|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۳۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
تصاویری که از افغانستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دردناک و دلخراش هستند. اما نباید فقط بنشینیم و آن‌ها را تماشا کنیم. ما می‌توانیم به دولت انگلیس نشان دهیم که می‌شود با هم جان مردم افغان را نجات داد.

نخست وزیر پاکستان هم بر اهمیت درخواست نخست وزیر اسبق انگلیس که از جامعه جهانی خواسته بود تا میلیاردها پوند را برای سازمان ملل جمع آوری کند تا از مسئله گرسنگی شهروندان افغان جلوگیری کند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، بیش از ۵۰۰۰ نفر یک طومار اینترنتی را تحت عنوان "کودکان را نجات دهید" امضا کرده‌ و از دولت لندن خواسته‌اند تا تلاش‌های امدادی را رهبری کند و یک کنفرانس اضطراری را ترتیب دهد.

در همین حال عمران خان، نخست وزیر پاکستان به مشارکت خود در پویش جدیدی که توسط گوردون براون، نخست وزیر اسبق انگلیس جهت حمایت از شهروندان افغان راه‌اندازی شده، اشاره کرده است؛ این پویش جدید که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان "#زندگی ‌افغان‌ها را نجات دهید" به راه افتاده است، نگرانی‌های ناشی از فاجعه انسانی در افغانستان را افزایش خواهد داد.

براساس آمارهایی که تخمین زده شده، پنج میلیون کودک و چهار میلیون فرد بالغ در حال حاضر از "تاثیرات جدی سوءتغذیه" رنج می‌برند و اگر کمک‌های پیش بینی شده از سوی سازمان ملل ظرف چند روز آینده نرسد، ۲۳ میلیون نفر با "قحطی سهمگینی" در ماه‌های آتی مواجه خواهند شد.

گوردون براون از دولت انگلیس خواست تا کنفرانسی چند میلیارد دلاری را با حضور بالغ بر ۴۰ کشوری که به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای جنگ افغانستان ملحق شدند با هدف تامین بالغ بر سه میلیارد پوندی که طبق گفته سازمان ملل برای جلوگیری از گرفتار شدن میلیون‌ها افغان به قحطی ضروری است، تشکیل دهد.

چندی پیش، گوردون براون نامه‌ای به لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس نوشت و خواستار برگزاری جلسه‌ای در مورد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد. گوردون افزود که هنوز هیچ جوابی در این خصوص دریافت نکرده است.

عمران خان در توییت خود که از برچسب محبوب و پرکاربرد "#زندگی افغان‌ها را نجات دهید" استفاده کرده، گفت: من حمایت خودم را اعلام می‌کنم و از سایر مردم هم می‌خواهم که به این ابتکار بین‌المللی بپیوندند تا آگاهی خود را در خصوص بحران انسانی در افغانستان افزایش دهیم؛ بحرانی که خطر گرسنگی میلیون‌ها افغان به خصوص کودکان را در پی دارد.

گوردن براون گفت: تصاویری که از افغانستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دردناک و دلخراش هستند. اما نباید فقط بنشینیم و آن‌ها را تماشا کنیم. ما می‌توانیم به دولت انگلیس نشان دهیم که می‌شود با هم جان مردم افغان را نجات داد.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، افغانستان را تصرف کرد، وضعیت اقتصادی این کشور متزلزل شد.

تحریم‌ها علیه طالبان، صدها میلیون دلار از منابع مالی بین‌المللی را که دولت کابل بر آن تکیه می‌کرد، قطع کرده است. میلیاردها دلار از دارایی افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده و ارتباط سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی با جهان قطع شده است. در نتیجه، دولت افغانستان تا حد زیادی قادر به پرداخت حقوق مردم نیست و بدین ترتیب اقتصاد این کشور از بین رفته است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین