|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۳۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
شايد تعجب‌تان افزون‌تر شود هنگامي که بشنويد اين تبليغات به صورت مجازي و توسط صدا و سيما و يا پخش کننده ماهواره اي انجام شده و در زمين واقعي مسابقه، چنين چيزي اتفاق نيافتاده است.
 در حين پخش بازي فوتبال مابين دو تيم اتلتيکو مادريد و رئال مادريد، اتفاقي عجيب توجه بينندگان و عادل فردوسي پور، گزارشگر بازي را جلب کرد. تبليغ يک شرکت ايراني در ورزشگاه رئال مادريد! در اين بازي که در قالب جام حذفي اسپانيا و در بالاترين سطح فوتبال اروپا برگزار مي‌شد، وجود تابلوهاي تبليغاتي متحرک شرکت "پارس آنلاين” به زبان فارسي و انگليسي بر روي بيلبوردهاي دور زمين، موجب تعجب بينندگان شد.کاربران ايراني شبکه‌هاي اجتماعي به انحاء مختلف به اين موضوع اشاره و تحير خود را از انجام هزينه سنگين شرکت پارس آنلاين جهت انجام اين تبليغات ابراز مي‌کردند. برخي معتقد بودند از اين جهت که گستره فعاليت شرکت خدمات اينترنتي پارس آنلاين محدود به مرزهاي کشور است، انجام هزينه سنگين براي تبليغات در يک مسابقه فوتبال در اسپانيا و براي مخاطبان اروپايي که نه شرکتي به نام پارس آنلاين را مي‌شناسند و نه تاکنون حتي نام آن به گوش‌شان خورده، غير منطقي به نظر مي‌رسد.

شايد تعجب‌تان افزون‌تر شود هنگامي که بشنويد اين تبليغات به صورت مجازي و توسط صدا و سيما و يا پخش کننده ماهواره اي انجام شده و در زمين واقعي مسابقه، چنين چيزي اتفاق نيافتاده است. عادل فردوسي پور هنگام ديدن اين تبليغات با خنده گفت: "گوشه زمين تبليغات ايراني هم کاملاً ديده ميشه!” تصوير زير، صحت ادعاي جعلي بودن تبليغات شرکت پارس آنلاين را نشان مي‌دهد. در قسمت بالا، تصوير پخش مسابقه توسط شبکه 3 در دقيقه 43 و ثانيه 25 بازي را مي‌بينيد و قسمت پايين مربوط به پخش همان لحظه از بازي توسط يک شبکه خارجي است. همانطور که مشخص است، شبکه 3 تبليغات فارسي پارس آنلاين را جايگزين تبليغات اصلي با عبارت آذربايجان کرده است.گفتني است کشور جمهوري آذربايجان چند سالي است که طي عقد قرارداد با تيم اسپانيايي اتلتيکو مادريد، اسپانسرشيپ اين باشگاه را به عهده گرفته و به همين جهت است که عبارت "آذربايجان، سرزمين آتش” بر روي پيراهن و بيلبوردهاي تبليغاتي اين باشگاه درج مي‌شود.تبليغات مجازي (virtual advertising) روشي بر مبناي تکنولوژي ديجيتال جهت جايگذاري تصاوير مجازي در يک برنامه تلويزيني زنده يا ضبط شده است که عمدتاً در مورد مسابقات ورزشي کاربرد دارد. به کمک تکنولوژي نوين تحليل تصوير و دنباله‌روي دوربين (image analysis camera tracking technology)، برخي شرکت‌هاي رسانه‌اي قادر اند چنين خدماتي را ارائه داده و تبليغات مجازي را به صورت زمان حقيقي (real time) در مسابقات ورزشي جا دهند. به کمک الگوريتم دنباله‌روي اختراع شده، اين تکنولوژي قادر است تبليغات جديدي را جايگزين تبليغات اصلي مسابقه کرده، به طوري که اين تبليغات جايگذاري شده همواره در جاي مشخص خود باقي بمانند و با حرکت دوربين يا کات خوردن بين دوربين‌ها به هم نريزند.تمام اين تغييرات، بدون دخالت دست و به صورت اتوماتيک انجام خواهد شد.

اين تکنولوژي بديع يکي از دستاوردهاي اخير در علوم کامپيوتر بوده که مقالات و کتاب‌هايي در اين مورد در انتشارات معتبر علمي جهان از جمله اشپرينگر چاپ شده است. فدراسيون بين‌المللي فوتبال، مجموعه قوانيني جهت بهره‌گيري از تبليغات مجازي در زمين فوتبال تصويب کرده است.در سال‌هاي گذشته، شاهد بهره‌گيري نوع آماتورگونه‌تري از اين تبليغات توسط صدا و سيما بوديم. براي مثال در يک نماي فوقاني و گسترده از زمين فوتبال و پيش از شروع بازي، لوگوي دو تيم به شکل بزرگ در زمين هر يک از تيم‌ها، به همراه نتيجه بازي نشان داده ميشد. مسلماً انداختن تبليغات دلخواه بر روي بيلبوردهاي متحرک در طول بازي نياز به تکنولوژي پيچيده‌اي دارد، چند شرکت که اپراتور انجام اينگونه تبليغات براي مسابقات ورزشي در شبکه‌هاي تلويزيوني هستند، DELTA CAST، PVI و ORAD نام دارند. مشخص نيست صدا و سيما خود به اين تکنولوژي دست يافته، يا توسط شرکت‌هاي خارجي که در اين زمينه کار انجام شده و پا در اين عرصه جديد از تبليغات تلويزيوني گذاشته است.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین