|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۳۳۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

معاون رئیس شورای امنیتی روسیه تاکید کرد، اگر آمریکا به روسیه ضمانت‌های امنیتی و استراتژیک ندهد، آن وقت مذاکرات درباره تمدید توافقاتی چون محدود کردن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک شدیدا پیچیده و دشوار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیتی روسیه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های برجسته این کشور گفت: مسکو همیشه نگرش منفی نسبت به خارج شدن از توافق‌نامه‌های مختلف از جمله پیمان‌های کنترل تسلیحاتی داشته است.

وی افزود: اما اگر چنین رویدادهایی رخ دهد باید با آنها رو به رو شویم. این یک زمینه بد برای ادامه دادن مذاکرات در این مورد و برای تمدید دیگر توافقات است. در چنین شرایطی غیرممکن است که تحولات وقایع را از قوانین قراردادی جدا کرد. آمریکایی‌ها اخیرا از پیمان‌های زیادی خارج شده‌اند. این را با تأسف یادآور شدیم؛ اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ طبیعتا تحت چنین شرایطی زمینه برای ادامه مذاکرات به طور مثال پیرامون محدود کردن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک شدیدا پیچیده و دشوار خواهد شد.

مدودف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: روسیه به ضمانت‌های امنیتی درخصوص رفع تهدیدات مشهود که در حال حاضر شکل گرفته‌اند نیاز دارد و اگر این توافقات حاصل شوند، باید الزام‌آور باشند.

وی افزود: به بیان دیگر، در چنینی شرایطی این ضمانت‌های امنیتی قصد دارند تهدیدات آشکاری را که در حال حاضر شکل گرفته‌اند، رفع کنند. به همین خاطر است که آنها از یک ماهیت بسیار خاص برخوردار هستند و اگر شرکایمان توافق کنند که تعهداتی به ما بدهند، باید آنها را به نوعی تضمین کنند و این ضمانت‌ها باید الزام‌آور باشند.

مدودف همچنین اعلام کرد که تعهدات ناتو درخصوص عدم پیشروی به طرف مرزهای روسیه عملی نشده‌اند و ناتو در حال حاضر به طرف مرزهای روسیه در حرکت است و هر آن ممکن است خطوط قرمز را رد کند.    ‌

وی گفت: ناتو متعهد شده بود که به طرف مرزهای روسیه پیشروی نکند؛ اما این ائتلاف سر قول خود نمانده و آنها اکنون درست به طرف مرزهای ما در حرکت هستند. این یک تهدید واقعی برای امنیت ملی کشور ماست. اینها خطوط قرمزی هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره آنها صحبت کرده بود.

این مقام تاکید کرد: هیچ کس به دنبال جنگ نیست و هر کاری لازم است باید انجام شود تا از وقوع رویارویی میان روسیه و ناتو جلوگیری شود. هیچ جنگی و در هیچ صورتی مطلوب نیست و هر کار لازم باشد باید برای جلوگیری از جنگ به ویژه رویارویی میان روسیه و ناتو انجام شود.

وی افزود:‌ مشخصا اصلی‌ترین و تنها فرصت برای اجتناب از جنگ، رسیدن به توافقاتی درباره ضمانت‌های امنیتی است. اینها ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک هستند، اینها مذاکرات هستند، استفاده از اصول امنیتی غیرقابل تفکیک در روابطمان که در تمامی اسناد اساسی بین‌المللی و اروپایی ذکر شده‌اند. این اصل تاکید دارد که یک طرف نمی‌تواند امنیت خود را به بهای امنیت دیگران تقویت کند.

مدودف همچنین اظهار کرد: آمریکا به درخواست‌های روسیه مربوط به حملات سایبری به سرورهای کمیسیون مرکزی انتخابات در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ هیچ پاسخی نداده است.

وی گفت: به رغم توافقات در موضوع مبارزه با جرائم سایبری، ما شاهد حملاتی به سرورهای کمیسیون مرکزی انتخابات در جریان انتخابات دوما بودیم. ما صریحا اعلام کرده‌ایم که حدود ۵۰ درصد از این حملات از آمریکا انجام شدند؛ اما آمریکا هنوز در این باره به ما هیچ پاسخی نداده است.

مدودف افزود:‌ آمریکا به طور فعالانه از روسیه می‌خواهد تا در زمینه مبارزه با جرائم سایبری و تشریک اطلاعات همکاری کند در حالی که در دیگر حوزه‌ها به هیچ وجه درخواست همکاری با ما را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حتی اگر اوکراین به ناتو ملحق نشود، سلاح‌هایی به بهانه توافقات دوجانبه این کشور با یکی از کشورهای عضو ناتو در خاک ناتو مستقر خواهند شد. آنها گهگاه تاکید می‌کنند که اوکراین در سال‌های آتی به ناتو ملحق نخواهد شد؛ اما ممکن است در چهارچوب توافقات دوجانبه میان اوکراین و یکی از کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا، انگلیس یا هر کشور دیگری موشک و دیگر سلاح‌ها در خاک اوکراین مستقر شوند. در چنین سناریویی آنها احتمالا تاکید خواهند کرد که اینها روابط دوجانبه هستند و هیچ ربطی به ناتو ندارند؛ اما برای ما همه اینها یکی هستند.

وی همچنین گفت: روسیه و چین به دنبال تشکیل یک ائتلاف نظامی نیستند؛ اما سطح روابط میان این دو کشور به بالاترین حد در تاریخ رسیده است و این مساله توازن قدرت بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما روابط استراتژیک واقعی، روابط بسیار خوب و روابط اساسی با یکدیگر داریم. روابطی که حقیقتا برای هر دو طرف سودمند است؛ اما هیچ کس به دنبال ائتلاف‌های نظامی نیست و ما بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم.

مدودف افزود: اما در همین حال دیگر کشورها دائما در این باره صحبت می‌کنند و روابط ما را همواره زیر نظر دارند. این بدان معناست که روابط چین-روسیه هم‌ترازی بین‌المللی نیروها و قطب‌هایی که در روابط بین‌المللی را تشکیل می‌دهند تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ما همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های نظامی، فنی و انجام مانورهای مختلف را رد نمی‌کنیم.  

معاون رئیس شورای امنیتی روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: روسیه نمی‌تواند همانند دوران جماهیر شوروی پایگاه‌های نظامی‌اش را در کوبا و ونزوئلا مستقر کند چرا که این کشورها به دنبال روابط عادی و با آمریکا هستند. کوبا و ونزوئلا شرکا و دوستان ما با سیاست خارجی مستقل هستند. اما آنها کشورهای کاملا مستقلی نیز محسوب می‌شوند. کوبا و ونزوئلا در تلاشند تا از انزوا خارج شوند و روابط عادی خود را با آمریکا از سر بگیرند. به همین خاطر است که نمی‌توانیم درباره استقرار پایگاه‌هایمان در آنجا همچون در دوران شوروی صحبت کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین