|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۳۳۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

استفان برِیِر، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا بعد از تقریبا سه دهه امسال بازنشسته خواهد شد. جو بایدن تاکید کرده به قول انتخاباتی خود مبنی بر پرکردن این پست توسط یک قاضی سیاهپوست پایبند است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آر تی، بیانیه کاخ سفید در پی این تصمیم قاضی دیوان عالی آمریکا منتشر شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اخبار مربوط به قاضی بریر را تایید نکرد. همچنین به مساله آمادگی بایدن برای پر کردن این پست خالی نپرداخت.

اما او در عین حال گفت، بایدن قطعا روی قول قبلی خود درباره تعیین قاضی سیاهپوست در دیوان عالی باقی است.

به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، استفان برِیِر، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا بعد از تقریبا سه دهه امسال بازنشسته خواهد شد.

با این حال کناره گیری او تاثیری بر توازن کنونی دادگاه - که محافظه کاران ۶-۳ در آن اکثریت دارند - نخواهد داشت.

انتظار می‌رود بریر که با ۸۳ سال مسن‌ترین عضو دیوان عالی است، در پایان این فصل کاری دیوان عالی در ماه ژوئن بازنشسته شود.

اهمیت این تحول

دیوان عالی مسؤول برخی از تصمیم‌های سرنوشت ساز برای آمریکایی‌هاست و اغلب حرف آخر را در مورد قوانین به شدت جنجالی، اختلاف‌ها میان ایالات و دولت فدرال و درخواست‌های نهایی استیناف در مورد توقف احکام اعدام می‌زند.

دوره انتصاب قضات دیوان عالی مادام العمر است. اعضای دیوان عالی را رئیس جمهوری نامزد می‌کند و باید توسط مجلس سنا تایید شوند.

دموکرات ها، که اکنون کنترل سنا را در دست دارند، از مدتی قبل به بریر فشار آورده‌اند بازنشسته شود تا حالا که کنترل سنا و کاخ سفید را دارند بتوانند جانشین او را تعیین کنند.

آخرین باری که یک کرسی دیوان عالی خالی شد سال ۲۰۲۰ بود زمانی که قاضی لیبرال روت بِیدر گینزبرگ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا کمتر از دو ماه قبل از انتخابات قاضی اِیمی کُنی بَرِت را به جای او منصوب کرد.

گام بعدی چیست؟

جو بایدن قبلا قول داده است به محض خالی شدن یک کرسی دیوان عالی، یک زن سیاهپوست را در آن منصوب کند.

تصور می‌شود که کِتانجی براون جکسون، ۵۱ ساله، وکیل که قبلا دستیار قاضی بریر بود از امیدهای اصلی پر کردن این کرسی باشد.

خانم جکسون ژوئن گذشته به عنوان قاضی دادگاه استیناف فدرال در دی سی (پایتخت) منصوب شد. او جای مِریک گارلند را می‌گرفت که اکنون وزیر دادگستری است.

لئوندرا کروگِر، ۴۵ ساله، که در دیوان عالی کالیفرنیا خدمت می‌کند از دیگر احتمالات است.

چاک شومر دمکرات ارشد سنا در بیانیه‌ای بریر را "یک قاضی نمونه" توصیف کرد.

او گفت: "نامزد مورد نظر بایدن فورا در کمیته قضایی سنا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بعد توسط کل مجلس سنا ارزیابی و تایید شود."

قاضی بریر کیست؟

بریر متولد سانفرانسیسکو و تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است که در سال ۱۹۹۴ توسط بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در دیوان عالی منصوب شد.

او طی این ۲۷ سال بیش از ۵۰۰ بار نظر خود را در کنار احکام دادگاه منتشر کرده و از نظر بیان دیدگاه‌های لیبرال یکی از باثبات‌ترین اعضای آن بوده است. او در پرونده‌های مهمی مثل ازدواج همجنسگرایان، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق رای دهنده و مجازات مرگ رای داده است.

قاضی بریر که به خاطر رفتار گرم و نوشته‌های حقوقی فراوان معروف است، در سال‌های اخیر نسبت به سیاسی شدن فزاینده دیوان عالی ابراز نگرانی کرده است.

او در سال ۲۰۲۱ در جمعی از مخاطبان گفت: "این برداشت که دیوان عالی یکی دیگر از نهادهای سیاسی است یک اشتباه است."
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین