کد خبر: ۳۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
رسانه‌هاي خبري روز گذشته از تعقيب و گريز يک خودروي مسروقه در شهرک «دامارتن آن گوئل» شمال شرق شهر پاريس خبر داده و نوشتند که اين خودرو حامل مظنونين حادثه تيراندازي روز چهارشنبه بوده است.به نوشته خبرگزاري فرانسه، گفته مي‌شود مظنونين دستکم يک نفر را نيز به گروگان گرفتند.
 تروريست ها اين بار در قلب پاريس با حمله به مطبوعات وحشت آفريدند. 12 نفر از جمله چند کاريکاتوريست را به قتل رساندند و متواري شدند. سعيد و شريف کواشي دو برادر و دو مظنون اصلي حمله تروريستي روز چهارشنبه به دفتر هفته‌نامه «شارلي ابدو» هستند. در پي اين حادثه تدابير امنيتي در فرانسه بشدت افزايش پيدا کرد اما اين پايان ماجرا نبود. ديروز فرانسه روز وحشت و ترس را پشت سر گذشت. درگيري مأموران فرانسوي براي دستگيري دو مظنون اصلي ادامه داشت.عمليات جستجو براي يافتن مظنونان حمله به مجله طنز «شارلي ابدو» به شمال شرق پاريس کشيده شد و پليس از گروگان‌گيري در اين منطقه و کشته و زخمي شدن احتمالي چند تن خبر داد. اما اين در حالي بود که همزمان گروگان گيري ديگري در شرق پاريس اتفاق افتاد.

رسانه‌هاي خبري روز گذشته از تعقيب و گريز يک خودروي مسروقه در شهرک «دامارتن آن گوئل» شمال شرق شهر پاريس خبر داده و نوشتند که اين خودرو حامل مظنونين حادثه تيراندازي روز چهارشنبه بوده است.به نوشته خبرگزاري فرانسه، گفته مي‌شود مظنونين دستکم يک نفر را نيز به گروگان گرفتند. بنا بر اين گزارش، در جريان اين تعقيب و گريز، تيراندازي نيز صورت گرفته است.شبکه «آر تي ال» فرانسه گزارش داد که در جريان اين تيراندازي 2 تن کشته و 20 نفر زخمي شده‌اند. خبرگزاري رويترز اين ميزان را يک کشته و تعداد نامشخصي مجروح اعلام کرده است. با اين حال خبرگزاري فرانسه به نقل از منابعي در تيم عمليات، کشته شدن افراد در جريان تعقيب و گريز را رد کرده است.بعد از اين منابع خبري گزارش دادند که چند صد تن از نفرات پليس و ارتش فرانسه به محل اعزام شدند و گفته شد دو برادر عامل حمله به دفتر نشريه شارلي ابدو را در محاصره گرفتند.همزمان شبکه‌هاي تلويزيوني فرانسه عمليات نيروهاي پليس را به طور زنده پخش کردند، که نشان مي‌داد کارواني از خودروهاي نيروهاي ويژه امنيتي و پليس فرانسه در حال حرکت به سمت محل حادثه هستند. وزارت کشور فرانسه نيز تائيد کرد که عمليات بازداشت مظنونين حادثه «شارلي ابدو» در شمال شرق پاريس در جريان است. به گفته منابع مظنونين سوار بر يک خودروي پژو در اتوبان A2 واقع در شمال شرق پايتخت فرانسه حرکت مي‌کردند. خبرنگار خبرگزاري رويترز گزارش داد که همزمان 5 فروند بالگرد، احتمالا براي حمايت از عمليات پليس، در آسمان پاريس به پرواز درآمده‌اند.همچنين رسانه‌هاي فرانسوي گزارش دادند که گروگان‌گيرها در ساختماني در يک منطقه صنعتي در شهرک «دامارتن آن گوئل» پناه گرفته و نيروهاي پليس اين منطقه را به محاصره درآوردند. بعد از اين فرودگاه «شارل دو گل»، يکي از پرترافيک‌ترين فرودگاه‌هاي جهان، به خاطر نزديکي به محل درگيري بسته شد. به گفته خبرنگار شبکه اسکاي‌نيوز، دو اتوبان اطراف محل حادثه به دليل انتشار گزارش‌هايي مبني بر اينکه گروگان‌گيران سلاح دوش‌پرتاب در اختيار دارند، بسته شد.

گروگانگيري در فروشگاه يهودي

اما اين حوادث در حالي جريان داشت که منابع از وقوع همزمان يک گروگاني گيري ديگر در فروشگاه فروش مواد غذايي يهوديان در منطقه «پورت دو ونسان» واقع در شرق پاريس خبر داده است. خبرگزاري فرانسه به نقل از منابع آگاه نوشته است که در حادثه دوم در شرق پاريس، دستکم 5 نفر در فروشگاه گروگان گرفته شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه يک مرد مسلح 5 نفر را در يک فروشگاه مواد غذايي «کوشر» (غذاي حلال يهودي) در شرق پاريس گروگان گرفته است.بر اساس اعلام پليس پاريس، فردي که در اين فروشگاه اقدام به گروگانگيري کرد، همان فردي است که پنجشنبه در جنوب پاريس، يک پليس زن را به ضرب گلوله کشت.پيش از اين اعلام شده بود که اين فرد، در زندان با «سعيد کواشي»، عامل حمله روز چهارشنبه به دفتر هفته‌نامه «شارلي ابدو» هم‌سلول بوده است.بعد از اين منابع محلي به فرانس‌پرس گفتند که در اين حادثه دست‌کم 2 نفر کشته شده‌اند.در همين حال پليس فرانسه با انتشار عکسي هويت افرادي که عامل حادثه تيراندازي در پمپ‌بنزيني در جنوب فرانسه را مشخص کرد.

نشست اضطراري اولاند

«فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور فرانسه در نشست اضطراري که در محل وزارت کشور برگزار شد، شرکت کرد. وي در اين نشست گفت: «در ماه‌هاي گذشته تلاش‌هايي براي حملات تروريستي را ناکام گذاشتيم... بايد با هماهنگي با ديگر کشورهاي اروپايي، به مبارزه با تروريسم بپردازيم.»انوئل والتس، نخست‌وزير فرانسه در بحبوجه عمليات تعقيب و گريز براي دستگيري عاملات حمله تروريستي در پاريس تأکيد کرد که کشورش در حال نبرد با يک مذهب نيست. آقاي والتس مي‌گويد پاريس درگير نبردي با تروريسم است. اما از سوي ديگر اين حمله تروريستي واکنش هاي مختلفي را در دنيا برانگيخت. در بسياري از کشورها مردم با اهداي گل به در سفارتخانه فرانسه با مردم اين کشور ابراز همدردي کردند.

ديدار مظنون حمله تروريستي با رهبر القاعده در يمن

منابع اطلاعاتي در يمن مي‌گويند که مظنون حمله‌هاي تروريستي چند روز اخير در پاريس، سال 2011 براي ديدار با يکي از رهبران القاعده به اين کشور سفر کرده است.به گزارش رويترز، منابع اطلاعاتي در يمن مي‌گويند که مظنون حمله‌هاي تروريستي چند روز اخير در پاريس، سال 2011 براي ديدار با «انور العولقي» يکي از رهبران القاعده به اين کشور سفر کرده است.«العولقي» رهبر مذهبي تندرو و از سرکردگان القاعده در يمن بود که سال 2011، در حمله پهپادهاي آمريکايي کشته شد؛ وي در ايالت نيومکزيکو به دنيا آمده بود و به همين جهت، اولين شهروند آمريکايي لقب گرفت که توسط پهپادها و در حمله‌اي هدفمند، کشته شد.سعيد کواشي اما، مظنون به اين است که روز چهارشنبه، با حمله به دفتر هفته‌نامه «شارلي ابدو»، 12 نفر از جمله 2 پليس را کشته است؛ گمان مي‌رود که برادر اين فرد يعني شريف کواشي 32 ساله هم در حمله مزبور با سعيد هم‌دست بوده است.اين دو برادر فرداي آن روز به يک پمپ بنزين در جنوب پاريس حمله کردند و يک پليس ديگر را کشتند.ديروز منابع اطلاعاتي آمريکايي به وال‌استريت ژورنال گفته بودند که سعيد کواشي، در يمن و زيرنظر مربيان القاعده، آموزش نظامي ديده است.

داعش:عاملان حمله قهرمان هستند

گروه تروريستي داعش اقدام اخير دو فرد مسلح در پاريس در حمله به دفتر يک نشريه طنز را ستود و عاملان اين حمله را "قهرمان” خواند.به گزارش الجزيره، داعش در بيانيه‌اي راديويي که از شبکه البيان وابسته به داعش منتشر شد، اين دو فرد را که گفته مي‌شود اصليت الجزايري دارند دو "قهرمان مجاهد” خوانده و اقدام آنها را در راستاي دفاع از مقدسات تلقي کرده است.اين شبکه راديويي داعش در ادامه بيانيه خود آورده است، نشريه فرانسوي از سال 2003 به طور متناوب به توهين عليه اسلام پرداخته و اين دو قهرمان با حمله به دفتر اين نشريه، کاريکاتوريست‌هاي موهن آن را به جزاي اعمالشان رساندند.اين در حالي است که مسلمانان در مناطق مختلف جهان از جمله کشورهاي اروپايي، آمريکايي و کشورهاي عربي اين حمله را محکوم کردند و آن را دور از تعاليم دين اسلام خواندند.

گردهمايي رهبران اتحاديه اروپا براي مبارزه با تروريسم

به دنبال گسترش اقدامات تروريستي در اتحاديه اروپا و حمله مسلحانه به دفتر يک نشريه در پاريس، روساي کشورهاي عضو اين اتحاديه نشستي را براي رويارويي با اين معظل رو به رشد برگزار مي‌کنند.به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، اتحاديه اروپا اعلام کرد نشست سران کشورهاي عضو اين اتحاديه براي اتخاذ تدابير لازم جهت رويارويي با پديده تروريسم 12 فوريه (23 بهمن) برگزار مي‌شود.اين اقدام در واقع واکنشي از سوي اتحاديه اروپا نسبت به رشد افراط‌گري و حملات مسلحانه در کشورهاي عضو اين اتحاديه است.در تازه‌ترين مورد از حملات مسلحانه در اروپا دو فرد مسلح روز چهارشنبه به دفتر يک نشريه در پاريس حمله کردند و 12 تن را به قتل رساند. دو افراط‌گراي الجزايري‌الاصل که گفته مي‌شود با برخي گروه‌هاي تروريست در سوريه ارتباط دارند عامل اين حملات معرفي شده‌اند.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین