرو سخن بر زبان می راند. به نظر می رسد داستان قدیمی وجود انحصار در این صنعت مانند بسیاری دیگر از باورهای نادرستی است که در جامعه ایران وجود داشته، با برنامه ریزی انجام شده در دولت جدید ودیدگاه های مترقی آن در خصوص توسعه پایدار و عزم برای ایجاد تغییرات عمده مطابق با خواست عمومی برای همیشه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.
 
منبع: صدخبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین