|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۴
کد خبر: ۳۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اشاره به روایتی از پیامبر مکرم اسلام اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند: «دل‌ها هم مانند بدن خسته و ملول می‌شود.» وی ادامه داد: خستگی دل را همه درک کرده‌ایم، اما خستگی دل ناشی از شکست‌ها و آسیب‌هایی است که به جان و روح انسان وارد می‌شود.
 وحدت از کلماتی است که در کلام بزرگان و شخصیت‌های تاثیرگذار کشور نه‌تنها فراموش نمی‌شود بلکه بارها تکرار می‌شود چراکه آنها بهتر از هر گروه و جریانی می‌دانند با این وحدت است که موفقیت‌های بزرگ حاصل می‌شود و پیروزی انقلاب اسلامی واضح‌ترین آن است. برگزاری کنفرانس وحدت هم گامی در راستای این وحدت‌بخشی است که ایران در برگزاری آن پیشقدم است و زمانی که مهمانان این کنفرانس به جشن میلاد پیامبر در جوار حرم امام خمینی(ره) می‌روند و با یادگار او دیدار می‌کنند، بیش از گذشته پی می‌برند که وحدت و توصیه به وحدت که امام خمینی(ره) آن را رمز پیروزی می‌دانست در وجود یادگارش هم نهادینه شده است، چنانکه او گفت: هیچ چیز مانند دوری از کینه رمز وحدت نیست.
 
آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اشاره به روایتی از پیامبر مکرم اسلام اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند: «دل‌ها هم مانند بدن خسته و ملول می‌شود.» وی ادامه داد: خستگی دل را همه درک کرده‌ایم، اما خستگی دل ناشی از شکست‌ها و آسیب‌هایی است که به جان و روح انسان وارد می‌شود. انسان‌ ممکن است خستگی ظاهری نداشته باشد اما، جان و روحش همواره خسته است. گاهی خستگی روح ناشی از دوری از کانون عنایت الهی است. یادگام امام راحل گفت: مشخص است که دل ایشان به حال بشریت می‌سوخت. امروز ما هم محتاج نگاه و رحمت او هستیم. آن زمان این هدیه بزرگ الهی را آزار و اذیت‌های زیادی دادند ولی ایشان هیچ‌گاه انتقام نگرفتند. وی با اشاره به روایات موجود از اذیت و آزار‌های مشرکان مکه نسبت به پیامبر گرامی اسلام گفت: ایشان هیچ کینه‌ای از هیچ‌کس به دل نگرفت زیرا قلب پیامبر قلب کینه به دل گرفتن نیست و اگر کینه وارد دل شد ایمان از در دیگر می‌رود. دل‌های مسلمانان هم وقتی از خستگی دور و با ایمان می‌شود که از کینه خالی شود. لذا خستگی با نفس مسیحایی این هدیه بزرگ خدا رفع می‌شود. یادگار امام با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار ما سادات این است که از نسل ایشان هستیم و بزرگترین افتخار مسلمانان این است که نام او را بر زبان می‌آورند، گفت: هیچ چیز مانند دوری از کینه، رمز وحدت نیست. به روش کسانی که در مکتب پیامبر بودند نگاه کنید، آنها دست‌هایشان در دست هم و دل‌هایشان با یکدیگر بود. وی در ادامه افزود: کینه را از همه جامعه دور کنیم و ان‌شاءا... که بتوانیم ملول بودن را از همه جامعه اسلامی پاک نماییم. امروز ما محتاج توجه و اتکا به پیامبر و از طریق ایشان به خدا هستیم. سیدحسن خمینی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امروز نیازمند وحدت آرمانی هستیم و باید بدانیم که وحدت شعار لازم ندارد و محتاج عمل است. این سخنوری‌کردن‌ها خوب است ولی کامل نیست.

 امام نگفت باحجاب شوید، اما مردم باحجاب شدند

یادگار امام صبح دیروز هم در مراسم اختتامیه همایش معاونان و مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد با تأکید بر توجه به سخنان امام خمینی درمورد «تحجر» در دو سال پایانی عمرشان، یادآور شد: امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید، نگفت می‌خواهم فدا شوم، اما در مقابل تحجر این سخن را گفت؛ لذا باید به تحجر به‌عنوان یک نقطه حساس و خط قرمز توجه کرد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اشاره به وجود تعاریف متعدد از مفهوم «فرهنگ» اظهار کرد: در کتب و منابع مختلف، تعریف جامعی از فرهنگ وجود ندارد و اصولا واژه‌هایی از این جنس، دارای کژتابی است، زیرا ممکن است افراد مختلف از کاربرد آنها، معانی مختلفی را اراده کنند. لذا وقتی همه می‌گویند می‌خواهیم کار فرهنگی کنیم، مشخص نیست که منظور دقیق آنها چیست. سیدحسن خمینی با بیان اینکه جامعه ما برای حفظ سنت‌ها نهاد روحانیت را تشکیل داد، افزود: اگر برای حفظ تجربیات، یک جامعه سازماندهی ایجاد کرد، نام آنها نهاد است که در جوامع امروزی، دولت، آموزش و پرورش و... ازجمله آنهاست. وی با یادآوری اینکه در 30 سال اخیر برخی چیزها از درون جامعه جوشید، گفت: امام هیچ‌وقت به مردم نگفت باحجاب شوید، اما مردم آن زمان با حجاب شدند؛ همچنین کسانی که شهید شدند گرچه پرورش‌یافته نظام قبلی بود، اما در حوزه مغناطیس امام پرورش یافتند، زیرا او کار فرهنگی می‌کرد؛ کار فرهنگی او اعزام مبلّغ نبود بلکه وقتی فرهنگی را به جامعه منتقل می‌کرد، مردم می‌گفتند اگر اینهایی که می‌گویید همان چیزهایی است که خودت هستی، آن را قبول می‌کنیم. درحالی که اگر کسی کوه غرور، تکبر و نخوت باشد، مردم می‌پرسند پس چرا خودت به این حرف‌ها عمل نمی‌کنی. لذا اگر در جایی آخوند خوبی بوده است، مردم را نیز به سمت خوبی برده است. سیدحسن خمینی ادامه داد: در امور عبادی به‌طور خاص، افراد بنا به اصرار کاری را انجام نمی‌دهند و محیط دانشگاه از حیث تصدی فرهنگی باید در اختیار خود دانشجویان قرار گیرد و ما صرفا راهنمایی کنیم.

 فضای تملق در دانشگاه آزاد زیاد است

 عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی سپس با اشاره به فضای این دانشگاه، نکته‌ای انتقادی را مطرح کرد و گفت: فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است؛ اگر این فضا در سایر ادارات هم وجود داشته باشد در اینجا نباید اثری از آن باشد؛ زیرا القاب همواره راهزن بوده‌اند. ‌نمی‌توانیم بگوییم اینگونه هستیم، اما تو خوب باش! وی با تأکید بر اینکه فرهنگ فقط به مسائل اخلاقی محدود نمی‌شود، گفت: باید مراقب باشیم فرهنگ بد (به‌معنای بداخلاقی یا بی‌فایدگی یک فرهنگ) را تصحیح کنیم، اما بدانیم که هرچه جزو فرهنگ هست، لزوما جزو مسائل اعتقادی نیست. در همین زمینه مقام معظم رهبری تعبیری دارند که چادر تنها وجه حجاب نیست، اما حجاب برتر است و اشاره می‌کنند که چادر از نشانه‌های فرهنگی ماست؛ همانطور که هر فرهنگی به روش خود حجاب را اجرا کرده است. لذا تعظیم شعائر یک نیاز دینی است اما اجرای آن بستگی به فرهنگ و سنت هر جامعه دارد. سیدحسن خمینی توصیه کرد: در دانشگاه آزاد حواسمان الزاما به فضای درون دانشگاه نباشد بلکه به فرهنگ ایرانی که اعم از فرهنگ دینی است، توجه کنیم. به‌عنوان مثال نوروز جزو فرهنگ ملی ماست و ما بسیار به آن ارزش می‌گذاریم؛ درهر حالی که ممکن است در اسلام روایت و حدیث صریحی هم درمورد آن وجود نداشته باشد. بنابراین با به کاربردن تعبیر فرهنگ بلافاصله ارزش‌های دینی به ذهنمان نیاید؛ زیرا گرچه ارزش‌های دینی جزو فرهنگ ماست، اما بحث‌ها و اجزاء دیگری هم در آن وجود دارد. یادگار گرامی امام در بخش پایانی سخنان خود به موضوع «تحجر» پرداخت و گفت: جامعه ما معتقد است که امام راحل قرائت برتر، کامل‌تر و صحیح‌تر از دین را دارد. باید ببینیم همانطور که آیت‌ا... ‌هاشمی هم به این موضوع پرداختند، فرمایشات یک سال آخر عمر امام درخصوص تحجر، امروز کجاست؟ ایشان در مقابل چه کسی گفت می‌خواهم فدای مبارزه با تحجر شوم؟ نمی‌شود گفت «امام تا سال 1366» را قبول دارم و این دو سال آخر را قبول ندارم! وی تصریح کرد: مراقب باشیم به اسم دین به سمت تحجر نرویم و به‌نام مقابله با تحجر نیز با ارزش‌های دینی ستیزه نکنیم. ببینیم تعبیر مارهای خوش خط و خال که امام برای برخی متحجرین به کار بردند، چه شد؟ اما تلویزیون به این مسائل نمی‌پردازد. امام از چه کسانی خون دل خورد، اینها باید معلوم باشد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد بر اساس قرائت امام است تأکید کرد: این مسیر(مبارزه با تحجر) فدایی می‌خواهد؛ امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید نگفت می‌خواهم فدا شوم، اما درمقابل تحجر این سخن را گفت؛ لذا باید به تحجر به عنوان یک نقطه حساس و خط قرمز توجه کرد.

منبع: آرمان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
0
پس یعنی امام از امریکا هیچ کینه ای نداشت و امریکا و اسراییل را بخشیده بود
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین