|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۳۳۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مدت زمان انتقال سویه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است، فرد مبتلا به اُمیکرون تنها تا پنج روز این ویروس را انتقال می‌دهد و پس این مدت بیماری انتقال پیدا نمی‌کند.

سید راشد جزایری ۲۹ دی‌ماه در در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در راستای مدیریت هر چه بهتر بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: سه شعار مشارکت مردمی، واکسیناسیون عمومی و استفاده از فناوری‌های نوین در این طرح مورد تاکید است، متاسفانه در بحث مدیریت بیماری کرونا مشارکت مردم و مسئولان در مدیریت این بیماری قابل قبول نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر تاثیر واکسیناسیون در کاهش آمار ابتلا و بستری در سویه اُمیکرون، گفت: طبق برآوردها میزان ابتلای افراد واکسینه شده در مقابل افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در سویه اُمیکرون ۵۰ درصد کمتر و میزان خطر بستری افرادی که سه دز واکسن زده‌اند در این سویه ۸۱ درصد کمتر است.

وی افزود: آمار ابتلا به کرونا در سویه اُمیکرون در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، امارات متحده، قطر، کویت و بحرین به‌صورت آسانسوری در حال افزایش است، خوشبختانه روند بستری و فوت در ایران کاهشی بوده، اما افزایش موارد سرپایی یک زنگ خطر جدی برای دو هفته آینده است.

جزایری با بیان اینکه تاکنون از ۳۵.۷ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری نمونه‌گیری انجام شده است، گفت: تاکنون ۸۷ هزار ۳۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است، رتبه استان در بحث مرگ و میر و بستری کاهش داشته که نشان‌دهنده میزان رعایت پروتکل‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص روند واکسیناسیون در استان، توضیح داد: تاکنون یک میلیون و ۴۴۰ دز واکسن در استان تزریق شده است، پوشش واکسیناسیون در دز اول در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به ۹۲ درصد  و در دز دوم به ۷۸.۲ درصد رسید، پوشش مادران باردار نیز در حال حاضر ۶۱ درصد و پوشش واکسیناسیون معلمان ۹۶ درصد است.

وی با اشاره به ورود ۶۳ هزار دز واکسن کرونا به چهارمحال  و بختیاری، عنوان کرد: از این محموله ۱۰ هزار دُز آن واکسن آسترازنکا است.

جزایری با بیان اینکه در حال حاضر سویه قالب در چهارمحال  و بختیاری سویه اُمیکرون است، تصریح کرد: مدت زمان انتقال سویه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است، فرد مبتلا به اُمیکرون تنها تا پنج روز این ویروس را انتقال می‌دهد و پس این مدت بیماری انتقال پیدا نمی‌کند.

پایگاه‌های واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کند

در ادامه جلسه جعفر مردانی- معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به برکت خون پاک این شهید والامقام راه‌اندازی شد و خدمات خوبی را از سوی مجموعه علوم پزشکی، سپاه، بسیج، هلال احمر و دیگر نهادها ارائه می‌دهد، اظهار کرد: امروز در گام ششم طرح شهید سلیمانی، این طرح با تشکیل کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی با دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و سرعت می‌گیرد که ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی می‌تواند در خدمت اقناع‌سازی، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در راستای کاهش خطرات بیماری و پیشگیری و نیز پیشبرد مبحث واکسیناسیون قرار بگیرد.

وی  در خصوص افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون، هماهنگی شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی ‌می‌تواند انجام شود، ادامه داد: برای شهر شهرکرد و سایر شهرها نیز همین رویه پیگیری شود، در حوزه حمایتی نیز که با محوریت سپاه پیش می‌رود و این نهاد به همراه دیگر مجموعه‌های خیریه اقدامات مؤثری را در راستای حمایت مادی و معنوی از آسیب‌دیدگان از کرونا طی دو سال گذشته انجام داده است که همچنان این روند را ادامه می‌دهد و به‌ویژه با شیوع سویه اُمیکرون می‌طلبد که تیم‌های نظارتی این نهاد برای نظارت بر دستگاه‌ها در حیطه‌های آموزشی، صنعت و معدن و غیره تشدید شود.

مردانی با بیان اینکه دریافت کنندگان هر سه دُز واکسن کرونا تا ۸۱ درصد از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند، تصریح کرد: این نکته باید توسط اصحاب رسانه به خوبی برای مردم استان اطلاع‌رسانی و تبیین شود تا جامعه هدف برای دریافت واکسن تشویق شوند و پیش از گرفتاری در بیماری و تحمیل هزینه به خود و خانوده و دولت، از بروز بیماری پیشگیری کنند و جامعه نیز از تبعات بروز پیک جدید در امان بماند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین