|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۳۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
صداي احمد رسول‌زاده به جاي محمد‌علي کشاورز در نقش دايي‌جان سرهنگ در سريال دايي‌جان ناپلئون کي ديگر از صداهاي ماندگار او، دوبله شخصيت عمر مختار با بازي آنتوني کوئين است.
  احمد رسول‌زاده هنرمند پيشکسوت عرصه دوبله در سن 84 سالگي از دنيا رفت.

به گزارش ايلنا،احمد رسول زاده که مدتي به دليل بيماري در بيمارستان بستري بود صبح ديروز 19 دي ماه در بيمارستان ايرانمهر درگذشت.

احمد رسول‌زاده سال 1309 در تبريز متولد شد. او از سال1332 به طور حرفه‌اي به کار دوبله مشغول شد. او گوينده نسبتا ثابت محمدعلي کشاورز در عمده آثارش بوده‌است. او همچنين بجاي جمشيد مشايخي هم در برخي از فيلمها صحبت نموده‌است. رسول زاده در سال 1359 در فيلم در محاصره ساخته اکبر صادقي ايفاي نقش کرده‌است. ايشان شوهر خواهر خسرو خسروشاهي دوبلور معروف است. از دوبله‌هاي معروف او صداي دائي جان سرهنگ در سريال دائي جان ناپلئون با بازي محمدعلي کشاورز را مي‌توان نام برد.

صداي احمد رسول‌زاده به جاي محمد‌علي کشاورز در نقش دايي‌جان سرهنگ در سريال دايي‌جان ناپلئون کي ديگر از صداهاي ماندگار او، دوبله شخصيت عمر مختار با بازي آنتوني کوئين است. علاوه بر دوبله، او گويندگي برنامه‌هاي مستند متعددي را بر عهده داشته که از جمله آنها، سلسله برنامه مستند حيات وحش ايران است. آهنگ صداي او بسيار گرم و دلنشين و به ياد ماندني است.او نقش حمزه- عموي پيامبر اسلام‌(ص) - را در فيلم محمد رسول‌الله‌(ص) گفته است.

ناگفته‌هاي محمدعلي کشاورز

از احمد رسول‌زاده

محمد‌علي کشاورز، احمد رسول‌زاده را مرد کاملا هنرمندي دانست که علاوه بر اينکه در کار خودش مرد فرهيخته‌اي بود در ميان همکاران خودش محبوب و در کار خود استاد بود.

اين هنرمند پيشکسوت در پي درگذشت احمد رسول‌زاده (هنرمند عرصه دوبله) در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا‌، ضمن ابراز تاسف از درگذشت اين پيشکسوت دوبله گفت: آنچه که براي من و بچه‌هاي اداره تئاتر از او وجود داشت، نجابتش بود.

او سپس گفت: پيش‌از هر چيز ديگري بايد بگويم اين مرد يک انسان صد درصد ايراني بود، انساني که هميشه به عنوان يک گوينده و يک رهبر گروه کار مي‌کرد و من شانسي که داشتم اين بود که در «هزار دستان» زنده‌ياد علي حاتمي، آقاي رسول‌زاده را انتخاب کرد. کشاورز در عين حال با اشاره به همکاري‌اش با احمد رسول‌زاده گفت: ما که از تئاتر به سينما آمده بوديم، هنوز نمي‌دانستيم که چگونه لب‌هايمان را با حرف زدن تکان بدهيم و اين رسول‌زاده بود که به عنوان يکي از بهترين دوبلورها در کنار ما حضور داشت.

وي درخصوص ويژگي‌هاي حرفه‌اي اين هنرمند مطرح کرد: رسول زاده در دو کار «هزار دستان» و «پدر‌سالار» بسيار عالي حس مرا به تماشاگر منتقل مي‌کرد. تمام لحظه‌هايي که با هم کار کرديم و او صداي مرا دوبله مي‌کرد با يکديگر هم حسي داشتيم، به ويژه در کار «هزار دستان» که کار بسيار مشکلي بود. در اين کار هميشه از آن حال و هوايي صحبت مي‌کرديم که چگونه در ايفاي کاراکتر، حس بگيريم. کشاورز از احمد رسول‌زاده و منوچهر اسماعيلي به عنوان پيشکسوتاني ياد کرد که از گويندگان خوب اين مملکت هستند.

اعلام زمان تشييع پيکر احمد رسول‌زاده

پيکر زنده‌ياد احمد رسول‌زاده از مقابل مسجد بلال تشييع مي‌شود. طبق اعلام دختر مرحوم رسول‌زاده، پيکر اين هنرمند عرصه دوبله ساعت 9 صبح روز يکشنبه 21 دي‌ ماه از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سيما تشييع و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد. وي هم‌چنين اضافه کرد که برنامه مراسم ختم اين هنرمند هم به زودي مشخص مي‌شود.

منبع: مردم سالاری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین