|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۳۳۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از به ثبت ملی رسیدن قاپی شاه نجف – درب مسجد عمادالدوله شهر کرمانشاه- به همراه 12 تابلو نقاشی تاریخی استان خبر داد.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه امروز(5 بهمن) شورای ثبت ملی آثار وزارت میراث فرهنگی، اظهارکرد: در این نشست 13 پرونده از استان کرمانشاه مورد بررسی و داوری قرار گرفت که اعضای شورا با ثبت ملی  آنها موافقت کردند.

وی افزود: پرونده قاپی شاه نجف – درب مسجد عمادالدوله شهر کرمانشاه – یکی از پرونده هایی بود که در این نشست به منظور ثبت ملی به دفاع از آن پرداختیم که در نهایت مورد تائید اعضای شورا قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان به تشریح ماجرای چگونگی نصب یکی از درب های حرم مطهر حضرت علی(ع) در مسجد عمادالدوله کرمانشاه پرداخت و گفت: این مسجد توسط عمادالدوله نوه فتحعلی شاه قاجار که بانی بازار سنتی کرمانشاه هم بوده، ساخته شده که جهت تبرک آن یکی از درهای صفوی بارگاه حضرت علی(ع) واقع در نجف اشرف را به کرمانشاه آورده و در محل ورودی اصلی مسجد نصب می کند.

وی ادامه داد: عمادالدوله قاجار معادل آن یک درب نقره ارزشمند را به نجف اشرف ارسال می کند تا در حرم مطهر امام علی(ع) نصب شود.

اعظمی در ادامه عنوان کرد: در نشست امروز شورای ثبت ملی آثار در وزارت میراث فرهنگی پرونده 12 اثر تاریخی دیگر از کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت که شامل 12 عدد تابلو نقاشی پشت شیشه است.

وی ادامه داد: این مجموعه از نقاشی ها همگی مربوط به دوره قاجار هستند که با تکنیک نقاشی پشت شیشه و با مضامین روایات مذهبی ترسیم شده اند.

به گفته این مسئول، این تابلوها در حسینیه حاج اکبرپور نگهداری می شوند و در قالب یک مجموعه در فهرست آثار غیرمنقول کشور قرار گرفتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین